بررسی لایحه بودجه 1402؛

خانه های لوکس و باغ ویلاها مشمول پرداخت مالیات شدند / معافیت رسانه‌ها و مطبوعات از پرداخت مالیات

9:01 - 10 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۲۰۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خانه های لوکس و باغ ویلاها مشمول پرداخت مالیات شدند / معافیت رسانه‌ها و مطبوعات از پرداخت مالیات
نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

خبرگزاری میزان - به گزارش خانه ملت،  نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه، ۱۰ اسفند ماه) به ریاست محد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت ۸  و ۱۰ دقیقه با حضور بیش از دوسوم نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور.

سازوکار تخفیف مالیاتی برای مودیان خوداظهار مشخص شد

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۱۰ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند (ل) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه با ۱۶۹ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (ل) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه آمده است: در سال ۱۴۰۲، در تبصره (۷) ماده (۱۰۵) و تبصره ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم عبارت "بیست درصد (۲۰%) " جایگزین عبارت "ده درصد (۱۰%) " می‌شود.

در تبصره (۷) ماده (۱۰۵) قانون مالیات مستقیم عنوان شده است که به ازای هر ۱۰ درصد افزایش درآمد مشمول مالیات ابرازی نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات عملکرد سال قبل یک درصد ونهایت تا ۵ درصد از نرخ ماده ۱۰۵ کاسته می‌شود.

همچنین تبصره ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم می‌گوید به ازای هر ۱۰ درصد افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آن‌ها یک واحد درصد و حداکثر تا ۵ واحد درصد از نرخ‌های مذکور کاسته می‌شود.

صادرات مواد معدنی، فلزی، نفتی، گازی و پتروشیمی مشمول مالیات و عوارض شد

نمایندگان مجلس برای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و جلوگیری از خام‌فروشی، صادرات محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی، نفتی، گازی و پتروشیمی را مشمول مالیات و عوارض صادراتی کردند.

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند (ن) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه که پیش از این به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع شده بود و مجدداً در صحن علنی به پیشنهاد مجتبی توانگر نماینده مردم تهران اصلاح شد،  موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (ن) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه آمده است: به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی مندرج در فهرست تصویب‌نامه شماره‌ی ۱۳۳۲۹۱ / ت ۶۰۳۳۴ ه هیات وزیران موضوع بند (ص) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمد شده و از ابتدای سال ۱۴۰۲، حداقل نیم درصد (۰.۵) از ارزش صادراتی این کالا‌ها به عنوان عوارض صادراتی أخذ خواهد شد.

گام بلند مجلس در راستای تحقق عدالت اجتماعی

نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند که خانه‌های لوکس و باغ ویلا‌های مجاز با احتساب عرصه و عیان مشمول پرداخت مالیات شوند.
 
با تصویب نمایندگان ملت زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلا‌های مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آن‌ها بیش از دویست میلیارد (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ده سال اخیر تغییر مالکیت نداده اند از شمول این حکم مستثنی هستند.

بااین حال  خانه‌های لوکس و باغ ویلا‌های درحال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌شوند.

آئین نامه اجرائی این بند ظرف مدت دوماه از تاریخ تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (مسئول) با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهادکشاورزی تهیه و به تصویب هیأت دولت می‌رسد.

رسانه‌ها و مطبوعات از پرداخت مالیات در سال ۱۴۰۲ معاف شدند

نمایندگان مجلس همچنین با جزء (۳) بند (ث) اصلاحی ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

در بخش درآمدی جزء (۳) بند (ث) اصلاحی ماده واحده این لایحه آمده است: معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، حداکثر معادل ۴ برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور است و مازاد بر آن  حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است.

فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شمول حکم این جزء مستثنی هستند.

معافیت واحدهای مسکونی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از هزینه انشعاب و عوارض

در ادامه نشست علنی امروز مجلس نمایندگان مقرر کردند تا خیّرین مسکن‌ساز و افراد تحت پوشش سازمان‌ها و نهادهای حمایتی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعاب برای یک‌بار معاف شوند.

مجوز مجلس به برخی از دستگاه‌های اجرایی برای فروش نفت خام و میعانات گازی

 نمایندگان همچنین با بند اصلاحی (د) تبصره (19) ماده واحده لایجه بودجه موافقت کردند.

به این ترتیب به به دولت اجازه داده می‌شود تا از طریق شرکت ملی نفت ایران نسبت به فروش نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه‌های اجرائی و صرفاً پس از تأیید اشخاص توسط وزارت نفت و بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران و در سقف  بودجه عمومی اقدام نماید.

از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به واگذاری سهام و ‌سهم‌الشرکه متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه‌های اجرائی و صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در سقف منابع ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۱ اقدام نماید.

دولت موظف به پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی شد

با تصویب نمایندگان دولت موظف است به منظور تأدیه بدهی قطعی حسابرسی شده خود به سازمان تأمین اجتماعی حداقل هفتصدهزار میلیارد (۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از روش‌های تهاتر یا واگذاری سهام، واگذاری نفت خام و میعانات گازی و یا تضمین اصل سود اوراق مالی اسلامی منتشره سازمان مذکور با سررسید تا پنج سال اقدام نماید.

در ادامه زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز رأس ساعت ۱۱:۴۹ به صدا درآمد،   نشست بعدی عصر امروز (چهار‌شنبه، ۱۰ اسفندماه) رأس ساعت ۱۴:۰۰ با ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش هزینه‌ای برگزار می‌شود.

آغاز سیزدهمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در نوبت عصر
 
نشست علنی مجلس شورای اسلامی عصر امروز (چهارشنبه، ۱۰ اسفند ماه) به ریاست محمد باقر قالیباف راس ساعت ۱۴ و ۱۱ دقیقه با حضور بیش از دوسوم نمایندگان و با ادامه دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آغاز شد.
 
اختصاص ۳ درصد از درآمدهای نفتی و گازی به مناطق نفت خیز و توسعه نیافته
 
نمایندگان مجلس با اختصاص ۳ درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و فرآورده های نفتی به مناطق نفت خیز و توسعه نیافته موافقت کردند.
 
سازوکار مجلس برای تسویه بدهی دولت به صندوق توسعه ملی
 
نمایندگان مجلس سازوکار مجلس برای تسویه بدهی دولت به صندوق توسعه ملی را با اولویت امور فرهنگی و آموزشی تعیین کردند.
 
اختصاص اعتبار ۴ هزار میلیاردی برای گازرسانی مناطق محروم و صعب العبور
 
با تصویب نمایندگان مجلس وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف شد از محل سهم چهارده و نیم‌درصد (۱۴/۵%) شرکت مذکور تا میزان چهل هزار میلیارد (۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال بعد از هرمزگان و استان‌های نفت‌خیز و گازخیز با اولویت روستا‌ها و مناطق در حاشیه و محاط در جنگل‌ها و مناطق بحرانی که از لحاظ گازرسانی پایین‌تر از حد متوسط کشوری هستند و روستا‌های واقع در مناطق کوهستانی سردسیر و صعب‌العبور حداقل چهار برابر سرانه و گازکشی اقدامات لازم را به‌عمل آورد. شرکت مذکور موظف به گاز‌رسانی تا درب مدارس و مساجد روستایی است. وزارت نفت مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر سه‌ماه یک‌بار به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور ارائه دهد.
 
اختصاص هزار میلیارد تومان برای تحقیق و توسعه فناوری های بهره برداری از آب های ژرف
 
نمایندگان در ادامه نشست علنی بعد از ظهر مجلس با اختصاص هزار میلیارد تومان برای تحقیق و توسعه فناوری و عملیات حفاری و بهره‌برداری از آب‌های ژرف موافقت کردند.
 
 این خبر در حال تکمیل است...

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *