رئیس کل دادگستری استان کرمان: شعبه های ویژه رسیدگی به پرونده‌های جرایم افاغنه در استان راه اندازی شود

13:47 - 14 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۸۴۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان کرمان: شعبه های ویژه رسیدگی به پرونده‌های جرایم افاغنه در استان راه اندازی شود
رئیس کل دادگستری استان کرمان تعیین شعبات ویژه به منظور رسیدگی به پرونده‌های جرایم مربوط به افاغنه را مورد تاکید قرار داد و گفت: این شعب باید در تمامی حوزه‌های قضایی به منظور بررسی تخصصی پرونده‌های جرایم افاغنه راه اندازی شود.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با موضوع سرقت که با حضور ویدئو کنفرانس مقامات قضایی استان برگزار شد، با اشاره به این مطلب که سرقت به لحاظ فراوانی از مهمترین جرائمی است که در استان و کشور صورت می‌گیرد، ادامه داد: در نشست‌های مشترک قضایی و انتظامی موضوع اجرای سیاست‌های پیشگیرانه و مقابله‌ای به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن تاکید بر این مطلب که سرقت در دین مبین اسلام نیز بسیار نکوهیده بوده و برای آن حد تعیین شده است، گفت: سرقت، جرمی است که شرع مقدس و قوانین و مقررات موجود از ما مطالبه می‌کند به این جرم به عنوان یک جرم عمومی و عادی نگاه نکنیم.

وی ضمن بیان این مطلب که همه باید وظایف خود را درباره برخورد با جرم و پیشگیری از سرقت به صورت ویژه مد نظر قرار دهند و در این رابطه مردم از دستگاه قضایی و فراجا مطالبه می‌کنند، تصریح کرد: یکی از گلایه مندی‌های مردم، فراوانی جرم سرقت است و انتظار دارند سارق به موقع دستگیر شده، اموال مسروقه کشف شود و سارق نیز مورد برخورد قانونی قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: سرقت نباید یک جرم کوچک تلقی شود و باید سعی کنیم وظیفه خود را در راستای برخورد با جرم سرقت به انجام برسانیم و در این رابطه حرکت بر مدار قانون و استفاده از ظرفیت‌های قانونی به ویژه در مواردی که سارق مرتکب تکرار و تعدد جرم در این زمینه است، مورد تاکید قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: فراجا نیز باید در راستای کشف جرم و شناسایی و دستگیری سارق وظیفه قانونی خود را انجام دهند و اقدامات انجام شده در این حوزه به نحوی باشد که زمینه رضایت مندی مردم را فراهم آورد.

وی گفت: انتظار این است که دستگاه قضایی نیز پس از دستگیری مرتکبین سرقت بر اساس قانون وظیفه خود را با بهترین شکل ممکن انجام دهد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: در دستگاه قضایی و فراجا در کنار اجرای مسئولیت‌های خود در زمینه برخورد با سرقت، باید از مردم و سایر دستگاه‌ها نیز مطالبه کنیم، زیرا مردم و دستگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های موجود می‌توانند ضریب امنیتی منازل و اموال خود را ارتقاء دهند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ادامه داد: باید فرهنگسازی و مطالبه شود که مردم، خودروسازان، سازمان‌های دولتی و ... به نحوی اقدام کنند که زمینه ارتکاب جرم سرقت فراهم نشود.

وی گفت: جرایمی که از سوی اتباع بیگانه انجام می‌شود، نشان می‌دهد که باید نگاه ویژه‌ای به اتباع بیگانه و مجرمان اتباع بیگانه داشته باشیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تعیین شعبات ویژه به منظور رسیدگی به پرونده‌های جرایم مربوط به افاغنه را مورد تاکید قرار داد و گفت: این شعب باید در تمامی حوزه‌های قضایی به منظور بررسی تخصصی پرونده‌های جرایم افاغنه راه اندازی شود.

مهدی بخشی در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با موضوع سرقت افزود: در راستای پیشگیری از وقوع جرم سرقت باید بر اساس اولویت بندی اقدام شود و بر این اساس؛ برخورد متناسب و ویژه با سرقت‌های انجام شده از سوی اتباع بیگانه، پیشگیری از سرقت کابل و سیم و پیشگیری از سرقت منزل به عنوان اولویت‌های اصلی و سه گانه دستگاه قضایی و فراجا در استان کرمان تعیین شده است.

وی یادآور شد: از مجموع سرقت‌های انجام شده در ۴۰ روز ابتدای سال جاری، ۲۴ درصد مربوط به سرقت سیم و کابل و ۱۳ درصد مربوط به سرقت منزل بوده است.

دادستان استان کرمان با اشاره به این مطلب که راه اندازی کمپ کبوترخان در کاهش سرقت‌ها بسیار موثر خواهد بود، تصریح کرد: در این راستا قول مساعدی از سوی مجموعه اجرایی استان داده شده که باید در اجرای آن تسریع شود، زیرا با انتقال معتادان متجاهر به این کمپ و نگهداری و درمان این افراد بر اساس چارچوب‌های علمی و قانونی می‌توان زمینه اصلاح آن‌ها را فراهم کرده و از تکرار جرم توسط این افراد پیشگیری کرد.

بخشی تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌ها در پیشگیری از سرقت وظایفی را بر عهده دارند، اما فراجا و دستگاه قضایی در این زمینه احساس تنهایی می‌کنند؛ اگر چه ما وظیفه خود را ترک نمی‌کنیم و با قاطعیت به اقدامات خود ادامه می‌دهیم، اما انتظار است که دستگاه‌های مربوطه نیز به وظایف قانونی خود عمل کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: با وجود اینکه ۱۰ درصد جمعیت استان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند، ۲۳ درصد از سرقت‌های استان در ۴۰ روزه ابتدای سال جاری از سوی اتباع بیگانه انجام شده است و به منظور مقابله قانونی با این پدیده، برخورد متناسب و ویژه با جرایم این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

فرمانده انتظامی استان کرمان نیز گفت: در فروردین ماه سال جاری در کشور در حوزه فراوانی سرقت جایگاه نهم و براساس نرخ جرم به جمعیت رتبه ۱۱ را داریم.

سردار عبدالرضا ناظری افزود: دایره رسیدگی به پرونده‌های راکد راه اندازی و پرونده‌های سرقت با حساسیت ویژه‌ای در دست رسیدگی قرار دارد.

وی با اشاره به این مطلب که مرکز پایش و کنترل هوشمند مجرمان در کشور در حال راه اندازی است، تاکید کرد: این سامانه در استان کرمان نیز راه اندازی خواهد شد و بر این اساس اشراف کامل به مجرمان صورت خواهد گرفت.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: راه اندازی یگان حفاظت در ادارات برق می‌تواند زمینه گشت زنی‌های مستمر و برخورد گروه‌های ضربت با سرقت‌های سیم برق در زمان ارتکاب جرم را فراهم آورد.

سردار ناظری برخورد قاطع با مالخر‌ها را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *