نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: مقدمات گشایش سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران فراهم شده/آمریکا آماده تصمیم‎گیری درباره آزادی زندانیان نبود/واکنش به مذاکرات ابوظبی و دوحه/ارسال دیدگاه ایران درباره منافقین برای دولت آلبانی

10:51 - 05 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۰۲۸
کنعانی: مقدمات گشایش سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران فراهم شده/آمریکا آماده تصمیم‎گیری درباره آزادی زندانیان نبود/واکنش به مذاکرات ابوظبی و دوحه/ارسال دیدگاه ایران درباره منافقین برای دولت آلبانی
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در نشست خبری هفتگی به پرسش‌‎های خبرنگاران پاسخ داد.

کنعانی، گفت: ما در ایام کنگره حج هستیم و پیشاپیش عید قربان را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ امیدواریم کنگره حج امسال باشکوه هر چه تمام‌تر، در آرامش و با فضایی مناسب برای تقویت همدلی و مودت بین آحاد امت اسلامی برگزار شود و ما شاهد بازگشت سلامت و ایمن همه حج‎گزاران به کشورشان باشیم.

کنعانی، افزود: امسال حج‎گزاران ایرانی هم در آیین حجاج حضور دارند؛ دستگاه دیپلماسی هم در کنار سازمان حج و زیارت حضور دارد تا حجاج بتوانند به موقع و در فضایی مناسب حج خود را انجام دهند؛ امسال با همکاری خوب مقام‌های عربستانی تا این لحظه شاهد حج خوبی بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تصریح کرد: گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه با مقام‌های سفارت ایران در ریاض برای تسهیل و رفع مشکلات کمک کرد و تاکنون شاهد شرایط خوب و دلگرم کننده‌ای بودیم.

هفته حقوق بشر آمریکایی را پیش رو داریم

کنعانی با اشاره به در پیش بودن هفته حقوق بشر آمریکایی، گفت: این مناسبت مهمی است؛ در این ایام در طول انقلاب، حوادث تلخی را علیه مردم ایران شاهد بودیم؛ در ۷ تیر انفجار در مرکز حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش را داشتیم که به دست منافقین کوردل رقم خورد؛ همچمین قتل عام در سردشت را در تیر ماه داشتیم؛ ضمن اینکه در تیر ماه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران را داشتیم و اقدام‌های تروریستی دیگری که در این ایام در طول روزهای هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی مطرح خواهند شد.

وی افزود: وزارت خارجه امسال نیز گزارش سالانه نقض حقوق بشر را از سوی آمریکا منتشر خواهد کرد؛ ما در این ایام برنامه‌هایی را در دست اقدام داریم و برنامه‌هایی هم از سوی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه انجام خواهد شد.

موضع ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها مشخص است

کنعانی درباره اخبار منتشر شده در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها، اظهار کرد: اینکه برخی رسانه‌ها و طرف‌ها این موضوع را درباره ضرورت مذاکره با ایران می‌گویند باید از آن‌ها پرسید؛ موضع ایران در این باره کاملا روشن است؛ موضع ایران ایجاد روابط متعادل و متوازن است و هیچگاه از آمریکا این نگاه را شاهد نبودیم.

 

 

وی گفت: دولت آمریکا درباره ایران مرتکب جنایات زیادی شده است و باید رفتار خود را به طور بنیادین اصلاح کند؛ ایران روابط خود را با دیگر کشورها بر اساس احترام متقابل انجام می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد: در طول ماه‌های اخیر هم نتایج دلگرم کننده‌ای در چارچوب سیاست خارجی دیدیم؛ ایران این رویکرد مفید را با جدیت ادامه می‌دهد.

کنعانی در بخشی دیگر گفت: ما در زمینه آزادی زندانیان تلاش لازم را انجام داده‌ایم؛ موارد زیادی از اقدام‌ها نتیجه بخش بودند؛ حمایت‌های اصولی را شاهد بودیم؛ خوشبختانه افراد زیادی را به ایران بازگرداندیم؛ درباره زندانیانی که از سوی آمریکا به بهانه ایفای نقش در دور زدن تحریم‌ها بازداشت شده‎اند، باید گفت که اصل تحریم‌ها ظالمانه و غیرقانونی است و بازداشت افراد نیز یک اقدام غیرقانونی مضاعف به شمار می‌رود.

وی افزود: تفاهماتی هم با طرف مقابل از طریق واسطه‌ها انجام شد، اما آمریکا در زمان تصمیم گیری آماده نبود؛ از طریق طرف‌هایی که حسن نیت دارند، در حال تلاش برای آزادی این افراد هستیم؛ باید دید دولت آمریکا قادر به تصمیم گیری است یا خیر.

گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها را تایید نمی‌کنیم

کنعانی، تاکید کرد: گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها را تایید نمی‌کنیم؛ ما به طور مکرر شاهد انتشار خبرهایی هستیم که مبتنی بر اطلاعات نیست و ناشی از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.

در اصل روند آستانه اخلالی ایجاد نمی‌شود

 

 

مذاکرات رفع تحریم‌ها با رویکرد دیپلماتیک ادامه دارد

کنعانی گفت: مذاکرات رفع تحریم‌ها را با رویکردهای دیپلماتیک به شیوه‌های مختلف ادامه می‌دهیم؛ با توجه به تمایل طرف‌های اروپایی، نشست مذاکره کننده ارشد ایران در موضوع هسته‌ای با مقام‌های ارشد ۳ کشور اروپایی انجام شد؛ نشست جدیدی در ابوظبی و همچنین نشستی با انریکه مورا در دوحه متعاقبا انجام شد.

موضع ما در قبال منافقین کاملا روشن است

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: مواضع و دیدگاه‌های ما درباره رخداد آلبانی را شما می‌دانید؛ منافقین یک گروه تروریستی است و ماهیت این گروه به دلیل رفتارهای جنایت آمیزی که داشت، کاملا روشن است؛ این گروهک کارنامه سیاه و ثابت شده‌ای دارد.

وی افزود: ماهیت تروریستی این سازمان بر کسی پنهان نیست؛ این سازمان در هر کجا که قرار بگیرد، می‌تواند برای میزبانان هم محل تهدید باشد؛ سابقه جنایت آمیز این گروه سابقه مفصلی است؛ دیدگاه‌های خود را برای آلبانی فرستادیم و انتظار داریم اقدام‌ مسئولانه در این ارتباط را شاهد باشیم.

 

 

برای مذاکره، مذاکره نمی‌کنیم

 

 

کنعانی درباره هدف ایران از مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: فضای مذاکرات فضایی جدی و در عین حال صریح بوده است؛ مواضع جمهوری اسلامی ایران صراحتا برای طرف‌های مذاکره کننده اروپایی بیان و دیدگاه‌های طرف مقابل هم شنیده شد؛ ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم و گرفتن نتیجه مطلوب به آن‌ها اعلام کردیم به دنبال مذاکره برای مذاکره نیستیم؛ ما برای دستیابی به نتایج مثبت از مذاکرات رفع تحریم‌ها از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک و فرصت‌هایی که در اختیارمان است، استفاده می‌کنیم؛ کما اینکه از تمایل‌ها و رغبت‌های توام با حسن نیت و انگیزه‌های مثبت طرف‌های منطقه‌ای از جمله عمان استفاده کردیم و خواهیم کرد؛ تبادل پیام‌هایی را داشتیم و طبیعتا گفت‌وگوها در چنین فضا و مکانیسم‌های موجود برای ما با همان هدفی که گفتم یعنی نتیجه گرفتن از مذاکرات و احقاق حقوق حقه ملت ایران، ادامه دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم پیش بینی درباره روند مذاکرات داشته باشیم؛ همان طور که گفتم جمهوری اسلامی ایران برای گرفتن نتیجه جدی است و مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهد، اما باید ببینیم طرف‌های مقابل از جمله آمریکایی در این زمینه اراده لازم و جدیت لازم را برای اصلاح سیاست‌ها و رویکردهای غلط گذشته خود دارد یا نه.

با جمهوری آذربایجان در مسیر دیپلماتیک درست قرار داریم

کنعانی درباره رابطه ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: ما در استمرار یک روند دیپلماتیک در مسیر درست خود قرار داریم؛ گفت‌وگوی دیروز میان وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان به منظور مرور پیشرفت‌های انجام شده بود؛ این مذاکرات را ادامه خواهیم داد؛ گام‌های خوبی در توافق‌های قبلی انجام شد.

مقام‌های افغانستان به حقابه ایران تاکید دارند

کنعانی درباره موضوع حقابه ایران از هیرمند، اظهار کرد: مقام‌های افغانستان درباره حقابه ایران تاکید دارند و آن را به رسمیت می‌شناسند، در عین حال دلایلی را مطرح می‌کنند که ایران معتقد است چنین ادعایی در مذاکرات فنی طرف ایرانی مورد توجه قرار بگیرد؛ گفت‌وگوهای ما ادامه دارد.

وی افزود: سرپرست سفارت ایران در کابل مذاکرات جدیدی با مقام‌های سرپرستی افغانستان داشت و به طور جدی معتقدیم آن‌ها به حقابه پایبندی دارند؛ ما در عین حال انتظار داریم به طور عملی رفتار مسئولانه‌ای انجام بدهند.

همکاری ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس را مهم می‌دانیم

کنعانی درباره رابطه ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: حوزه خلیج فارس را در سیاست خارجی خود منطقه بسیار مهم و حایز اهمیت می‌دانیم؛ کشورهای حوزه خلیج فارس جایگاه ویژه‌ای دارند؛ امنیت یک مقوله بهم پیوسته و چند وجهی است و توام با تفاهم به دست می‌آید.

امنیت برای کشورهای منطقه در چارچوب همکاری جمعی به دست می‌آید

کنعانی، گفت: مهم ترین اقدام ایران در حوزه منطقه‌ای و رویکرد منطقه محور جمهوری اسلامی ایران، اعلام ابتکار مبتنی بر تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری میان هشت کشور حوزه خلیج فارس بود؛ رویکرد اساسی ایران در چارچوب این ابتکار اعلام شده اینست که امنیت برای کشورهای منطقه در چارچوب همکاری دسته جمعی مشترک به دست می‌آید.

 

 

وی افزود: اطلاع دارید که وزیر امور خارجه هم اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل ابتکار عمل نشست وزیران خارجه را مطرح کرد که ایران به عنوان یکی از کشورهای ساحلی در خلیج فارس از آن استقبال کرد؛ در این سفر ایده همکاری مطرح شد و استقبال خوبی هم صورت گرفت؛ اجزا و جزئیات این ایده در فاصله زمانی آینده در اختیار کشورهای ساحلی قرار می‌گیرد.

اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران به زودی گشایش می‌شوند

کنعانی در پاسخ به خبرگزاری میزان درباره زمان آغاز به کار اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران، گفت: مقدمات گشایش سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد فراهم شد؛ در این زمینه ما می‌توانیم به زودی شاهد این اتفاقات باشیم؛ مقام‌های عربستان اعلام کردند که به زودی در برنامه خودشان را درباره گشایش سفارت و کنسولگری انجام می‌دهند.

وی همچنین درباره رابطه با خبر تشکیل کمیته‎ای برای احیای روابط تهران و قاهره، گفت: موضع جدیدی ندارم و دیدگاه خود را قبلا اعلام کردم.

 

عراق مسئولانه عمل کند

کنعانی، گفت: درباره اقلیم کردستان عراق باید بگویم که عراق باید بر اساس روابط همسایگی و مبتنی بر توافقنامه امنیتی از آخرین مرحله مسائل دولت مرکزی و اقلیم به تعهدات خود مسئولانه عمل کند.

نمی‌توانیم رویکرد جدیدی در مورد تحریم‌ها اتخاذ کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: بدون حل و فصل اختلافات موجود نمی‌توانیم با یک رویکرد جدید تشدید یا حفظ تحریم‌ها را تحلیل کنیم؛ از یک سود درخواست مذاکره مستقیم کنند و از سوی دیگر تحریم کنند و اقدامی برای دائمی کردن تحریم‌ها انجام می‌دهند.

وی افزود: دولت آمریکا نشان داد به سیاست تحریم اعتیاد پیدا کرده و تحریم به یک ابزار تبدیل شده و این رفتار غیرقانونی و مردود است؛ تحریم‌های آمریکا به نتیجه نرسید؛ تحریم‌ها علیه ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید و ایران هم در حوزه روابط خارجی با دیگر کشورها تاکید دارد و هم بر خنثی سازی تحریم‌ها؛ تحریم‌های یکجانبه یک اقدام غیرقانونی و نقض حقوق بشر است؛ آمریکا با افزودن تحریم‌های جدید به ویژه ممانعت از دستیابی ایران به منابع خود در کشورهای دیگر مانند خرید لوازم پزشکی و واکسن‌ها مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.

آزادی حمید نوری مطالبه ما است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پرونده حمید نوری، اظهار کرد: جزو مطالبات ما از سوئد است که این شهروند را آزاد کند؛ همواره تاکید کردیم که روند از آغاز باطل و غیرقضایی و یک رویکرد غلط بوده است.

وی افزود: اصل بر این است که سوئد این شهروند ما را آزاد کند.

اروپا رفتار خود را اصلاح کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تداوم روند تحریم ایران از سوی اروپا تاکید کرد: معتقدیم که اروپا باید رفتار خود را اصلاح کند و از استفاده ابزاری از تحریم که یک اقدام غیرسازنده و متضاد با اظهار تمایل برای گفت‌وگو است، اجتناب کند؛ اروپا از گذاشتن پا در جای پا آمریکا بپرهیزد.

وی تاکید کرد: این تحریم‌ها صرفا علیه ایران نیست بلکه دولت‌های اروپایی از ابزار های تحریم نفع نخواهند برد.

ایران اقدام غیر عادی در مرزهای خود انجام نداده است

کنعانی، اظهار کرد: از جزئیات جابجایی‌های نظامی اطلاعی ندارم؛ جمهوری اسلامی ایران اقدام غیرعادی در مرزهای خود انجام نداده است و نیروهای مسلح اقداماتی را اجرایی کرده و انجام خواهند داد که عادی است.

پناهجو بودن با داشتن اسلحه در حجم زیاد متضاد است

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جریان‌های در آن سوی مرز دست به اقدام‌هایی زدند؛ پناهجو بودن با دارا بودن اسلحه در حجم مختلف و درگیر شدن با یکدیگر همخوانی ندارد؛ آن‌ها پناهجو نیستند بلکه ماهیت تروریستی و انگیزه‌های تجزیه طلبانه دارند؛ ما در چارچوب توافق امنیتی با عراق و روابط بین دو کشور انتظار داریم دولت عراق و اقلیم اقدامات مسئولانه خود را انجام دهند.

روابط ایران و روسیه مبتنی بر مصالح دوجانبه است

کنعانی ضمن رد اتهام‌های وارد شده به رابطه ایران و روسیه، تاکید کرد: این گونه اتهامات را همواره رد کرده و نمی‌پذیریم؛ روابط ایران با روسیه یک رابطه مبتنی بر مصالح دو جانبه است که در چارچوب ترم‌های بین المللی است و علیه هیچ طرفی نبوده و نیست.

وی افزود: همکاری ایران و روسیه به قبل از جنگ اوکراین برمی‌گردد؛ هرگونه ارتباط دادن این دو، یک رفتار سیاسی است و از جانب ما ارزشی ندارد؛ ایران هیچگونه سلاحی را در اختیار طرفین قرار نداده است.

با عربستان در مرحله از سرگیری روابط قرار داریم

کنعانی در بخشی دیگر درباره رابطه ایران و عربستان، گفت: رابطه ایران و عربستان به دلیل اراده سیاسی دو کشور برقرار شده ما در مرحله ازسرگیری روابط قرار داریم؛ در حوزه سیاسی ما آغاز خوبی را شاهدیم؛ طرفین توافق کردند به موضوع‌های اقتصادی و سرمایه گذاری هم توجه ویژه داشته باشند.

به گفته وی، ما موافقتنامه جامعی داریم؛ طرفین اعلام کردند برای تقویت سرمایه گذاری آمادگی دارند؛ ما منتطر فرصت‌های بعدی برای نشست تخصصی دو کشور خواهیم بود؛ ارزیابی ما اینست که در چارچوب تجاری و اقتصادی و فضای سازندگی افق‌های دستیابی به شرایط بهتر و مطلوب در چارچوب منافع دو کشور امیدوار کننده است؛ ما مذاکراتی در سطوح مختلف داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: موصوع یمن را موضوعی یمنی - یمنی می‌دانیم و از گفت‌وگوهای یمنی - یمنی حمایت و همچنین برای پایدار شدن آتش بس در یمن و شکل گیری ثبات سیاسی در این کشور تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *