تامین ۲۰ درصد از نیاز جهان با «لیتیوم» ایران

14:33 - 31 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۱۶۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تامین ۲۰ درصد از نیاز جهان با «لیتیوم» ایران
یک نماینده مجلس شورای اسلامی از کشف یک معدن لیتیوم در همدان خبر داد و گفت: این معدن توانایی تامین ۲۰ درصد از نیاز جهان به لیتیوم را دارد.

خبرگزاری میزان _ حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین فلاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه کشف معدن لیتیوم در همدان یک دستاورد مهم است، گفت: ما جزء کشور‌هایی با بزرگترین ذخایر استراتژیک و نیروی انسانی توانمند هستیم، ولی از آن استفاده نمی‌کنیم، با کشف این معدن بسیاری از کشور‌ها درخواست استخراج این معدن را داشته‌اند.  

وی افزود: برای باتری ماشین‌های برقی می‌توانیم از  انرژی لیتیوم استفاده کنیم و با این حجم می‌توانیم ۲۰ درصد لیتیوم جهان را تامین کنیم، ما به بخش خصوصی کمتر میدان داده‌ایم و می‌توانیم با استفاده از بخش خصوصی از این معادن استفاده کنیم.  

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی ایران در زمینه معادن برنامه درستی تاکنون نداشته است و باید در رابطه با این حوزه توجه لازم، برنامه‌ریزی قوی و استخراج اصولی داشت.  

فلاحی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت صمت برای معدن یادشده باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد، افزود: استرالیا در این زمینه پیشرفت خوبی داشته و اولین جلسه را با این کشور داشته‌ایم و چین هم اعلام آمادگی کرده که به ما در استخراج این معدن کمک کند، چند گروه از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در این معدن اعلام آمادگی کرده‌اند. این معدن یک توانمندی بین‌المللی برای ما ایجاد می‌کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه منطقه کشف معدن لیتیوم در همدان بکر و استراتژیک است، اظهار کرد: نیازمند یک برنامه منسجم برای بهره‌برداری از این معدن هستیم. در همین شرایط تحریم هم کشور‌های دیگر با توجه به استراتژیک‌بودن این معدن حاضر هستند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند.  

معدن لیتیوم ۸ و نیم میلیون تن ذخیره دارد

همچنین پیری، دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران، در ادامه برنامه تهران ۲۰ گفت: لیتیوم به واسطه اینکه فلز بسیار سبکی با مقاومت گرمایی بالا است در صنعت فضایی‌های تک، هواپیمایی، کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلز لیتیوم در حوزه آلایندگی بسیار حائز اهمیت است و در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لیتیوم اثرات سوء زیست محیطی اندکی دارد.  

به گفته وی استخراج معدن لیتیوم در همدان توسط یک جوان در بخش خصوصی  از سال ۹۹ شروع و در اسفند ۱۴۰۱ موفق به کشف لیتیوم در این معدن شده است.  

پیری با تاکید بر اینکه قیمت لیتیوم در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است، تصریح کرد: این معدن ۸ و نیم میلیون تن ذخیره لیتیوم دارد، این کشف باعث شد ما بین کشور‌های دارنده ذخایر لیتیوم قرار بگیریم.  

دبیر کل خانه صمت جوانان ایران با اشاره به اینکه شیلی، استرالیا و چین ۳ کشور دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان هستند، افزود: تا ۲۰۳۰ بازار لیتیوم به ۱۹۲ میلیارد دلار خواهد رسید. آمریکا در حال حاضر ۱۸۰ میلیارد دلار مگا پروژه در زمینه لیتیوم دارد.  

وی افزود: باید با چین مراودات خود در زمینه لیتیوم را افزایش دهیم و پشت معدن‌دار لیتیوم همدان بایستیم. باید بانک‌ها و  وزارت امور خارجه برای بحث ورود تکنولوژی برای این منطقه پای کار بیایند تا بتوانیم به هاب تامین لیتیوم منطقه تبدیل شویم.  

پیری در پایان گفت: باید یک پایلوت نیمه صنعتی در این معدن راه‌اندازی شود که هزینه زیادی دارد. ما از خودروسازی ۶۰ سال است که حمایت کرده‌ایم، ولی هنوز بچه‌ای داریم که که نیازمند پدرش است، بهتر است کمی از این حمایت را صرف حمایت از ذخایر لیتیوم کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *