تمرکز بر «فعالیتهای علمی و دانش بنیان» امروز یکی از محورهای ایجاد همدلی است
به گزارش گروه سیاسی ،مهرداد بذرپاش در کمیسیون اجتماعی کنفرانس وحدت اسلامی در تهران بیان کرد: اساس سرمایه اجتماعی بر «اعتماد» است؛ و اعتماد بین افراد امت اسلامی حاصل تقریب است.
وی در ادامه گفت:امروز اعتماد قلبی میان افراد و اجزای امت اسلامی، متاسفانه، آسیب دیده و کاهش یافته است و تا این اعتماد ترمیم نشود، امت اسلامی به فتنهها و مصائب دچار میماند.
بذرپاش بیان کرد:مساله تقریب باید در وهله نخست به شکل گیری «شبکهای مستحکم از اعتماد» انجامد و در مرحله بعد، «شعاع» این اعتماد را با جدیت و همت افزایش دهد. آنگاه است که ما میتوانیم از شکلگیری و ساختن سرمایه اجتماعی میان مسلمانان سخن بگوییم.
وی با اشاره به اینکه امروز مساله تکفیر یه یکی از بارزترین نمادهای مشکلات جهان اسلام درآمده است،تاکید کرد نباید از یاد ببریم که بستر تکوین تکفیر، بی اعتمادی به خود و بی اعتمادی به برادران و خواهران مسلمان است.
بذرپاش گفت: بی اعتمادی به خود یعنی، نشناختن و باور نداشتن به اصول بی بدیل اسلامی، یعنی نفهمیدن قرآن، یعنی چشمداشتن به بیگانه و احساس بی هویتی کردن در برابر مظاهر تمدن غربی. بی اعتمادی به برادران و خواهران مسلمان، یعنی، احساس داشتن رقابت مخرب با آنها، بدبینی و بداخلاقی با پیروان مذاهب اسلامی و داشتن سوء ظن بهم.
وی اظهار کرد: حاصل این بی اعتمادی، امروز در قامت تکفیر خود را نشان میدهد و شاید فردا در لباس هیبتی دیگر. پس مبارزه فکری و عملی با نمادها به تنهایی کافی نیست بلکه باید این بستر مبارک را دوباره از نو گستراند.
وقتی از حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی در میان امت اسلامی صحبت میکنیم، از یک سرمایه فراملی سخن میگوییم که منحصرا ناظر به دولتها و حاکمیتها نیست بلکه مختص به اسلام است. در حقیقت سرمایه اجتماعی مسلمانان است. این سرمایه اجتماعی در همه ابعاد خود باید شکل بگیرد، تقویت شده و حفظ گردد.
وی افزود:در بعد ساختاری، باید به الگوی شکل دهنده پیوند میان امت برپایه اعتماد برآمده از فطرت یک مسلمان برسیم. باید شبکهای از نقش افرینان شکل بگیرد تا به منافع مشترک برسند. در فرهنگ اسلامی، سرمایه اجتماعی یک ابزار و وسیله نیست. بلکه یک هویت است. حفظ سرمایه اجتماعی در حقیقت حفظ هویت مسلمانان است؛ لذا تفکر ساختاری و شبکه ای، باید هویت ساز شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، بعد ارتباطی و تعاملی میان افراد امت اسلامی در شگلگیری سرمایه اجتماعی مهم و موثر است. امروزه در غیاب گفتگوهای مبتنی بر منطق قران، بددلیها و ظن میان نخبگان و تاثیرگذاران مذاهب اسلامی زیاد شده است. باید باب گفتگو و مفاهمه منتج به مراوده بازتر و بازتر شود. کیفیت ارتباط اعضای شبکه هویت آفرین اسلامی، نتیجه مستقیم تفاهم و مراوده و برادری اخلاقی و عقلی است. نشانه این کیفیت رسیدن به اعتماد اجتماعی اسلامی است. اعتماد فراملی، فرامنطقهای و فراقارهای. اعتمادی بر پایه دو مفهوم قرآنی «بر» و «تقوا»؛ لذا نیاز امروز امت اسلامی، فقط در شکلگیری سازمانهای سیاسی خلاصه نمیشود بلکه سازمانی با نام «سازمان تعاون اسلامی» برای حفظ و سرمایه اجتماعی امتهای مسلمان لازم است.
نماینده سابق مجلس گفت: از همه مهمتر و موثرتر، تقویت نگرشها، باورها و ارزشهای مشترک است. یعنی رسیدن به یک منظومه معنایی مشترک. یعنی احیای زبان مشترک امت که زبان قرآن است. یعنی دستیابی به اصلیترین نوع از سرمایه اجتماعی که «همدلی» است.
وی افزود: تشکلهای مردمی تقریب محور، به ویژه تشکلهای برآمده از جوانان، در ساخت و تقویت هر سه بعد مذکور نقشهای مهمی دارند. هم میتوانند در شبکه سازی و شکل گیری ارتباطات ساختاری میان مسلمانان موثر باشد و هم در بهبود کیفیت این ارتباط. امروزه بستر فضای مجازی بستر مناسبی برای شکل دادن گفتگوهای منطقی مذاهب اسلامی است. توسعه گردشگری تقریبمحور هم میتواند در مفاهمه و مراوده میان ملتهای اسلامی به ویژه جوانان موثر باشد.
بذرپاش در انتها بیان کرد: اما مهمترین نقش و سهم این تشکلها در افزایش همدلی و ایجاد میدانی مشترک میان نگرشها و باورها و ارزشهاست. همدلی فراتر از همزبانی است چه زبان اعتقادی چه زبانهای ملی. امروز یکی از محورهای ایجاد همدلی، تمرکز بر فعالیتهای علمی و دانش بنیان است. همانگونه که به تدبیر و تاکید رهبر حکیم و عزیز انقلاب اسلامی، پیشرفت علمی، محور حرکت جمهوری اسلامی قرار گرفته، در جهان اسلام هم میتوانای الگو را پیاده کرد. ساخت سرمایه اجتماعی اسلامی بر پایه علم علاوه بر تقویت همدلی، نوید بخش احیای سریعتر تمدن عظیم اسلامی است. نیز یادآور دوران اوج مسلمانان در تاریخ بشری است که همدلانه و بدور از مرزهای قراردادی و وطنگرایی و فرقه گرایی بی منطق، حیات بشری را مدیریت میکردند. شکل دادن تجمعات علمی، به اشتراک گذاری تحقیقات و تدوین الگوی اتحاد علمی جهان اسلام، نمونههایی است که بوسیله تشکلهای تقریبمحور قابل پیگیری است.