ضرورت یکسان‌سازی سیاست‌ها در کریدور شمال - جنوب

12:58 - 13 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۵۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
ضرورت یکسان‌سازی سیاست‌ها در کریدور شمال - جنوب
دستیار رئیس جمهور روسیه در نشست سه‌جانبه ایران-هند و روسیه، بر یکسان سازی سیاست‌ها در کریدور شمال_جنوب و توسعه ترانزیت میان کشور‌هایی که در این مسیر ایفای نقش می‌کنند، تأکید کرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، امروز نشست سه‌جانبه ایران-هند و روسیه با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان و مقامات دیگر کشور‌ها در تهران برگزار شد.

در این نشست ایگور لویتین، دستیار رئیس جمهور روسیه، گفت: متاسفانه موافقت‌نامه‌های دو طرفه میان نقش آفرینان این کریدور امضا می‌شود، اما از آنجا که مکانیزم واحدی برای آن وجود ندارد، اجرایی شدن آن با مشکل مواجه می‌شود.

لویتین افزود: فدراسیون روسیه بدون کشور‌های عضو این کریدور، ظرفیت تجارت ۱۵ میلیون تن از طریق این کریدور را دارد، همچنین مقدار بسیار زیادی کود و مواد غذایی در سال جاری صادر کردیم و عضو قرارداد غلات نیز هستیم.

وی ادامه داد: کریدور شمال_جنوب می‌تواند یک کریدور بشردوستانه برای کشور‌های فقیر باشد، بنابراین ما به این کشور‌ها پیشنهاد دادیم تا کود را به صورت رایگان به آن‌ها عرضه کنیم، اکنون به واسطه تحریم‌ها برای این کریدور ظرفیت بسیار بالایی را متصور هستیم.

دستیار رئیس جمهور روسیه، مهمترین لازمهٔ پیشرفت تجارت در این کریدور را تعریف یک سیاست واحد برای تجارت عنوان کرد و اظهار کرد: بر این باورم که مسئله اصلی مورد طرح در نشست امروز باید تعریف کردن یک چهارچوب یکسان و رسیدن به یک درک مشترک برای تمامی فعالان تجاری این کریدور باشد.

وی تشریح کرد: کریدور شمال_جنوب پیچیدگی‌های خود را دارد چرا که کشور‌های ترانزیتی بسیاری در آن وجود دارد و سیاست‌های گمرکی متعددی برای آن تعریف می‌شود، در این راستا باید این سیاست‌ها یکسان شود و اظهارنامه‌های گمرکی با پلمپ الکترونیکی برای این کریدور طراحی شود.

با اظهارنامه گمرکی الکترونیکی می‌توانیم بدون بازرسی‌های متعدد بار خود را جابجا کنیم، همچنین باید یک صندوق مشخص برای سرمایه گذاری در این کریدور وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر موضوع گردشگری در این کریدور است، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه علاقه بسیاری به گردشگری در این کریدور دارند، ویزا باید لغو شود تا شهروندان ما بتوانند ظرفیت‌های این کریدور را به سادگی بررسی کنند و با فرهنگ یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در حمل و نقل ریلی موانع کمتری وجود دارد، در حمل و نقل جاده‌ای راننده‌ها مدت طولانی رانندگی می‌کنند و در جاده‌ها متوقف می‌شوند در حالیکه حمل و نقل ریلی این مانع را ندارد، بنابراین از تمامی کشور‌های حوزه تقاضا دارم به کریدور ایران بپیوندند تا به هدف بالای این کریدور برسیم.

به گفته لویتین زمان ارسال کالا از طریق ریلی بسیار کوتاه‌تر از مسیر‌های دیگر است و باید به موضوع محیط زیست نیز در این حوزه توجه شود، همچنین انتقال حجم بار در نظر گرفته شده برای کریدور ریلی از طریق جاده‌ای آلایندگی بسیار بیشتری دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *