فرسودگی وسایل نقلیه سنگین به معاینه فنی مربوط نمیشود/ ۱۱ درصد از خودروهای رد شده در معاینه فنی مشکل آلایندگی دارند
خبرگزاری میزان - شادی مالکی در گفتگو با میزان در واکنش به اظهارات اخیر رئیس پلیس راهور فراجا مبنی تردد وسایل نقلیه سنگین فرسوده با داشتن یک برگه مجوز معاینه فنی در جادههای کشور گفت: متولی خودروهای سنگین سازمان راهداری است، معاینه فنی به صورت مستقیم به حوزه فرسودگی خودروها ورود پیدا نمیکند و صرفا خودروهایی که سن بیشتری دارند را بر اساس بازه زمانی که در قوانین مشخص شده پایش بیشتری انجام میدهد، به طور مثال در رابطه با ناوگان حمل و نقل عمومی خودروهایی که بالای ۱۰ سال سن دارند دفعات پایششان ۴ نوبت در سال است.
وی ضمن اشاره به اینکه اگر خودروهای سنگین سالم باشند بر اساس تکلیف قانونی ما میتوانند برگه مجوز معاینه فنی دریافت کنند ادامه داد: از آنجایی که ممکن است این خودروها دچار استهلاک قطعات شده باشند با وجود اینکه گواهی معاینه فنی را دریافت میکنند ممکن است پس از بازه زمانی یک تا ۲ ماهه مجددا وضعیت آلایندگی پیدا کنند و به همین جهت است که طرح افزایش تعداد دفعات پایش خودروهای فرسوده را گذاشتیم.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران که پیش از این عنوان کرده بود حدود ٣٠ درصد خودروها در زمان مراجعه به مراکز معاینه فنى، موفق به دریافت برگه نمى شوند در پاسخ به این سوال که بیشتر این خودروها دچار چه مشکلاتی هستند و بیشتر به چه دلیل موفق به دریافت برگه معاینه فنی نمیشوند، اظهار کرد: تقریبا نزدیک به ۳۰ درصد از مجموع عواملی که سبب عدم دریافت گواهینامه معاینه فنی میشود مرتبط با عوامل ایمنی و فنی خودرو است و ۱۱ درصد خودروها هم به سبب نواقصی که در سیستم آلایندگی هوایشان وجود دارد موفق به دریافت برگه معاینه فنی نمیشوند.
انتهای پیام/