آمادگی ارتش برای انجام ماموریت‌هایی که بر عهده دارد در بالاترین حد خود است

7:55 - 22 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۲۴۹
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
آمادگی ارتش برای انجام ماموریت‌هایی که بر عهده دارد در بالاترین حد خود است
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز آمادگی ارتش برای انجام ماموریت‌هایی که بر عهده دارد در بالاترین حد خود قرار دارد.

خبرگزاری میزان - حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در برنامه صف اول (یکشنبه ۲۱ خرداد) درباره توان ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای انجام ماموریت‌هایی که بر عهده دارد در بالاترین حد خود قرار دارد.

وی ادامه داد: نیروی زمینی قهرمان ما، امروز در مرز‌های شرق و غرب مستقر است و امنیت مرز‌ها را برقرار می‌کند و عمده قوای نیروی زمینی در اقصی نقاط این کشور آمادگی دارد هرجا که لازم باشد در مقابل هر تهدید بایستد و جوابگو باشد تا ثبات و امنیت در مرز‌های کشور حفظ شود.

معاون هماهنگ کننده ارتش افزود: نیروی پدافند هوایی ما ضمن حفظ همه سامانه‌های پدافندی زمین پایه در ارتفاعات مختلف، به صورت ۲۴ ساعته در حال پایش و حفاظت از مرز‌های هوایی کشور است.

امیردریادار سیاری اظهار داشت: نیروی هوایی ما با بکارگیری انواع و اقسام جنگنده‌ها در آمادگی لحظه‌ای قرار دارد تا هر جا که لازم باشد برای دفاع از مرز‌های هوایی، در آسمان و مرز‌های هوایی کشور با هر تهدیدی مقابله کند.

وی بیان داشت: نیروی دریایی ما در سطح دریا، زیر دریا و در هوای بالای دریا ضمن حفاظت از مرز‌های دریایی و برقراری امنیت برای خطوط مواصلاتی کشور در خلیج عدن، دریای سرخ و دریا‌های آزاد، آمادگی دارد هر کجا که لازم باشد از مرز‌های دریایی، آب‌های سرزمینی، منطقه نظارت و منافع و منابع کشور دفاع کند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران به آنچه نیاز داشته دسترسی پیدا کرده است

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطر نشان کرد: مجموع موارد ذکر شده نشان از این دارد که ارتش جمهوری اسلامی ایران با توکل به خدا و با تکیه بر تمام توانمندی‌های داخلی به آنچه نیاز داشته دسترسی پیدا کرده است.

امیر دریادار سیاری با طرح این سوال که توانمندی امروز در نیرو‌های چهارگانه ارتش چگونه به وجود آمده است، گفت: اولین موردی که بسیار حائز اهمیت است، نیروی انسانی است؛ در ارتش جمهوری اسلامی ایران بهترین جوانان از اقصی نقاط کشور انتخاب می‌شوند و تحت تربیت و آموزش خاص نظامی که باید قرار بگیرند قرار می‌گیرند تا بتوانند توان دانشی، علم و مهارت خود را ارتقا دهد و با ارزش‌های حاکم بر ارتش انقلابی، کار خود را شروع کنند.

وی با تاکید بر اینکه در بحث آموزش، بهترین و استانداردترین آموزش‌ها را در ارتش اجرا می‌کنیم، گفت: این آموزش‌ها با فناوری‌های روز و ارتقا سطح مهارت‌های مختلف اجرا می‌شود. مجموع این موارد، توجه به مولفه نیروی انسانی و تربیت و آموزش مورد نیاز این نیرو برای اجرای ماموریت‌های خود به بهترین نحو است.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه نیروی انسانی متخصص و کارآمد به تنهایی کافی نیست و باید از تجهیزات مناسب نیز استفاده شود، گفت: توجه به تجهیزات بایستی با نگاه به توان داخلی باشد. در سال‌های قبل از انقلاب تمام تجهیزات ما خارجی بود، اما امروز این طور نیست چراکه در دوران دفاع مقدس تجربه کردیم وقتی از نظر تجهیزاتی و یا حتی آموزشی به خارج از کشور وابسته باشید ممکن است در یک مقاطع زمانی، گلوگاه‌هایی مانع از پیشرفت شما شود.

