نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: مذاکره با طرف آمریکایی تنها در چارچوب رای دیوان لاهه/مسیر مذاکره برجامی همیشه باز نیست/ اعتراف طرف افغانستانی بر اصل حقابه ایران/ واکنش به ادعای کندی نصب دوربین در تاسیسات هسته‌ای ایران

10:51 - 11 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۱۴۷
کنعانی: مذاکره با طرف آمریکایی تنها در چارچوب رای دیوان لاهه/مسیر مذاکره برجامی همیشه باز نیست/ اعتراف طرف افغانستانی بر اصل حقابه ایران/ واکنش به ادعای کندی نصب دوربین در تاسیسات هسته‌ای ایران
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران با اشاره به روز ملی خلیج فارس، گفت: خلیج فارس با همین نام، نه فقط یک پهنه آبی جغرافیایی در منطقه بلکه بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است.

وی اظهار کرد: ایران تقویت روابط مبتنی بر سیاست همسایگی با حوزه خلیج فارس را عامل دستیابی به امنیت مشترک می‌داند و سیاست اصولی ایران اول همسایگان و برقراری همکاری دسته جمعی با همه کشور‌های منطقه خاصه با کشور‌های حوزه خلیج فارس است.

موضوع حقابه ایران از رودخانه‌های مرزی مورد اهتمام دولت است

کنعانی درباره موضوع حقابه ایران از هیرمند، گفت: لازم است تاکید کنم که موضوع حقابه ایران از رودخانه‌های مشترک به طور عام مورد اهتمام دولت و دستگاه دیپلماسی است و رئیس جمهور همواره بر حقابه ایران از رودخانه‌های مرزی تاکید دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: وزیر نیرو هم موضوع را در دست پیگیری دارد و مذاکرات تخصصی در این رابطه انجام شده است؛ ما در توافقی که با طرف افغانستانی داشتیم، درباره وضعیت سد و تاسیسات رایزنی کرده و بازدیدهایی انجام دادیم؛ طرف افغانستانی بر اصل حقابه ایران اعتراف و اقرار دارد.

وی اظهار کرد: در آخرین دیدار وزیر امور خارجه و طرف افغانستانی بر این موضوع تاکید شد؛ طرف افغانستانی دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کند که برای ما قانع کننده نیست.

کنعانی در بخشی دیگر بیان کرد: علاوه بر دستگاه دیپلماسی، این موضوع برای نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان جز موضوع‌های دائمی مورد مذاکره است؛ ما از پیگیری حقابه کوتاه نیامدیم و آن در دستور کار مذاکرات داریم؛ با توجه به این که طرف‌ افغانستانی سازه‌های انحرافی را به عنوان یک مانع مطرح می‌کنند، ایران با توجه به اشراف فنی خود به طرف افغانستانی پیشنهاد داد که آماده برطرف کردن مشکلات است؛ به همین منظور می‌تواند هیئتی فنی از ایران برای رفع مشکلاتی که آن‌ها در حوزه فنی مطرح می‌کنند، تعیین کند.

 

 

ایران روابط خارجی خود را محدود به جغرافیای خاصی نکرده است

کنعانی در مورد روابط خارجی ایران، گفت: تحقق توسعه و پیشرفت مناسبات منوط به وجود اراده سیاسی و اتخاذ و برداشتن گام‌های عملی به منظور اجرا و عملیاتی کردن آن‌هاست؛ اراده ایران هیچگاه در حوزه روابط خارجی محدود به جغرافیای خاصی نبوده است.

وی افزود: دولت سیزدهم بر روابط خارجی متوازن تاکید دارد؛ تاکید بر حوزه آسیا و همسایگان و شرق به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌های موجود برای برقراری روابط متوازن و مبتنی بر منافع مشترک نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رابطه ایران با کشورهای اروپایی هم اظهار کرد: این رویکرد در ارتباط با اروپا هم مصداق پیدا می‌کند؛ تلاش بر این بود که رابطه با اروپا بر اساس روابط متقابل باشد، اما متاسفانه تمرکز طرف اروپایی بر موضوع‌های خاصی بود؛ رویکرد‌های خاص طرف‌های اروپا مبتنی بر نگاه ویژه آن‌ها بود که سبب شده آن‌ها همواره به عنوان عامل بازدارنده عمل کنند.

کنعانی تاکید کرد: درباره برجام هم که می‌توانست یک نیروی محرکه در این مورد باشد، طرف‌های اروپایی و مشخصا اعضای برجام با تبعیت از آمریکا روابط دوجانبه را به وضعیت پیچیده ناشی از سیاست آمریکا گره زدند و مانع همکاری مشترک شدند؛ ما اکنون هم که بتوانیم روابط را سازماندهی کنیم از سوی طرف ایرانی مانعی نمی‌بینیم، اما این روابط باید بر اساس احترام متقابل باشد.

 

 

فضای عمومی و رسمی لبنان از بهبود روابط ایران و عربستان استقبال کرد

کنعانی گفت: متعاقب توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط رسمی دو کشور فضای رسمی و عمومی لبنان از این تحول استقبال کرد و همچنین به شدت منتظر این بود که از تاثیر فضای جدید ناشی از بهبود روابط ایران و عربستان بر تحولات داخلی لبنان آگاه شود.

وی افزود: درباره مسائل دوجانبه، داخلی و منطقه‌ای رایزنی‌هایی در لبنان شد و گفت‌وگو‌های مفصلی با مقام‌های لبنانی صورت گرفت؛ ما در حوزه سیاسی در لبنان شاهد یک انسداد سیاسی هستیم و انتخاب رئیس جمهور این کشور می‌تواند گره گشا و ایجاد کننده فضای جدید در تشکیل دولت ملی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: پیش از این هم پیشنهادات خود را در مذاکرات مختلف با مقام‌های لبنانی ارائه کردیم؛ ما اعلام کردیم که ایران آمادگی و توانمندی تامین بخشی از نیاز‌های لبنان در حوزه انرژی و برق را دارد؛ تحت تاثیر فشار‌های آمریکا و برخی از طرف‌های اروپایی مقام‌های لبنان محدودیت‌هایی را مطرح می‌کنند، اما ایران تاکید کرده که چنانچه اراده سیاسی در لبنان شکل بگیرد، امکان همکاری دو جانبه ایران و لبنان در سطوح مخالف از جمله انرژی وجود دارد.

 

 

در دفاع از حقوق شهروندان خود کوتاهی نخواهیم کرد

کنعانی گفت: ما بار‌ها تاکید و ثابت کردیم هر کجا که منافع ملی ایران مورد تهدید از سوی هر طرفی قرار بگیرد، ایران دست بسته نخواهد بود و دستکم کاری که می‌کند، متقابل و متناسب با تهدید خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما در دفاع از حقوق شهروندان خود در جایی که مورد تعرض قرار بگیرند، کوتاهی نکرده و نخواهیم کرد.

سفر رئیس جمهور به سوریه طبق برنامه انجام می‌شود

کنعانی در مورد سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهور به سوریه، گفت: سفر رئیس جمهور به سوریه برنامه ریزی شده و طبق برنامه انجام خواهد شد؛ ما پیش از این شاهد سفر رئیس جمهور سوریه به ایران بودیم؛ طی سفر مذکور توافق‌های خوبی انجام شده بود.

وی تاکید کرد: ایران و سوریه دو کشور مهم هستند و همکاری‌های راهبردی دارند.

موضوع حقابه از موضوع‌های رایزنی ایران با عراق و ترکیه است

کنعانی در مورد سفر رئیس جمهور عراق به کشورمان، اظهار کرد: سفر عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق در چارچوب استمرار مشورت‌های سطوح عالی دو کشور صورت گرفت؛ ما موضوع‌های مختلفی با عراق داریم که در سفرهای دوجانبه و دیدار‌های دو کشور فهرست بلندی از آن‌ها مطرح می‌شوند.

وی افزود: بحث حقابه یکی از موضوع‌های قابل توجه میان ایران با کشور‌های عراق و ترکیه است؛ ما با برخی از کشور‌ها روابط دوجانبه و بهترین روش‌ها را برای تامین منافع مشترک داریم و نیازمند سازوکار چندجانبه منطقه‌ای هستیم.

 

 

بر ایفای نقش فعال در کمک به افغانستان تاکید داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: ما در نشست دوحه در چارچوب تاکیدات مقام معظم رهبری برای کمک به ملت افغانستان اعلام کردیم که در نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در راستای کمک به افغانستان همواره نقش فعالی ایفا خواهیم کرد؛ این نشست نخستین گردهمایی سیاسی و دیپلماتیک در این شکل به میزبانی سازمان ملل است؛ ایران در این نشست حضور جدی خواهد داشت و دیدگاه‌های خود را مطرح خواهد کرد.

بر آزادی فوری اسدی تاکید داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پرونده اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک گفت: از نظر ما تمام مراحل مربوط به بازداشت، محاکمه و صدور حکم قضایی برای اسدی نقض حقوق دیپلماتیک است و اعتراض جدی خود را به دولت‌های بلژیک، آلمان و اتریش اعلام کردیم؛ ما همچنین بر آزادی فوری و جبران خسارت به وی تاکید کردیم.

وی تاکید کرد: ما از حقوق شهروندان خود با جدیت و به روش‌های مقتضی حمایت می‌کنیم؛ طرف‌های بازداشت کننده اسدی نقض فاحش روابط دیپلماتیک را مرتکب شدند؛ موافقتنامه انتقال محکومان میان ایران و بلژیک که پیشتر امضا شد، طی فرایند حقوقی از ۲۹ فروردین امسال لازم الاجرا شده است.

کنعانی در ادامه گفت: ما مبتنی بر این موافقتنامه درخواست انتقال اسدی را تسلیم مقام‌های بلژیک کردیم و دولت بلژیک درخواست خود را برای انتقال زندانی خودشان ارائه کرد؛ این یک روند حقوقی است که بر اساس مفاد توافقنامه انتقال محکومان صورت گرفته است؛ ما امیدواریم مبتنی بر این موافقتنامه با حسن نیت، شاهد انتقال اسدی به ایران باشیم؛ نکاتی هم که مطرح شده در این چارچوب بوده است.

سفر وزیر خارجه به لبنان براساس اهداف خاص دوجانبه بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه به لبنان، اظهار کرد: سفر وزیر امور خارجه به لبنان برای اهداف و در چارچوب خاص روابط دوجانبه بوده و موضوع‌های مشترک منطقه‌ای هم برای گفت‌وگو داریم.

وی افزود: این که درباره حزب الله و عربستان چه چیزی انجام شود، موضوع مربوط به چارچوب روابط دو کشور است و ما امیدواریم شاهد نقش آفرینی موثر کشورهای منطقه‌ای برای تقویت ثبات در منطقه باشیم.

هرگونه مذاکره با طرف آمریکایی در چارچوب رای دادگاه بین المللی دادگستری خواهد بود

کنعانی در مورد مذاکرات احتمالی با آمریکا، گفت: علی الاصول هرگونه مذاکره با طرف آمریکایی در این ارتباط در چارچوب رای مورخ ۳۰ مارس ۲۰۲۳ دیوان بین المللی دادگستری است؛ انجام این تعهد ناشی از رای دیوان است؛ در بخشی از آن رای دیوان آمریکا را محکوم به پرداخت غرامت کرده و تعیین روش پرداخت و میزان غرامت به رایزنی طرفین واگذار کرده است.

وی افزود: با فرض مذاکره بین طرفین، مباحث صرفا به مباحث فنی و حقوقی رای دیوان و نقض اعمال بین المللی از سوی آمریکا مربوط است؛ بر اساس رای دیوان ۲۳ ماه دیگر مهلت داریم در این زمینه اقدام کنیم و با توجه به اثبات حقانیت ایران ما تاکید داریم باید اقدام عاجل صورت بگیرد، اما برای نحوه این اقدام با همکاری دستگاه‌های ذیربط کلیه جوانب این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ارتباط برای تبادل زندانی با آمریکا ادامه دارد

کنعانی در مورد موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: این روندی است که از مدت‌ها پیش بین طرفین استمرار پیدا کرده، اما از سوی دولت آمریکا اقدامی در چارچوب توافق صورت نگرفت؛ تلاش‌ها در این ارتباط ادامه دارد.

وی تاکید کرد: این موضوع را انسانی می‌دانیم و برای اجرای آن و تبادل زندانیان آمادگی داریم؛ امیدواریم در طرف مقابل هم شاهد اقدام عملی باشیم.

مذاکرات رفع تحریم متوقف نشده است

کنعانی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی درباره برجام به معنای توقف تلاش‌های دیپلماتیک و بازگشت همه طرف‌ها نیست؛ مسیر دیپلماسی باز است، تبادل پیام ادامه دارد و مسیر‌های مختلفی هم وجود دارد و فعال است؛ ایران با رعایت خطوط قرمز خود آماده جمعبندی مذاکرات است، اما مسیر مذاکره هم برای همیشه باز نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: چنان چه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شده و اقدام‌های غیرمنطقی انجام دهد، بر اساس پیامی که قبلا از سوی ایران دریافت کردند، به طور دقیق می‌دانند که واکنش ایران چه خواهد بود؛ این پیام به اندازه کافی برای آن‌ها گویا است.

 

به روند سیاسی در رابطه با جمهوری آذربایجان خوش بین هستیم

 

کنعانی در مورد رابطه ایران و جمهوری آذربایجان گفت: به روند سیاسی و تلاش‌های دیپلماتیک در حال انجام، خوش بین هستیم و امیدواریم این روند نتیجه بخش باشد.

 

رویکرد ایران تکریم اهل بیت است

کنعانی گفت: اهل بیت و ائمه معصوم ما سرمایه‌های معنوی همه مسلمانان هستند و تکریم اهل بیت تکریم پیامبر اسلام است و همین امر می‌تواند نقطه اشتراک و اتکای تقریب و وحدت میان مذاهب اسلامی باشد؛ این رویکرد جمهوری اسلامی ایران است؛ در مجموع در روند روابط و مناسبات هر موضوع را در جایگاه مناسب خودش مطرح می‌کنیم.

طرف عمانی انگیزه‌های خوبی برای نقش آفرینی در موضوع‌های مختلف داشته است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: طرف عمانی همواره انگیزه‌های خوبی برای نقش آفرینی در برخی از موضوع‌ها داشته است و در موضوع برجام، رفع تحریم‌های ایران و بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات طرف عمانی قبلا تلاش‌هایی انجام داد و اکنون ایده‌هایی دارد.

 

 

فعالیت سه نمایندگی ایران در ریاض آغاز شد

کنعانی در مورد روابط ایران و عربستان، اظهار کرد: سه نمایندگی ایران در ریاض، جده و در سازمان همکاری اسلامی به طور معمولی و در گام‌های اولیه فعالیت خود را آغاز کردند؛ در گام‌های آغازین فعالیت دیپلماتیک دو کشور شاهد هماهنگی خوب در مورد انسانی بودیم.

وی افزود: حوادث تلخی که در سودان شاهد هستیم، سبب ایجاد فرصت‌هایی برای اقدام‌های انسان دوستانه و حسن نیت کشور‌ها شد؛ انتقال ۶۵ شهروند ایرانی از سودان یک رخداد مثبت بود که در سایه همکاری خوب مقام‌های عربستان با ایران شکل گرفت؛ از همکاری‌های ارزشمند مقام‌های عربستان و دولت این کشور برای انجام یک اقدام انسان دوستانه و کمک بسیار تعیین کننده آن‌ها تشکر می‌کنم.

برخی اخبار در رابطه با جمهوری آذربایجان دقیق نیستند

کنعانی درباره اخبار اخیرا منتشر شده مبنی بر بازداشت‌های صورت گرفته در ایران در رابطه با موضوع جمهوری آذربایجان گفت: خبر‌های منتشر شده بعضا دقیق نیست یا در ورای آن اهداف و انگیزه‌های خاصی نهفته است؛ من اطلاعات ریز و دقیق ندارم، اما به طور عام می‌توانم اشاره کنم که هر فردی از جمله شهروندان ایرانی و خارجی در صورت ارتکاب جرم در جغرافیای ایران، با اقدام قانونی مراجع ذیربط مواجه می‌شود و استثنایی وجود ندارد.

روند آستانه سبب نزدیکی سوریه و ترکیه شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد «روند آستانه»، گفت: «روند آستانه» علاوه بر نتایج بسیار مثبت و اثرگذاری که در کمک به تحکیم صلح و ثبات سوریه از خود برجای گذاشت، این موفقیت را داشت که در میان دو طرف سوریه و ترکیه هم نزدیکی ایجاد کند.

طرح موضوع‌های حاشیه ای در رابطه با آژانس را کمک کننده نمی‌دانیم

 

 

کنعانی در پاسخ به پرسش میزان درباره ادعای منابع غربی درباره این که نصب مجدد دوربین‌ها و تجهیزات آژانس انرژی اتمی در تاسیسات ایران به کُندی پیش می‌رود، گفت: بر مبنای سفری که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران داشت، توافقی میان طرفین صورت گرفت، بیانیه مشترکی صادر شد و گام‌های اجرایی و عملیاتی تعریف شد تا سوءتفاهم‌های موجود برطرف شده و ابهام‌ها و موضوع‌های مربوط به مسائل مرتبط با فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران رفع مسئله شود؛ در همین ارتباط مقام‌های آژانس دو بار به تهران سفر کردند؛ گفت‌وگو‌ها و همکاری‌ها در این زمینه به صورت گام به گام در حال انجام است.

وی تصریح کرد: طرح موضوع‌های رسانه‌ای از این دست را کمک کننده نمی‌دانیم و به مقام‌های آژانس توصیه می‌کنیم که با توجه به توافق صورت گرفته، گام‌های اجرایی انجام شده و حسن نیتی که ایران در استقبال از هیئت‌های آژانس و گفت‌وگو‌های صورت گرفته نشان داد، از طرح مسائل فنی در حوزه رسانه‌ای اجتناب کنند تا مسائل در کانال و سیر طبیعی فنی خود پیش برود؛ چراکه طرح این مسائل در رسانه‌ها جز ایجاد ابهام و ایجاد فرصت برای اخلالگران در روابط سازنده ایران و آژانس نتیجه دیگری نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: ما بر این باوریم که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران برای هیچ طرفی مشکل ساز نیست و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به عنوان عضو آژانس و معاهده‌های ان‌پی‌تی و عدم اشاعه و ملتزم به موافقت نامه‌های جامع پادمان، صلح آمیز بوده و تحت نظارت آژانس انجام می‌شود و این جز حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران است و ما فعالیت هسته‌ای ایران را برای هیچ طرفی مشکل ساز نمی‌دانیم و معتقدیم که اعضای آژانس براساس حقوقشان می‌توانند از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای تامین نیاز‌های خود استفاده کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *