نظام آموزشی ما برای کارآفرین بودن به تفکر پیوندی نیاز دارد
به گزارش گروه جامعه ، رحیم سرهنگی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش درباره کارآفرینی گفت: منظور ما از کارآفرینی نوآفرینی است. توسعه نوآفرینی و کارآفرینی ریشه حل مشکلات است. در کشورهایی، چون کره، کل اقتصادشان از سوی ۲۰ شرکت مشهور میچرخد. مسئله ما هم نوآفرینی است نه هر نوع اشتغالی.
وی افزود: نوآفرینی در کشورها که فضای صنعت را تغییر میدهد عامل توسعه است. فرد نوآفرین طور دیگری فکر میکند و محصولی ارائه میکند که خواهان دارد و بازار خود را دارد.
مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار افزود: کسب و کارهای فعلی در کشور ما چندان نوآور و نوآفرین نیستند که بتوانند وارد بازار جهانی شوند.
سرهنگی مشکلات پیش روی توسعه کارآفرینی را برشمرد و گفت: در آموزش و پرورش بچهها چه چیزی فرا میگیرند؟ واقعا دانشآموزها چیزی یاد نمیگیرند. شکل کتاب درسی تغییر کرده، ولی محتوا قدیمی است. دانشآموزان جامعهپذیر نشدهاند. محتوای آموزش به درد بازار کار نمیخورد. بهویژه در رشتههای نظری این امر محسوستر است. توانمندی همدلی و هوش هیجانی بچهها کمتر از گذشته است.
وی افزود: کنکور مانند یک آهن ربا است که همه به سمت آن جذب میشوند و نتیجه آن همین نظام آموزشی فعلی است که از کارآمدیهای لازم برخوردار نیست.
مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار به کتاب درسی «کارآفرینی» اشاره کرد و گفت: مسئله ما در توسعه کارآفرینی این نیست که دانشآموز بلد باشد یک مدل کسب و کار بنویسد؛ بلکه کارآفرین کسی است که توانمندیهای نرم دارد. میداند چگونه یک ایده را بسازد و ارائه کند. در آموزش و پرورش روی هیچ کدام از این موارد به طور کامل کار نکردهایم.
سرهنگی ادامه داد: اقتصاد ما نفتی است و وقتی دولت نفت میفروشد پول دست دولت است و نقش پدرخوانده دارد و به همین دلیل هیچگاه بخش خصوصی شکل نگرفته است تا در پی آن کارآفرینی هم جان بگیرد.
وی افزود: آنچه نظام آموزشی نیاز دارد و کارآفرین باید داشته باشد این است که تفکر پیوندی داشته باشد، پرسشگر و مشاهدهگر و آزمایشگر باشد و شبکهسازی بداند. تفکر تحلیل و منطق در نظام آموزشی وجود دارد، اما منجر به نوآوری نمیشود. اینکه واحدهای تجزیه شده را به شکل جدیدی ترکیب کنی و محصول تازهای بسازی مهم است.