سامانه نماد فعالیتهای پراکنده موجود را در کنار هم و در یک راستا قرار داده است
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، وزیر آموزش و پرورش در آیین رونمایی از طرح توانمند سازی روانی اجتماعی دانش آموزان والدین و کارکنان و نسخه ارتقاء یافته سامانه جامع مراقبهای روانی اجتماعی دانش آموزان (نماد)، ضمن گرامیداشت یاد ۳۶ هزار شهید دانش آموز اظهار داشت : تا رسیدن به نقطه مطلوب در زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی فاصله داریم. سامانه نماد توانسته همکاری سازمانهای مختلف را جمع کند. مهمترین ویژگی جدید این سامانه این است که فعالیتهای پراکنده موجود را در کنار هم و در یک راستا قرار داده است. از این همگرایی آثار مثبتی را در آینده شاهد خواهیم بود.
بطحایی اظهار داشت: شرط اصلی توانمند سازی در زمینهای مختلف این است که نیروی کار بلد با انگیزه و توانمند داشته باشیم. نیروی انسانی حرف اول را در موفقیت این طرحها میزند. بسیاری از طرحها نتوانسته آثاری را بر جای بگذارد. واحدهای آموزشی که محل اجرای این طرحها است با تقایض بسیاری رو به رو است.
وی در ادامه افزود: عوامل مورد نیاز برای توانمند سازی نیروی انسانی باید ایجاد شود. امروز اگر مربیان و متخصصان حوزه آسیبهای اجتماعی بخواهند با والدین صحبت کنند برایشان امکان پذیر است. خانوادههای نیز میتواند با استفاده از این تعامل فر اهم آمده حرفهای خود را بیان کنند. خوشبختانه در حوزه آسیبهای اجتماعی برنامههای خوبی فراهم شده و داریم به سمتی میرویم که بگوییم آموزش و توانمندی برای خانوادهها الزامی است. خانوادههای بال دوم این فرزندان هستند و خانواده همپای مدرسه باید خود را توانمند کند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد :مدرسه باید تبدیل به یک مکان تربیتی و پرورشی شود. انگیزه نیروی انسانی شرط اصلی توسعه است. ما از دانش آموزان میخواهیم حفظ کنند و باید این رویکرد عوض شود تا توانمند شویم و دانش آموزان بتوانند در برابر خطرات مقابله کنند. اگر انگیزه و علاقه نباشد یادگیری رخ نخواهد داد. نباید دل خوش به پذیرش دانش آموزان در فلان مدرسه خاص باشیم بلکه باید دل خوش به مقاومت و ایستایی دانش آموزان در برابر خطرات باشیم. مهمترین عامل مقاومت خانوادهها هستند و باید از این جنس گفتگوها با خانوادههای داشته باشیم که در ابتدایی شروع شده، ولی در متوسطه اول و دوم هم باید این گفتگوها رخ دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد :باید کتابهای کمکهای آموزشی از سبد یادگیری خارج شود. دانش آموز بیش از آنچه در کتب هست نیاز به ریاضی و تکالیف هوش و تکالیف ۱۰۰ صفحههای جمعه ندارد. این مسائل موانعی هستند که نظام آموزش و پرورش را منحرف کرده و مانعی بزرگ در سر راه تعالی این نظام است.
بطحایی در ادامه اظهار داشت: مسائل کنونی امروز مدرسه ما یادگیری نیست و باید تغییر کند. برداشتن این مدرسه از آموزش و پرورش برنمی آید و باید خانوادهها با آموزش و پرورش هماهنگ شوند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در قلعه گنج مدرسه برق ندارد، ولی روستا برق ندارد. تا زمانی که وضعیت این است قطعا آموزش و پرورش ما رشد نخواهد کرد. تغییر این وضعیت به مطالبه مردم بستگی دارد.