کریدور شمال به جنوب هند در تقابل با "جاده ابریشم" ایجاد می شود
به گزارش گروه بین الملل ، به نقل از رسانه هندی، کشورهای روسیه، ایران و هند در حال مذاکره برای برقراری کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال به جنوب از طریق مسیر هفت هزار و 200 کیلومتری (آبی، زمینی و هوایی) از مبدأ بندر بمبئی به مقصد شهر سنت پیترزبرگ روسیه و با عبور از کشورهای آسیای مرکزی هستند.
از جمله کشورهای دیگر که به این کریدور حمل و نقل بینالملل میپیوندند میتوان به بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، آذربایجان، بلغارستان، عمان، تاجیکستان و اکراین اشاره کرد.
هدف اصلی ایجاد کریدور حمل و نقل شمال به جنوب که توسط سه کشور هند، روسیه و ایران برنامه ریزی شده توسعه همکاریهای حمل و نقل و افزایش ارتباط تجاری با کشورهای آسیای مرکزی است. برآورد میشود این کریدور توانایی جابهجایی 20 تا 30 تن کالای تجاری در سال را داشته باشد.
با راه اندازی کریدور شمال به جنوب، زمان و هزینه حمل و نقل کالاهای تجاری میان هند و کشورهای اوراسیا کاهش و فعالیتهای اقتصادی میان هند و کشور روسیه و بازار اروپا افزایش خواهد یافت. روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان و ایران نیز یکی از تأمین کنندههای اصلی نیازات نفت خام کشور هند است. دیگر کشورهای الحاقی این کریدور مانند آذربایجان در کنار تولید فلزات غنی مانند زینگ و آلومینیوم یکی از کشورهای استخراج کننده و تولید نفت خام در منطقه است.
هند در زمان سفر نارندا مؤدی نخست وزیر این کشور به ایران، توافق نامه سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری این کشور در توسعه زیرساخت بندر چابهار به امضاء رساند.
اگرچه با توجه به کاهش ارزش روپیه (واحد پولی هندوستان) و آغاز تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه ایران تا حدودی توانسته بر روند رشد توسعه بندر چابهار تأثیر داشته باشد اما هند با تصمیمهای تجاری اقتصادی خود و برقراری کریدورهای اقتصادی دیگر درصدد اتصال دهلی نو به دیگر کشورهای غنی منطقه از جمله افغانستان است.
به گزارش ایرنا، خط آهن قزوین- رشت که بهزودی مورد بهره برداری قرار میگیرد، با اتصال کریدور شمال به جنوب کشور و همچنین وصل کردن مسیر ریلی شرق آسیا به شمال اروپا در اقتصاد ملی ایران و همچنین منطقهای نقش مؤثر و مهمی ایفا خواهد کرد.