اولویت بندی نیازهای آماری دستگاههای اجرایی تحت عنوان «فهرست آمارهای رسمی کشور»
برای حرکت به سمت پوشش هرچه بیشتر این نیازها در سال ٩٧ همه نیازهای آماری ارکان حاکمیت و دستگاههای اجرایی به ویژه حوزههای برنامه ریزی را جمع آوری نموده و انتظار میرود با اولویت بندی آنها در شورای عالی آمار و تحت عنوان «فهرست آمارهای رسمی کشور» همه تمهیدات و امکانات لازم برای تولید آنها در سطح کشور و بر حسب تفکیکها و زیر بخشهای مورد نیاز از قبیل: جنسیت وتقسیمات کشوری فراهم شود.
به گزارش گروه اقتصاد ، امید علی پارسا با اشاره به تحولات گسترده در پاسخگویی به نیازهای نظام برنامهریزی توسعه گفت:: نظام آماری کشور، دادهها و اطلاعات آماری پایهای جمعیت ومحاسبات ملی (عملکرد همه بخشهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور) و شاخصهای قیمت (انواع تورم تولید کننده و مصرف کننده) و اشتغال و بیکاری و درآمد و هزینه را مطابق با استانداردهای بین المللی هم از نظر فرآیندهای تولید و هم از نظر زمان ارائه نتایج، ارائه مینماید و در قالب سالنامههای آماری کشور و دستگاههای اجرایی به صورت سالانه حجم زیادی از دادهها و اطلاعات آماری تجمیع شده (aggregated) را بر حسب تفکیکهای طبقه بندیهای استاندارد بین المللی فعالیتها را به صورت منظم ارائه مینماید.
وی در ادامه افزود: برای حرکت به سمت پوشش هرچه بیشتر این نیازها در سال ٩٧ همه نیازهای آماری ارکان حاکمیت و دستگاههای اجرایی به ویژه حوزههای برنامه ریزی را جمعآوری نموده و انتظار میرود با اولویت بندی آنها در شورای عالی آمار و تحت عنوان «فهرست آمارهای رسمی کشور» همه تمهیدات و امکانات لازم برای تولید آنها در سطح کشور و بر حسب تفکیکها و زیر بخشهای مورد نیاز از قبیل: جنسیت وتقسیمات کشوری فراهم شود.
رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: همچنین برای تامین نیازهای آماری مقامات استانی و شهرستانی کشور طرح آمارگیری جامعی با مشارکت و همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها در سال ٩٧ تهیه شده است که با اجرای آزمایشی آن در سه استان در سال جاری، امیدواریم در سالهای بعد شاهد اجرای کامل آن در همه استانها باشیم و این نیاز بسیار مهم مقامات و برنامه ریزان استانی و شهرستانی را تامین نماییم.
پارسا در رابطه با سطح دسترسی کاربران به دادهها و اطلاعات آماری گفت: یک نظام مدیریتی و برنامهریزی هوشمند قطعا باید کلیه نیازهای نظام آماری کشور اعم از قوانین و مقررات به روز، تشکیلات اداری متناسب، نیروی انسانی، بودجه و تجهیزات را به عنوان زیرساخت اصلی نظام برنامه ریزی و مدیریت و حکمرانی شایسته به صورت کامل تامین نماید.
وی تاکید کرد: تامین این نیازها و الزامات بهترین و پر بازدهترین سرمایه گذاری کشور در شرایط فعلی است که با ضریب تکاثری چند برابری موجب افزایش بازدهی امور حاکمیتی برنامه ریزی، مدیریت و ارزیابی همه ابعاد توسعه و در نتیجه شتاب مضاعف توسعه کشور خواهد شد.
رئیس مرکز آمار ایران در ادامه با اشاره به نیازهای آتی آماری توسعه کشور و نظام برنامه ریزی کشور گفت: برنامه ریزی توسعه کشور محدود به برنامه ریزیهای کلان و بخشی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی نیست، بلکه فعالیتهای همه دستگاههای اجرایی، نهادها، بنگاهها و مردم را در بر میگیرد؛ بنابراین باید با استفاده از روشهای آماری ثبتی مبنا، همانند کشورهای پیشرو و موفق، همه نیازهای آماری کاربران فوق الاشاره بر حسب تفکیکهای بین المللی، فعالیتهای اقتصادی ISIC و مشاغل ISCO و و ضع فعالیت ICSE و همچنین تفکیکهای جنسیتی، سن، سطوح درآمد و هزینه و مناطق جغرافیایی تا پایینترین سطوح تقسیمات کشوری، معلولیت و ... صورت پذیرد و این کار شدنی است و در قالب فرآیند مدرن سازی نظام آماری کشور طراحی گردیده و به تدریج در حال اجرا است.
پارسا خاطر نشان کرد: این مدرن سازی شامل تغییرات در نوع نگاه و بینش و نگرش به دادهها و اطلاعات آماری به عنوان سرمایه اجتماعی، قوانین و مقررات، تشکیلات اداری و ظرفیت سازیهای منابع انسانی، بودجهای و فرآیندهای مدیریت تولید و انتشار دادهها و اطلاعات آماری کشور است. با انجام این مهم و انجام کارهای عالمانه و مجاهدانه نظام آماری کشور از روشهای سنتی به روشهای ثبتی مبنا گذر خواهد کرد و دادهها و اطلاعات ثبتی با کیفیت جایگزین خود اظهاریها و قضاوتها و کارشناسیهای مبتنی بر پیش داوریهای ذهنی و تجربی ناقص و بعضا جهت دار خواهد شد.
وی در ادامه افزود: برای حرکت به سمت پوشش هرچه بیشتر این نیازها در سال ٩٧ همه نیازهای آماری ارکان حاکمیت و دستگاههای اجرایی به ویژه حوزههای برنامه ریزی را جمعآوری نموده و انتظار میرود با اولویت بندی آنها در شورای عالی آمار و تحت عنوان «فهرست آمارهای رسمی کشور» همه تمهیدات و امکانات لازم برای تولید آنها در سطح کشور و بر حسب تفکیکها و زیر بخشهای مورد نیاز از قبیل: جنسیت وتقسیمات کشوری فراهم شود.
رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: همچنین برای تامین نیازهای آماری مقامات استانی و شهرستانی کشور طرح آمارگیری جامعی با مشارکت و همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها در سال ٩٧ تهیه شده است که با اجرای آزمایشی آن در سه استان در سال جاری، امیدواریم در سالهای بعد شاهد اجرای کامل آن در همه استانها باشیم و این نیاز بسیار مهم مقامات و برنامه ریزان استانی و شهرستانی را تامین نماییم.
پارسا در رابطه با سطح دسترسی کاربران به دادهها و اطلاعات آماری گفت: یک نظام مدیریتی و برنامهریزی هوشمند قطعا باید کلیه نیازهای نظام آماری کشور اعم از قوانین و مقررات به روز، تشکیلات اداری متناسب، نیروی انسانی، بودجه و تجهیزات را به عنوان زیرساخت اصلی نظام برنامه ریزی و مدیریت و حکمرانی شایسته به صورت کامل تامین نماید.
وی تاکید کرد: تامین این نیازها و الزامات بهترین و پر بازدهترین سرمایه گذاری کشور در شرایط فعلی است که با ضریب تکاثری چند برابری موجب افزایش بازدهی امور حاکمیتی برنامه ریزی، مدیریت و ارزیابی همه ابعاد توسعه و در نتیجه شتاب مضاعف توسعه کشور خواهد شد.
رئیس مرکز آمار ایران در ادامه با اشاره به نیازهای آتی آماری توسعه کشور و نظام برنامه ریزی کشور گفت: برنامه ریزی توسعه کشور محدود به برنامه ریزیهای کلان و بخشی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی نیست، بلکه فعالیتهای همه دستگاههای اجرایی، نهادها، بنگاهها و مردم را در بر میگیرد؛ بنابراین باید با استفاده از روشهای آماری ثبتی مبنا، همانند کشورهای پیشرو و موفق، همه نیازهای آماری کاربران فوق الاشاره بر حسب تفکیکهای بین المللی، فعالیتهای اقتصادی ISIC و مشاغل ISCO و و ضع فعالیت ICSE و همچنین تفکیکهای جنسیتی، سن، سطوح درآمد و هزینه و مناطق جغرافیایی تا پایینترین سطوح تقسیمات کشوری، معلولیت و ... صورت پذیرد و این کار شدنی است و در قالب فرآیند مدرن سازی نظام آماری کشور طراحی گردیده و به تدریج در حال اجرا است.
پارسا خاطر نشان کرد: این مدرن سازی شامل تغییرات در نوع نگاه و بینش و نگرش به دادهها و اطلاعات آماری به عنوان سرمایه اجتماعی، قوانین و مقررات، تشکیلات اداری و ظرفیت سازیهای منابع انسانی، بودجهای و فرآیندهای مدیریت تولید و انتشار دادهها و اطلاعات آماری کشور است. با انجام این مهم و انجام کارهای عالمانه و مجاهدانه نظام آماری کشور از روشهای سنتی به روشهای ثبتی مبنا گذر خواهد کرد و دادهها و اطلاعات ثبتی با کیفیت جایگزین خود اظهاریها و قضاوتها و کارشناسیهای مبتنی بر پیش داوریهای ذهنی و تجربی ناقص و بعضا جهت دار خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *