فرآیند ارزیابی عملکرد در شهرداری تهران اصلاح می‌شود/ تعیین ۵۰ شاخص کلیدی برای ارزیابی دستگاه‌ها

10:51 - 03 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۰۰۲۰
مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران با اشاره به برگزاری اولین جلسه کمیته راهبری ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران گفت: فرآیندها، ساختار‌ها و شاخص‌های ارزیابی عملکرد اصلاح شده و دیگر از روش‌های سابق استفاده نخواهد شد.

فرآیند ارزیابی عملکرد در شهرداری تهران اصلاح می‌شود/ تعیین ۵۰ شاخص کلیدی برای ارزیابی دستگاه‌ها

به گزارش گروه جامعه ، روح‌الله شهیدی‌پور در خصوص وضعیت ارزیابی عملکرد در شهرداری تهران، اظهار کرد: در طول سال گذشته، یک آسیب‌شناسی مفصل در حوزه ارزیابی عملکرد شهرداری تهران انجام شد که نقطه شروع این آسیب‌شناسی تهیه گزارش تحویل و تحول بود که در فاصله، مهر تا آذرماه ۱۳۹۶ انجام شد؛ در این گزارش، هم وضعیت شهر و شهرداری مشخص شد و هم یک ارزیابی عملکرد جامع در شهرداری تهران انجام شد.

وی با اشاره به نتایج به‌دست‌آمده از آسیب‌شناسی صورت گرفته، توضیح داد: سه تصویر از ارزیابی عملکرد در سازمان‌های مختلف در سطج کشور وجود دارد؛ تصویر برخی‌ها از ارزیابی عملکرد، پارتی‌بازی، رقابت ناسالم و استفاده از روش‌های نامتعارف در ارزیابی است. دومین تصویر، ارزیابی عملکرد با شاخص‌های مکرر، گزارش‌ها مطول، کارنامه‌های مفصل و نتایج منور، اما بی‌ثمر است که این تصویر هم در برخی سازمان‌ها وجود دارد. سومین تصویر، که ارزیابی عملکرد برای بهبود مستمر است، ارزیابی نقاط قوت و ضعف باهدف بهبود مستمر است که این تصویر هم اگرچه وجود دارد، اما نادر و ضعیف است.

وی ادامه داد: هر سه تصویر کم و بیش در اذهان کارکنان و مدیران شهرداری تهران وجود دارد و هدف اصلی نظام جدید ارزیابی عملکرد، انجام ارزیابی با هدف بهبود مستمر است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران از تشکیل کمیته راهبری ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این کمیته این است که در ماه‌های آینده بتوانیم از ارزیابی‌های بی‌ثمر در شهرداری کاسته و به سمت یک ارزیابی مطلوب و باهدف بهبود مستمر حرکت کنیم.

به گفته شهیدی‌پور، برای تحقق ارزیابی عملکرد مطلوب، طراحی ساختار بهینه و مناسب، تعریف فرآیند کارآمد و تعیین شاخص‌های مناسب در دستور کار قرار دارد.

تهیه دستورالعمل ارزیابی عملکرد در شهرداری تهران

مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران در ادامه گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، گزارشی از وضعیت ارزیابی عملکرد به شهردار و مدیران ارشد ارائه شد که برای خروج از وضعیت فعلی، چه راهکار‌هایی می‌توان اتخاذ کرد و بر همین اساس، دستورالعمل ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران تدوین، و پس از طی فرآیند بررسی، اصلاح و تصویب، توسط شهردار تهران ابلاغ شد.

شهیدی‌پور با تأکید بر اینکه این دستورالعمل مبنای کار ارزیابی عملکرد خواهد بود، تصریح کرد: با این دستورالعمل، ارزیابی عملکرد از وضعیت پراکنده، جزیره‌ای و بی‌ثمر خارج‌شده و کار در یک نظام یکپارچه و هدفمند دنبال می‌شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی برای تحقق دقیق این دستورالعمل وجود دارد، گفت: ما به دنبال یک ارزیابی عملکرد مشارکتی هستیم و در همین راستا هم کمیته راهبری ارزیابی عملکرد را باهدف جلب مشارکت ذی‌نفعان تشکیل داده‌ایم؛ رئیس این کمیته معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران و دبیر این کمیته هم مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت است و علاوه بر این‌ها، رئیس سازمان بازرسی شهرداری، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مدیرکل دفتر شهردار، مدیران کل برنامه‌ریزی معاونت‌های تخصصی و مدیرکل برنامه‌وبودجه شهرداری تهران حضور دارند.

در نظام جدید ارزیابی عملکرد، تعیین شاخص‌ها، گردآوری اطلاعات، تائید اطلاعات، نظارت بر فرآیندها، تحلیل اطلاعات و ارائه راهکار، بجای تمرکز در اداره کل ارزیابی عملکرد به ارکان کمیته راهبری سپرده‌شده است.

شهیدی‌پور ادامه داد: وقتی از همه معاونت‌ها و دستگاه‌های مسئول در کمیته راهبری حضور دارند، هم تقسیم وظایف و مسئولیت‌ها صورت می‌گیرد و هم تمرکز ارزیابی به لحاظ آسیب‌های آن از بین می‌رود و هم اینکه دقت و صحت کار بالا می‌رود؛ بنابراین، می‌توان انتظار داشت که به اهداف بهتری دست‌یابیم.

تعیین ۵۰ شاخص کلیدی برای ارزیابی عملکرد

مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران تعیین شاخص‌ها را یک بخش مهم در ارزیابی عملکرد دانست و اظهار کرد: پیش‌ازاین برای ارزیابی عملکرد مناطق شهرداری تهران، حدود ۱۵۰۰ شاخص تعریف‌شده بود که عمدتاً تکراری و مربوط به فرآیند‌های داخل سازمان شهرداری بود، اما در بازنگری جدید، این شاخص‌ها به ۵۰ شاخص کلیدی عملکرد تعدیل‌شده است.

وی اضافه کرد: تعیین شاخص‌های کلیدی، کمی شدن شاخص‌ها و استفاده از سامانه‌های الکترونیک، باعث می‌شود تا هم ارزیابی‌های سلیقه‌ای و مخرب از بین برود و هم دقت بیشتری در ارزیابی وجود داشته باشد.

شهیدی‌پور یکی از مشکلات ارزیابی عملکرد‌های سابق را جزیره‌ای و پراکنده بودن ارزیابی دانست و گفت: متأسفانه به دلیل کثرت ارزیابی‌ها و نبود شاخص‌های مشخص، ارزیابی عملکرد‌ها بی‌ثمر شده است، اما با یکپارچه شدن این نظام، ارزیابی‌ها موثر و هدفمند خواهد شد.

به گفته وی، ارزیابی عملکرد مناطق مختلف شهرداری تهران تا پایان آذرماه ارائه‌شده و هر شش ماه با ارزیابی مجدد، وضعیت دقیق مناطق استخراج خواهد شد. همچنین ارزیابی عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها به شکل سالیانه انجام می‌شود.

برنامه سوم توسعه شهر تهران ملاک ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها

شهیدی‌پور در ادامه در خصوص ارتباط بین برنامه سوم توسعه شهر تهران و ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران هم گفت: در روش جدید ارزیابی عملکرد، هدف‌های مشخص‌شده در برنامه سوم توسعه شهر تهران، ملاک ارزیابی در خصوص هر منطقه یا سازمان است؛ هر میزان که آن منطقه یا سازمان به هدف مشخص‌شده در برنامه نزدیک شود، نمره بهتری در ارزیابی عملکرد دریافت می‌کند.

وی تصریح کرد: ما به‌جای اینکه مناطق را با مناطق دیگر بسنجیم، آن منطقه را نسبت به اهداف تعیین‌شده می‌سنجیم و اگر منطقه یا سازمانی در این بخش ضعف داشته باشد، به‌خوبی در این ارزیابی عملکرد نشان داده خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *