خبرگزاری میزان - تکریم ارباب رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پروندهها، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم از سیاستهای قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی است و استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان از عمدهترین وظایف مسئولان قضایی محسوب میشود.
یکی از مزایای ملاقاتهای مردمی ارتباط بی واسطه با مردم و نشستن پای صحبت آنان و شنیدن مشکلاتشان از نزدیک است که موجب ارتقاء رضایتمندی مردم و جلب اعتماد عمومی میشود.
بر همین اساس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیش از سایر ادارات و برخی نهادهای قضایی، عمدهترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذیربط انتقال میدهد به طوری که بیشترین درخواستهای مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است.
بسیاری از مردم که خواستار دیدار با معاونان، مسئولین عالی رتبه و شخص رئیس قوّه هستند، به ادارهی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه میکنند و خواستههای خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواستهها را جهت ضبط مطالب، به رشتهی تحریر در میآورند.
گفتنی است که موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیر کل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه میرسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و دردودلهای مردم بوده فی نفسه ارزشمند است.
با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه و در ابلاغ مسئولیت رئیس قوه قضاییه بر ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان، مکاتبهای با روسای کل دادگستری استانها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی استانها با مردم صورت گرفت که به همین منظور ماهانه آمار گزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه وصول و به رئیس قوه قضاییه ارسال میشود.
ارشاد حضوری مراجعان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه
سید علی اصغر رفاهی در گفتوگو با میزان، درباره ملاقاتهای مردمی صورت گرفته در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد: دراردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برای ۵ هزارو ۱۴۲ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکس شده است.
وی در ادامه گفت: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه ۱۱ دقیقه بوده است.
برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران حسب الامر ریاست قوه قضاییه
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمت رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند. درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میشود. تعداد درخواستهای دریافتی در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۲ مورد بوده است.
ملاقاتهای مردمی در سفر استانی ریاست قوه قضاییه
رفاهی عنوان کرد: در اردیبهشت ماه سال جاری ریاست قوه قضاییه سفری به استان کردستان داشته اند که در این سفر ۲ هزارو ۹۲ مورد درخواست مردمی ثبت شد که از این تعداد ۱ هزارو ۴۰۳ مورد مرتبط با دستگاه قضایی و تعداد ۶۲۹ مورد غیر مرتبط با دستگاه قضایی و همچنین ۶۰ مورد درخواستهای همکاران اداری و قضایی بوده است.
وی افزود: در راستای برنامه تحولی قوه قضائیه به عنوان سومین استان و با در نظر گرفتن یک کار نو و جدید تمامی درخواستهای دارای اطلاعات تکمیلی در سامانهی سامع اسکن و ثبت شد که از جمله فواید آن ارسال پیامک آنی به درخواست کننده به محض ثبت درخواست در سامانه همچنین امکان پاسخگویی مناسب به درخواست کننده پس از بررسی درخواست در سامانه به صورت آنلاین و در نهایت امکان مشاهده درخواست توسط درخواست کننده پس از ثبت در سامانه سامع بود.
پاسخگویی تلفنی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: در اردیبهشت ماه مجموعا تعداد ۷۰۱ مورد تماس تلفنی (به مدت زمات ۲ هزارو ۷۷ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شد و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت کننده درخواست به متقاضیان اعلام شده است.
رفاهی در ادامه گفت: جهت کاستن تماسهای تلفنی با این اداره کل سامانه پیامکی ارتباطات مردمی قوه قضاییه فعال شده که به محض دریافت درخواست شماره ثبت وارده و به محض اقدام شماره نامه صادره و مرجع گیرنده درخواست به متقاضی ارسال میشود که همین امر موجب کاهش تماس و همچنین مراجعات حضوری شده است.
حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه
وی اظهار کرد: احد از معاونان دادگستری کل استان تهران و معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه با حضور در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکنند که در اردیبهشت ۱۴۰۲ به تعداد ۴۰۳ مورد تقاضای مردمی رسیدگی صورت پذیرفت.
رفاهی عنوان کرد: همچنین در این ماه قضات مستقر در اداره پاسخگویی در اداره کل ارتباطات مردمی نیز به تعداد ۱ هزارو ۹۷۷ مورد درخواستهای مردمی پاسخ دادند و توسط احد از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۷۳۱ مورد ارشاد قضایی صورت پذیرفت.
اهم موضوعات مکاتبات انجام شده بر حسب درخواستهای دریافتی
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره اهم موضوعات مکاتبات انجام شده بر حسب درخواستهای دریافتی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: درخواست های مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی و ...، درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، درخواست ملاقات با رئیس قوه قضاییه، درخواست های مربوط به عدم اجرای احکام صادره (اطاله در اجرای احکام)، درخواست های مربوط به اطاله دادرسی، درخواستهای مربوط به اعسار و تقسیط، شکایات انتظامی، درخواستهای مربوط به نفوذ و فساد، درخواستهای مربوط به مباحث تولید اهم موضوعاتی بوده که درخصوص آنها مکاتبات انجام شده است.
سامانه ارتباطات مردمی عدلیه (سامع)
رفاهی گفت: با توجه به راه اندازی سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سامع) سامانه مذکور با همکاری مرکز آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضاییه این سامانه از نیمه آذر ماه ۱۴۰۰ آماده ثبت درخواستهای مردمی شد و دراردیبهشت ماه ۷ هزارو ۲۳۸ مورد درخواست در آن ثبت شد.
اولویت موضوعی درخواستها در سامع
وی درباره اولویت موضوع درخواستها در سامانه ارتباطات مردمی عدلیه (سامع) اظهار کرد:درخواست ملاقات حضوری، درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، انتقاد از فرایند دادرسی، اطاله دادرسی، دریافت گزارش از جمله درخواستها در سامانه ارتباطات مردمی عدلیه بود.
انتهای پیام/