امیردریادار سیاری ادامه داد: وقتی نگاه به داخل باشد و به توانمندی‌های داخلی توجه کنید حاصل آن تجهیزات بومی است که امروز در اختیار ارتش قرار دارد. امروز نگهداری، تعمیرات، نوسازی و همچنین تعمیرات اساسی تمام تجهیزات ارتش به دست توانمند کارکنان آن و با پشتیبانی همه جانبه وزارت دفاع و نیرو‌های مسلح انجام می‌شود.

در بحث تجهیزات قادر به تامین همه نیازمندی‌های خود هستیم

وی تاکید کرد: ما امروز در بحث تجهیزات، گلوگاهی نداریم که اگر وارد یک عملیات شویم، کسی بتواند از اقدامات ما جلوگیری کند چرا که در همه حوزه‌ها بر توانمندی‌های داخلی تکیه داریم و به این نقطه رسیده ایم که همه نیازمندی‌های خود را تامین کنیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: توجه به نیروی انسانی و توجه به تجهیزات مورد نیاز که در خدمت ارتش قرار گرفته است و به کارگیری این دو مولفه در رزمایش‌ها از این منظر اهمیت دارد که شما می‌توانید آموخته‌های نظری را به کار عملی تبدیل کنید. 

امیردریادار سیاری افزود: سالانه ده‌ها مورد از انواع و اقسام رزمایش‌ها در ارتش برگزار می‌شود و مجموع این رزمایش‌ها در یک رزمایش مشترک سالانه به نام ذوالفقار میان نیرو‌های چهارگانه ارتش تجمیع می‌شود که برگزاری این رزمایش‌ها باعث می‌شود تا آموخته‌ها به عمل تبدیل شود و مهارت‌ها و توان رزمی ما افزایش پیدا کند.

وی اشراف اطلاعاتی را دیگر مولفه موثر در حوزه توان رزم ارتش دانست و اظهار داشت: اگر شما در منطقه، اشراف اطلاعاتی نداشته باشید و همه تحرکات را دنبال و پیگیری نکنید بر وضعیت منطقه تسلط ندارید بنابراین لازمه کار اشراف اطلاعاتی است که ما بایستی مستمر رصد کنیم تا هر تغییراتی را در اختیار داشته باشیم و هر جا که احساس کردیم تهدیدی متوجه ما است باید به آن توجه کنیم و اجازه ندهیم هیچ تهدیدی حالت بالقوه به خود بگیرد و از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل شود.

معاون هماهنگ کننده ارتش اظهار داشت: نیرو‌های چهارگانه ارتش بر فراتر از مرز‌های کشور اشراف دارند چراکه صرف اشراف بر مرز‌ها کافی نیست و ما باید فراتر از مرز‌ها را رصد کنیم و این کار بدون اینکه بخواهیم تعرضی به مرز‌های دیگران داشته باشیم انجام می‌شود.

امیردریادار سیاری افزود: مولفه دیگری که باید در حوزه ارتقای توان رزم به آن توجه کنیم، توجه به فناوری‌های روز است؛ جنگ‌های روز که الان آن‌ها را بررسی و رصد می‌کنیم مثل جنگی که سال گذشته در شمال کشور اتفاق افتاد و هنوز هم در بعضی جا‌ها ادامه دارد و یا جنگی که در اوکراین اتفاق افتاده را رصد می‌کنیم و سپس مولفه‌های تاثیرگذار در عملیات‌ها و کشور‌هایی که آن‌ها را به کار می‌گیرند را بررسی می‌کنیم به عنوان مثال نقش پهپاد بسیار حائز اهمیت است و ما یک بعد از توان رزم خود را متناسب با نیازمندی‌های روز به سوی پهپاد برده ایم.

وی خاطر نشان ساخت: امروز پهپاد در ارتش جمهوری اسلامی ایران قدرت بسیار خوبی شده است. رونمایی از پایگاه‌های زیر زمینی و رو زمینی پهپادی و الحاق اخیر ۲۰۰ فروند پهپاد جدید به ارتش، ارتقای توانمندی‌های پهپاد‌های شناسایی، رزمی و دیگر پهپاد‌های مورد نیاز بسیار مورد توجه است.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان این‌که امروز توانمندی‌های بسیار خوبی در حوزه جنگ الکترونیک و سایبر داریم، اظهار داشت: علاوه بر این پیشرفت ها، یک نگاه به آینده داریم که با آن چه که امروز داریم می‌توانیم توان دفاعی و توان بازدارندگی ارتش را در حدی نگه داریم که هیچ کسی به خود اجازه ندهد تعرضی به ما داشته باشد، اما باید یک نگاه به آینده وجود داشته باشد، اگر نگاه به آینده نداشته باشیم قطعا بدانید در مقابل تهدیدات آینده که متنوع هم هستند غافلگیر خواهیم شد بنابراین ضمن رصد و پایش آینده و دنبال کردن تحرکات همه برای اقدامات آینده، خود ما در بحث فناوری وارد یکسری قضایای جدید شدیم و در حال تبدیل نگاه به آینده به عمل هستیم.

امیردریادار سیاری تصریح کرد: به طور مثال هوش مصنوعی یکی از مواردی است که باید توجه ویژه‌ای به آن بشود و این کار در حال انجام است. حوزه‌های دیگری همچون کوانتوم، پلاسما، لیزر، شیمیایی یا جنگ‌های نوپدید و ربات‌ها مسائلی است که نیاز آینده ما است و ارتقا توان دفاع و توان بازدارندگی تکیه بر این موضوعات دارد و اگر به این موضوعات که آینده را می‌سازد توجه نکنیم به "غافلگیری فناورانه " مبتلا خواهیم شد.

وی افزود: بنابراین باید به توانمندی‌های امروز بسنده نکنیم، نگاه مان به آینده باشد و برای آینده هم حتما باید به این فناوری‌های جدید توجه شود که الحمدالله امروز در دستور کار ارتش قرار دارد.

معاون هماهنگ کننده ارتش درباره ماموریت فراسرزمینی ناوگروه ۸۶ نیز اظهار داشت: ناوگروه ۸۶ یکی از شگفتی‌هایی بود که توسط نیروی دریایی اتفاق افتاد و این جمله حضرت آقا که فرمودند ارتش شگفتی ساز، این یکی از مواردش بود، اما بعد از این موضوع دو اتفاق دیگر هم افتاد، یکی رونمایی از موشک خرمشهر توسط وزارت دفاع و بعد از آن رونمایی از موشک مافوق صوت فتاح توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

امیردریادار سیاری ادامه داد: مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد که نیرو‌های مسلح رو به جلو و با نگاه به آینده با تکیه بر توانمندی‌های داخلی در مسیری حرکت کردند که توان بازدارندگی کشور را آنقدر بالا بردند که هر کسی بخواهد در هر جای دنیا فکر تعرض به منافع ما را داشته باشد، با نگاه به این توانمندی‌ها قطعا پشیمان می‌شود و این یک غرور ملی را برای ملت شریف ایران به وجود آورده است و از این به بعد هم قطعا به وجود خواهد آورد و این شدنی نیست مگر با همدلی، انسجام، وحدت، برادری و ولایتمداری و ایثارگری که الحمدلله امروز در نیرو‌های مسلح وجود دارد و ما به آن افتخار می‌کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *