فضای فرهیختگی شبکههای اجتماعی کتاب باعث ترویج فرهنگ کتابخوانی میشود
خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابطعمومی تلویزیون اینترنتی کتاب، مجدالدین معلمی در این نشست اظهار کرد: این شبکه سال ۹۰ افتتاح شد و ما با نظر به اینکه فضای تبادل نظر و گفتگو را برای اهالی کتاب ایجاد کنیم شروع به کار کردیم. در این شبکه، مسابقات کتابخوانی برگزار شد و افراد در صفحههایی که در اختیار داشتند، کتابهای خوانده شدۀ خود را در آن معرفی، نقد و بررسی کردند.
وی ادامه داد: هرکدام از این موارد، امتیازهایی داشت و افراد بر حسب فعالیتهایشان امتیاز دریافت میکردند. در اواخر سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲ وبسایت ما از دسترس خارج و اطلاعات سایت پاک شد. ولی ما دوباره شروع به کار کردیم و مسیر را ادامه دادیم.
معلمی دربارۀ به ضرورت داشتن شبکۀ اجتماعی کتابخوانی بیان کرد: کتابخوانی علیرغم ظاهرش جزو مناسک فردی نیست. وقتی کتابی را میخوانید ذهنیت و دیدگاهی نسبت به آن کتاب پیدا میکنید و میتوانید تجربه و دیدگاه خود را به دیگران منتقل کنید. وقتی یک فضای فرهیختگی ایجاد شود و افراد در آن فضا براساس مطالعاتشان اطلاعاتی را انتقال دهند، میتوان به ترویج فضای کتاب و کتابخوانی کمک کرد.
مدیر شبکۀ کتابخوانی بوکی در ادامه اذعان کرد: شبکۀ بوکی یک شبکۀ عمومی بود که افراد معروف میتوانستند در آن صفحههایی داشته باشند. این شبکه، ظرفیت اجتماعی و تعداد اعضای بالایی دارد، اما هدف نخبگی را خیلی پوشش نمیدهد. شبکۀ بهخوان، شبکۀ «نخبگی و فرهیختگی» است که ساخت مطلوب همان شبکۀ بوکی است. اگر این شبکه از ظرفیت خود نویسندهها و اهالی کتاب برای تبلیغ برنامۀ کاربردی خود انجام دهد باعث عمومی شدن آن میشود. عمومی شدن مشکلاتی به همراه دارد، اما تخصصی بودن، طبیعتاً محدود است و اعضای محدودی دارد؛ چون فضای تخصصی دارد استفاده مناسبتری از آن میتوان داشت.
بهخوان، یک شبکۀ اجتماعی کتاب است
در ادامۀ این نشست، بنیانگذار و مدیر شبکۀ اجتماعی بهخوان دربارۀ تاسیس و وضعیت این شبکه گفت: ایدۀ اولیۀ شبکۀ بهخوان از ۳ سال پیش شروع شد. تقریباً در سال دومی هستیم که این محصول معرفی و به طور عمده از آن استفاده میشود. ما تلاش داشتیم مدلی را طراحی کنیم که لطمهای به بازار کتابفروشها وارد نکند. قبل از اینکه بخواهیم این ایده را عملی کنیم بهخوان را برای اینکه بتوانیم زیستبوم کتابخوانی کشور در بخش خصوصی به صورت بلند داشته باشیم، آغاز کردیم. اولین قدممان را در ایران با کتابهای فارسی زبان شروع کردیم، ولی اکنون در تلاش هستیم در همۀ کشورها رقیب جدی جهانی باشیم.
حمایتکار در ادامه با اشاره به اینکه بهخوان یک شبکۀ اجتماعی کتاب است، تاکید کرد: شبکههای اجتماعی هر کدام حول یک محور فعالیت میکنند که موضوع اصلی در آن کتاب است. شبکههای اجتماعی کتاب، آرامتر از دیگر شبکههای اجتماعی هستند و افراد با سلایق بیشتر راحت و آرام گفتگو میکنند. نیاز هست برای وضعیت موجود ایران و جهان گفتوگوی بیشتری شکل بگیرد. این گفتگو اگر حول محور کتاب باشد، انسانها متعادلتر میشوند و اندیشهها بهتر رشد میکند.
وی در پایان بیان کرد: یکی از عوامل رشد طبیعی و صحیح یک استارتاپ، خصوصی بودن آن است و ما طبق بودجهای که داریم در تلاش هستیم خودمان را معرفی کنیم. اکنون در آستانۀ قدم بزرگ بعدی هستیم. صفحات نویسندگان و مروّجان پرمخاطبی داریم که در کار خود حرفهای هستند. بسیاری از این صفحات پرمخاطب بهخوان خودشان شکل گرفتند و این رشد طبیعی، دوستداشتنی است.
انتهای پیام/