کارشناسان اقتصادی: فرمولی‌شدن نرخ خوراک موجب رونق بازار سرمایه می‌شود/ پیش‌بینی رشد شاخص کل تا ۳ میلیون واحد

8:00 - 15 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۹۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کارشناسان اقتصادی: فرمولی‌شدن نرخ خوراک موجب رونق بازار سرمایه می‌شود/ پیش‌بینی رشد شاخص کل تا ۳ میلیون واحد
برخی از کارشناسان با اعلام اینکه شاخص کل بورس تا پایان سال احتمالا به سطح ۳ میلیون واحد خواهد رسید، می‌گویند: اگر وعده سخنگوی اقتصادی دولت درخصوص فرمولی‌شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها عملی شود بازار سرمایه با صعود مواجه خواهد شد.

خبرگزاری میزان _ بازار سهام از اسفند سال گذشته رشد مناسبی را آغاز کرد و توانست تا نیمه اردیبهشت سال‌جاری به محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی برسد. 

به گفته کارشناسان اقتصادی جبران عقب‌ماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازار‌های موازی، رشد نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر مالیات بر عایدی سرمایه از جمله دلایل رشد این بازار در ماه‌های گذشته بوده است، اما این بازار در نیمه اردیبهشت به یک‌باره با نوسان مواجه شد و در روز‌های اخیر تا سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ واحدی رسید. 

در همین خصوص بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در ماه‌های گذشته شاخص کل بازار سرمایه بدون هیچ توقفی از یک میلیون و ۳۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد داشت و با این اتفاق از نظر تکنیکالی نیازمند اصلاح بود. 

وی گفت: در نیمه اردیبهشت بازار سرمایه اصلاح خود را انجام داد و به محدوده تقریبا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی رسید و آماده برای صعود مجدد بود، اما به یک‌باره انتشار خبر تغییر قیمت خوراک این بازار را با ابهام مواجه کرد و زمینه نوسان را به وجود آورد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر وعده سخنگوی اقتصادی دولت درخصوص فرمولی‌شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها عملی شود بازار سرمایه مجدد می‌تواند حرکت صعودی را آغاز کند. 

به گفته صمدی شاخص کل بازار سرمایه با یک اتفاق بنیادی مانند تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند تا سقف ۳ میلیون رشد پیدا کند.

صمدی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی نباید به صورت مستقیم به این بازار ورود کنند، گفت: سبدگردان‌ها و صندوق‌ها این امکان را برای سرمایه‌گذاران به‌وجود آورده است که آن‌ها به‌صورت غیرمستقیم در این بازار ورود کنند و دچار ضرر و زیان شوند. 

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران نباید دچار هیجان شوند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در میان‌مدت نوسانات خود را جبران کند و مجدد به مسیر صعودی خود بازگردد.

شاخص کل پایین‌تر از سطح فعلی نخواهد آمد

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه، نیز در گفت‌وگو با میزان با اشاره به تجربه قرار گرفتن شاخص کل بورس در سطح ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، اظهار کرد: تغییر در نرخ بهره بین‌بانکی و افزایش عرضه‌های اولیه بازار را به یکباره با شوک روبه‌رو کرد، اما براساس پیش‌بینی‌ها و بررسی شاخص‌ها باید گفت شاخص کل، بیشتر از این عدد کاهش پیدا نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه شاخص کل بازار سرمایه به پایین‌تر سطح خود رسیده است، گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شاخص کل بورس تا پایان سال ارتفاع ۳ میلیون الی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را تجربه خواهد کرد. 

آقابزرگی همچنین گفت: سرمایه‌گذاران اگر قصد دارند در این بازار بمانند یا سرمایه‌گذاری جدید داشته باشند باید در ابتدا از خود سوال بپرسند که آیا بازاری ارزنده‌تر از این بازار وجود دارد یا خیر؟ 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه سرمایه‌گذاران باید از شرکت‌هایی که توجیه اقتصادی دارند سهم خریداری کنند تا بتوانند سرمایه‌گذاری مطمئنی داشته باشند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *