پیشی گرفتن تجارت بر رشد اقتصادی/۹۰ درصد تجارت جهانی با حمل و نقل آبی انجام میشود
رئیس کل جدید گمرک ایران گفت: در حال حاضر رشد تجارت در دنیا بر رشد اقتصادی پیشی گرفته به گونهای که از ۸۰ هزار میلیارد دلار جی دی پی دنیا نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد دلار مربوط به حجم تجارت میشود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، مهدی میراشرفی در مراسم معارفه خود اظهارداشت: کشور ما در دنیا موقعیتی خاص و ویژه دارد. در حال حاضر رشد تجارت در دنیا بر رشد اقتصادی پیشی گرفته به گونهای که از ۸۰ هزار میلیارد دلار جی دی پی دنیا نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد دلار مربوط به حجم تجارت میشود.
وی افزود: بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل آبی انجام میشود، این در حالی است که کشور ما دارای ۳ هزار کیلومتر مرز آبی است، اما نتوانسته ایم چندان از این ظرفیت خود استفاده کنیم.
میراشرفی با بیان اینکه برای از دست ندادن فرصتها باید به تسهیل تجارت بپردازیم، گفت: پیچیدگی تجارت در ایران بسیار زیاد است به گونهای که بیش از ۴۰ سازمان در حوزه تجارت، اعمال قانون میکنند و عملا وضعیت را به نحوی پیش میبرند که نمیتوانیم از موقعیت خدادادی کشور استفاده کنیم.
رئیس کل گمرک ایران به برنامههای خود اشاره کرد و افزود: توسعه سرمایه انسانی (شایسته گزینی با محور سلامت)، رعایت قوانین و مقررات بالادستی، پیاده سازی و تکمیل سریع گمرک الکترونیک، گسترش ارتباط با سازمانهای بین المللی و منطقهای و تقویت ارتباطات منطقهای و بهبود و ارتقای رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی از جمله برنامههای جدید گمرک خواهد بود.
وی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت تعرفهها اظهارداشت: مأخذ تعرفه همیشه باید منطقی باشد. افزایش تعرفهها به صورت غیرمنطقی به معنای ایجاد انگیزه برای تجارت غیرقانونی است.
معاون وزیر اقتصاد افزود: وزارت اقتصاد قائل به منطقی کردن تعرفهها است. ما تمایلی به افزایش یا کاهش مأخذ تعرفهها نداریم.
میراشرفی همچنین در خصوص هوشمندسازی گمرکات گفت: در مقوله اتوماسیون و حذف کاغذ و به حداقل رساندن نقش گیرنده و دهنده کارهای خوبی انجام شده است، اما در خصوص هوشمندسازی هنوز در ابتدای راه هستیم.
وی تصریح کرد: در بحث مجازی شدن اقدامات کافی انجام نشده و ما قصد داریم جزو سازمانهای پیشرو در این امر باشیم.
میراشرفی در خصوص وضعیت خودروهای دپو شده در گمرکات نیز اظهارداشت: گمرک تنها یک سازمان اجرایی است و مقنن سیاستها و تجارتها نیست.
رئیس کل گمرک ایران افزود: ما نه ممنوعیتی ایجاد میکنیم و نه ممنوعیتی را رفع میکنیم، بلکه ما تنها مجری قوانین واردات و صادرات کشور هستیم.
وی افزود: بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل آبی انجام میشود، این در حالی است که کشور ما دارای ۳ هزار کیلومتر مرز آبی است، اما نتوانسته ایم چندان از این ظرفیت خود استفاده کنیم.
میراشرفی با بیان اینکه برای از دست ندادن فرصتها باید به تسهیل تجارت بپردازیم، گفت: پیچیدگی تجارت در ایران بسیار زیاد است به گونهای که بیش از ۴۰ سازمان در حوزه تجارت، اعمال قانون میکنند و عملا وضعیت را به نحوی پیش میبرند که نمیتوانیم از موقعیت خدادادی کشور استفاده کنیم.
رئیس کل گمرک ایران به برنامههای خود اشاره کرد و افزود: توسعه سرمایه انسانی (شایسته گزینی با محور سلامت)، رعایت قوانین و مقررات بالادستی، پیاده سازی و تکمیل سریع گمرک الکترونیک، گسترش ارتباط با سازمانهای بین المللی و منطقهای و تقویت ارتباطات منطقهای و بهبود و ارتقای رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی از جمله برنامههای جدید گمرک خواهد بود.
وی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت تعرفهها اظهارداشت: مأخذ تعرفه همیشه باید منطقی باشد. افزایش تعرفهها به صورت غیرمنطقی به معنای ایجاد انگیزه برای تجارت غیرقانونی است.
معاون وزیر اقتصاد افزود: وزارت اقتصاد قائل به منطقی کردن تعرفهها است. ما تمایلی به افزایش یا کاهش مأخذ تعرفهها نداریم.
میراشرفی همچنین در خصوص هوشمندسازی گمرکات گفت: در مقوله اتوماسیون و حذف کاغذ و به حداقل رساندن نقش گیرنده و دهنده کارهای خوبی انجام شده است، اما در خصوص هوشمندسازی هنوز در ابتدای راه هستیم.
وی تصریح کرد: در بحث مجازی شدن اقدامات کافی انجام نشده و ما قصد داریم جزو سازمانهای پیشرو در این امر باشیم.
میراشرفی در خصوص وضعیت خودروهای دپو شده در گمرکات نیز اظهارداشت: گمرک تنها یک سازمان اجرایی است و مقنن سیاستها و تجارتها نیست.
رئیس کل گمرک ایران افزود: ما نه ممنوعیتی ایجاد میکنیم و نه ممنوعیتی را رفع میکنیم، بلکه ما تنها مجری قوانین واردات و صادرات کشور هستیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *