اقدامات دستگاه قضا در راستای کاهش زندانیان/تهیه لباس برای کودکان نیازمند و کاشت ۳ هزار نهال مجازات جایگزین حبس در خوزستان شد

9:00 - 01 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۰۳۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اقدامات دستگاه قضا در راستای کاهش زندانیان/تهیه لباس برای کودکان نیازمند و کاشت ۳ هزار نهال مجازات جایگزین حبس در خوزستان شد
رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: در راستای ترویج ارائه خدمات عمومی تهیه لباس برای کودکان نیازمند و کاشت ۳ هزار نهال، مجازات جایگزین حبس در شهرستان حمیدیه و بندر امام خمینی شد.

خبرگزاری میزان- الزام به خدمات عمومی رایگان از جمله مجازات‌هایی است که علاوه بر تنبه فرد، جامعه را نیز نسبت به جرم ارتکابی آگاه و از خدمات ارائه شده منتفع می‌کند.

طبق ماده ۶۴ قانون اساسی مصوب ۱۳۹۲، مجازات‌های جایگزین حبس عبارتند از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی که در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه‌دیده و سایر اوضاع و احوال، تعیین و اجرا می‌شود.

ورود افراد به زندان مشکلات زیادی را برای فرد و خانواده‌های آن‌ها ایجاد کرده و ممکن است اطرافیان وی دچار آسیب‌های روحی، روانی و اجتماعی شوند؛ لذا در صورت وجود شرایط قانونی و باتوجه به آثار زیانبار مجازات حبس برای افرادی که مستحق این کیفر نیستند، استفاده از مجازات جایگزین در کاهش جمعیت زندان‌ها موثر است.

قضات با انتخاب مجازات جایگزین حبس می‌توانند کیفر مناسب با وضعیت و شخصیت مرتکب جرم انتخاب کنند. استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به جای زندان، به این معنا نیست که فرد مرتکب جرم، مجازات نمی‌شود بلکه تصمیمات قضایی در این خصوص باتوجه به نوع جرم و شخصیت و سابقه متهم، تبعات مجازات اعمالی و حضور فرد در زندان یا جامعه و سایر موارد گرفته می‌شود. نظام نیمه‌آزادی با استفاده از پابند الکترونیکی، یکی از این مجازات‌هاست که نظارت قضایی بر رفتار محکوم توام با رافت اسلامی، از مزایای استفاده از آن است. استفاده از این تسهیلات به منظور حمایت از محکومانی است که شرایط حضور در بیرون از زندان را دارند و وجود آنان برای جامعه خطری ایجاد نمی‌کند.

با بهره‌مندی محکومان از نظام نیمه آزادی، علاوه بر اینکه خللی به اشتغال و زندگی خانوادگی آنان وارد نمی‌شود، کاهش نظام‌مند جمعیت کیفری نیز صورت می‌گیرد. باتوجه به اینکه فضای تردد با پابند الکترونیکی محدود و قابل تنظیم است، امیدواریم بتوان در آینده نزدیک از این تسهیلات برای برخی از متهمان تحت قرار و محکومان متقاضی مرخصی نیز استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قضایی در تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در راستای صدور احکام جایگزین حبس با محوریت خدمات اجتماع محور و عام المنفعه گفت: در حال سنجش راهکار‌هایی هستیم که به موجب آن برخی از محکومین به جای رفتن به زندان و انتظار برای عفو و آزادی مشروط، از ابتدا یا در اثنای تحمل محکومیت، مشمول مجازات جایگزین حبس شوند و از هنر، مهارت و توان مالی ان‌ها در راستای نفع اجتماعی بهره گرفته شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه، یکی دیگر از ظرفیت‌های قانونی موجود برای صدور احکام جایگزین حبس با ماهیت و محوریت خدمات اجتماع محور و عامل‌المنفعه را ماده ۶۵ قانون مجازات اسلامی دانست که تصریح دارد مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آن‌ها سه ماه حبس است به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌گردند.

در همین راستا علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان خوزستان در گفت‌وگو با میزان به آرا جایگزین حبس دراستان خوزستان اشاره کرد و گفت: رأی جایگزین حبس در حمیدیه، متهم به تهیه لباس برای کودکان نیازمند زیر ۱۰ سال محکوم شد.

وی ادامه داد: یاسر فرج‌وند دادرس شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان حمیدیه، در رأی یکی از پرونده‌های مطرح در این حوزه قضایی، مجازات شش ماه حبس متهم را به مجازات جایگزین خرید لباس برای شب عید کودکان نیازمند و آسیب پذیر زیر ۱۰ سال شهرستان معادل یکصد و پنجاه میلیون ریال تبدیل کرد.

وی گفت: در این پرونده محکوم علیه به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی و عدم رعایت نکات بهداشتی محکوم شده بود که باتوجه به رفع نواقص بهداشتی و اخذ رضایت از اداره شاکی در این پرونده، مجازات شش ماه حبس وی توسط قاضی دادگاه به مجازات جایگزین حبس تبدیل شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: این رای در راستای اجرای ماده ۴۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری و باتوجه به اهمیت ارائه خدمات اجتماعی به افراد واجدشرایط و نیز اصل شخصی بودن مجازات صادر شده است. این قاضی جوان و خوش‌ذوق قبلاً نیز احکام مجازات‌های جایگزین حبس دیگری در خصوص خرید کتب درسی و لوازم التحریر برای دانش آموزان نیازمند و کاشت نهال صادر کرده بود.

دهقانی افزود: در رای دیگری در راستای ترویج ارائه خدمات عمومی؛ دادگاه متهم را به کاشت ۳ هزار اصله نهال ملزم کرد با هدف ترویج ارائه خدمات عمومی، دادرس شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری بندر امام خمینی (ره)، متهم پرونده تخریب محیط زیست را به کاشت سه هزار اصله نهال ملزم کرد.

وی گفت: با شکایت شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان از فردی به اتهام تخریب محیط زیست، پرونده در این خصوص تشکیل و متهم به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.
دهقانی گفت: باتوجه به ابراز ندامت و عدم سابقه محکوم علیه و با عنایت به اصل شخصی بودن مجازات‌ها و تاثیر مثبت استفاده از مجازات‌های جایگزین در ارتقای احساس مسئولیت در جامعه، محمدحسین فاطمی اصیل دادرس شعبه ۱۰۱ دادگستری بندر امام خمینی (ره)، وی را به کاشت سه هزار اصله نهال ملزم کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با ترویج صحیح صدور آرای جایگزین در محاکم خوزستان به استان پیش رو در صدور این آراء تبدیل شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *