ایران در حیاط خلوت آمریکا/پیام‎های یک سفر ۵ روزه برای غرب

7:30 - 27 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۸۲۸
ایران در حیاط خلوت آمریکا/پیام‎های یک سفر ۵ روزه برای غرب
سفر رئیس جمهور به ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه و تقویت روابط میان ایران و کشورهای مذکور در حیاط خلوت آمریکا مورد توجه رسانه‎ها و کارشناسان بین‎المللی قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان - آیت الله رئیسی در ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد)، اولین سفر خود را به آمریکای لاتین از زمان آغاز ریاست جمهوری خود آغاز کرد. 

به گزارش «نیو عرب»، سه ایستگاه توقف رئیس جمهور ایران در ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بود.

دولت‌های این کشور‌ها در تمایل ایران برای به چالش کشیدن هژمونی آمریکا در نیمکره غربی و خاورمیانه سهیم هستند. 

از بسیاری جهات، این سفر بسیار نمادین است. یکی از اهداف رئیس جمهور ایران ارسال پیامی قوی به آمریکاست: ایران دوستانی در «حیاط خلوت» آمریکا دارد و آن‌ها حاضرند از واشنگتن سرپیچی کنند.

معاون مدیر برنامه خاورمیانه شمال آفریقا در موسسه «چتهم هاوس»، می‎گوید که ایران روابط استراتژیک در نیمکره جنوبی آمریکا دارد و محور مقاومت تهران محدود به خاورمیانه نیست.

به گفته وی، این سفر فرصتی است تا ایران بخشی از نفوذ سیاست خارجی خود را نشان دهد.

از آنجایی که ایران و برخی از کشور‌های آمریکای لاتین سابقه مبارزه با تحریم‌های آمریکا و مداخله واشنگتن در امور داخلی خود را دارند، از نظر فشار برای نظم جهانی چندقطبی‌تر و با غرب محوری کمتر، دلایل مشترک زیادی دارند. همچنین روابط تهران با کاراکاس، ماناگوا و هاوانا جدید نیست.

«باربارا اسلاوین»، مدرس امور بین‌الملل در دانشگاه جورج واشنگتن، می‎گوید که اگر واشنگتن بر حفظ حضور نظامی گسترده در خلیج فارس اصرار داشته باشد، ایران نیز می‌تواند در حیاط خلوت آمریکا حضور یابد.

«توماس جونو»، دانشیار دانشگاه اتاوا، نیز گفت که ایران حمایت از سیاست‌های مقاومتی این کشور را در سراسر جهان نشان می‎دهد.

ونزوئلا

به گزارش «تی‌ان‌ای»، کاراکاس از مهمترین قسمت‎های سفر رئیس جمهور ایران بود چرا که از میان این سه کشور آمریکای لاتین، روابط ایران با ونزوئلا اساسی‌ترین است. 

همکاری ایران و ونزوئلا در حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، کشاورزی، آموزش، بهداشت، علم، فناوری، معدن، پتروشیمی، گردشگری، کشتیرانی و فرهنگ است.

«نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا در دیدار با آیت‎الله رئیسی تاکید کرد که ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین قدرت‌های نوظهور در دنیای جدید نقشی برجسته ایفا می‌کند و ۲ کشور با هم «شکست‌ناپذیر» خواهند بود.

نیکاراگوئه

روابط ایران با دولت نیکاراگوئه در دهه ۲۰۰۰ به میزان قابل توجهی تقویت شد.

کوبا

ایران و کوبا نگرش‌های ضد امپریالیستی مشترکی دارند که گرمای زیادی را در روابط دوجانبه آن‌ها با یکدیگر ایجاد کرده است که اغلب در مجامع بین‌المللی از یکدیگر دفاع می‌کنند. 

همچنین در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹، مؤسسه واکسن‌های «فینلی» در هاوانا و انستیتو پاستور ایران به طور مشترک واکسن Soberana-۲ Pasteurcovac تولید کردند که طبق گزارش‌ها ۹۱.۲ درصد مؤثر بود.

ماه گذشته یک هیئت کوبایی به ایران سفر کرد و و در نتیجه ۲ کشور ۱۳ موافقتنامه در حوزه‌های کشاورزی، بانکداری، بیوتکنولوژی، بهداشت و درمان، ورزش و تجارت امضا کردند. 

دیدگاه واشنگتن درباره روابط ایران و آمریکای لاتین

ایران آشکارا منافع ژئوپلیتیکی بسیاری با ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا دارد. همچنین هم‎افزایی زیادی بین این چهار کشور وجود دارد. 

به گفته کارشناسان، اگرچه ایران در آمریکای لاتین نفوذ دارد و روابط تهران با تعدادی از بازیگران ضد هژمونیک در منطقه برادرانه است، اما تفسیر این دیدار‌ها و سفر‌ها به عنوان تهدیدی برای امنیت کشور‌های غربی نادرست است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *