گفت‌وگو

زرنشان عنوان کرد: جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی فرصتی برای شاعران جوان/ نگاه نو به مفهوم سیره رضوی در شعر کودک

12:40 - 21 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۰۹۴
زرنشان عنوان کرد: جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی فرصتی برای شاعران جوان/ نگاه نو به مفهوم سیره رضوی در شعر کودک
شمیم عطر رضوی بار دیگر در استان همدان و به زبان شعر در دیار دارالمجاهدین و دارلمومنین به مشام می‌رسد تا ندای عاشقانه‌های دلدادگان حضرت عشق، حامی مهر و مهربانی را به خراسان برد. 

به گزارش خبرنگار میزان، به بهانه جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی همه شاعران کودکان و نوجوان، از ایستگاه همدان به مشهدالرضا سفر می‌کنند و درد دل‌هایشان را کودکانه به گوش امام رئوف می‌رسانند. در این میان بیش از همه شاعران اهل همدان و همشهریان باباطاهر به استقبال جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی رفته‌اند و از میزبانی شهرشان خرسند هستند. 

مریم زرنشان، شاعر پرکار کودک و نوجوان که آثار بسیاری در این حوزه سروده، درباره اهمیت این جشنواره برای همدان و شعر توضیح داد و با گریز به این نکته که همدان پایلوت و شهر دوستدار کودک است و به عنوان مهد ادبیات کودک شناخته می‌شود، از میزبانی همدان در جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی ابراز خرسندی کرده و گفت: چنین جشنواره‌هایی برای دیده شدن شاعران جوان و نوظهور بستر بسیار مناسبی است تا معرفی و شناخته شوند و به یک خودباوری برسند. 

زرنشان با اشاره به اینکه نباید شاعران صرفا به سفارش‌نویسی روی آورند، بیان کرد: شاعران نباید صرفاً به دنبال شرکت در جشنواره‌ها باشند چراکه در دام تکرار افتاده و توانشان تقلیل می‌یابد. 

او در ادامه بر ورود شاعران با نگاهی جدید به سیره امام رضا (ع) در جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی، تأکید کرده و افزود: جشنواره رضوی فضای مناسبی است که شاعر با محوریت اهداف جشنواره یا نمادهای آن، خودش و مخاطب را با یک نگاه و مفهوم تازه به چالش بکشد. 

این شاعر عرصه کودک و نوجوان، جشنواره رضوی را فرصتی دانست تا از یک زاویه جدید به سیره و شخصیت امام رضا (ع) توجه شود و ادامه داد: در جشنواره باید از کلیشه‌ها و تکرار پرهیز کرد و شاعران قلم بزنند و تأثیر خود را بر مخاطب خود که کودکان و نوجوانان هستند بر جای بگذارند. 

زرنشان جشنواره را زمینه مناسبی برای ظرفیت‌شناسی دانست و گفت: هر جشنواره دبیر علمی دارد و شاعران به نامی که در هیأت داوران حضور دارند و سال‌ها داوری کردند و آثار فاخر را دیده‌اند، بنابراین این جشنواره‌ها شاعران جوان را به چالش می‌کشد و آثارشان را از نظر ضعف و قوت بررسی می‌کند. 

او بار دیگر با تأکید بر اینکه شعر را نباید فدای جشنواره کرد، ادامه داد: تخیل و تصور، کشف و ایجاد در شعر حرف اول را می‌زند و شاعر باید در کار خود دقیق شود و در حلقه تکرار درگیر نشود، صور خیال را در اختیار کلام خود قرار دهد تا مفاهیم را به شکلی مطلوب منتقل کند. 

این شاعر کودک و نوجوان همدانی با اشاره به این نکته که هر ایرانی حداقل یک بار به زیارت امام رضا (ع) رفته است، بیان کرد: کودکان و نوجوانان که مخاطبان ما هستند، هرگاه به زیارت امام مهربانی می‌روند، کبوتران گرد حرم را دیده و یا به دور حوض‌ها در حال آب بازی هستند، خاطراتی شیرین از زیارت دارند. شاعر با دیدن این صحنه‌ها و تصویر آن‌ها می‌تواند به زوایای سیره و زندگی امام رضا (ع) پل بزند و مفاهیم اساسی را در قالب زبان مخاطب خود بیان کند. 

زرنشان زوایه و نگاه و نگرش جدید در یک جشنواره را به اندازه شرکت‌کنندگان متفاوت دانست و افزود: شاعر نباید مخاطب خود را فراموش کند و همواره باید همه موارد را در نظر بگیرد تا نقش خود را برای ارائه اثری ماندگار و متفاوت ایفا کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *