نحوه معرفی نامزد انتخابات مجلس توسط نمایندگان مشخص شد
خبرگزاری میزان- به گزارش خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده ۳۲ این طرح با ۱۵۱ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن و همچنین با ماده ۳۳ با اعمال اصلاحات و برخی حذفیات با ۱۵۵ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
همچنین نمایندگان با پیشنهاد نوری قزلجه در خصوص حذف تبصره ۱ ماده ۳۳ و با پیشنهاد فرهنگی در خصوص حذف تبصره ۷ این ماده موافقت کردند.
براساس ماده ۳۲ این طرح؛ یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۵۲ مکرر ۳ به قانون الحاق میشود:
ماده ۵۲ مکرر ۳- در صورتی که شورای نگهبان تا قبل از صدور اعتبارنامه منتخبان بر اساس ادله و مدارکی که کشف شده یا در مراحل قبل مورد بررسی قرار نگرفته، صلاحیت نامزد یا منتخبی را تایید نکند، موظف است ظرف ۷۲ ساعت ضمن اخذ اعتراض و دفاعیات او نسبت به صلاحیت نامزد یا حذف منتخب یا ابطال انتخابات حسب مورد اقدام لازم را اتخاذ کند.
همچنین بر اساس ماده ۳۳؛ متن زیر جایگزین ماده (۵۵) قانون و تبصره آن میشود:
ماده ۵۵- هریک از نامزدها به تنهایی یا چند نامزد به طور مشترک میتوانند برای شعب اخذ رای به شیوه زیر، نمایندگان خود را به هیأت نظارت حوزه انتخابیه معرفی نمایند:
الف- حوزههای دارای یک یا دو نماینده، به ازای هر صندوق یک نماینده
ب- حوزههای دارای سه نماینده، به ازای هر سه صندوق یک نماینده
پ- حوزههای دارای چهار نماینده، به ازای هر چهار صندوق یک نماینده
ت- حوزه های دارای پنج نماینده، به ازای هر پنج صندوق یک نماینده
ث- حوزه های دارای شش نماینده، به ازای هر شش صندوق یک نماینده
ج- حوزههای دارای بیش از شش نماینده، به ازای هر بیست صندوق یک نماینده
چ- حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به ازای هر پنجاه صندوق دارای یک نماینده است.
تبصره ۲- کارکنان (پرسنل) نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی، امنیتی و عوامل اجرایی و نظارت انتخابات نمیتوانند از طرف هیچ نامزدی نمایندگی داشته باشند.
تبصره ۳- نمایندگان نامزدها درصورت هرگونه اعتراض به فرآیند انتخابات یا مشاهده تخلف یا جرم، مراتب را شخصاً یا توسط نامزد، به صورت کتبی با ذکر مستندات قانونی به نماینده فرماندار یا بخشدار یا ناظر شعبه یا هیئت نظارت یا اجرایی مربوط اعلام میکنند. حضور نمایندگان نامزدها قبل از مهر و موم (پلمپ) صندوقهای أخذ رأی و شروع رأیگیری تا پایان أخذ رأی، خواندن و شمارش آرا و تنظیم صورتجلسه نتایج أخذ رأی بلامانع است.
تبصره ۴- عدم حضور نمایندگان نامزدها مانع از شروع روند اجرایی انتخابات از قبیل مهر و موم صندوق و أخذ رأی، شمارش و تجمیع آرا و سایر اقدامات قانونی نیست. بعد از اعلام نتایج توسط وزارت کشور، درصورت درخواست کتبی نامزد، نتیجه آرای شعب در اختیار وی قرار میگیرد.
تبصره ۵- نمایندگان نامزدها حق تبلیغ به نفع یا ضرر هیچیک از نامزدها یا دخالت در انجام وظایف اعضای شعب أخذ رأی را ندارند. درصورت تخلف با تنظیم صورتجلسه توسط نماینده فرماندار یا بخشدار و ناظر شعبه، ضمن ضبط کارت متخلف، وی از شعبه أخذ رأی مربوط اخراج شده و مراتب به مراجع صالح قانونی اعلام میشود.
تبصره ۶- حضور دیگر افراد بهجز اعضای هیاتهای اجرایی و شعب أخذ رأی، اعضای هیئتهای نظارت و بازرسان و ناظران شورای نگهبان، نمایندگان فرماندار و بخشدار، بازرسان وزارت کشور و نمایندگان نامزدها و احزاب در شعب أخذ رأی تحت هر عنوان ممنوع است و جرم محسوب میگردد. مأموران فرماندهی انتظامی موظفند با هماهنگی نماینده فرماندار یا بخشدار یا رئیس شعبه از حضور افراد غیرمسؤول جلوگیری بهعمل آورند. حضور افراد غیرمسئول در شعبه، ممانعت از حضور افراد مجاز در شعبه، عدم جلوگیری از حضور افراد غیرمسئول توسط ماموران فرماندهی انتظامی و همچنین ایجاد زمینه ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در محل أخذ رأی، نظیر تأخیر یا عدم صدور کارت نمایندگی و یا کاهش تعداد نمایندگان نامزدها برخلاف قانون، جرم بوده و موجب جزای نقدی درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و هشت سال محرومیت از عضویت و مسؤولیت در شعب أخذ رأی میباشد. /
انتهای پیام/