امکان اطلاع از وضعیت دانش آموزان در سامانه نماد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از طرح توانمند سازی روانی اجتماعی دانش آموزان، والدین و کارکنان و نسخه ارتقاء یافته سامانه جامع مراقبتهای روانی اجتماعی دانش آموزان (نماد)، گفت: بررسیها و شواهد نشان میدهد که چند راهکار شناخته شده برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وجود دارد. آموزش مهارتهای فرزندپروری به والدین و آگاه ساختن، توانمندسازی معلمان برای مهارت آموزی، ظرفیت سازی برای مشاوره و مدد کاری، پیش بینی برای فعالیتهای جایگزین به عنوان راهکارهایی معتبر برای اجرای برنامههای پیشگیرانه برای نوجوانان است.
وی اظهار داشت: مروری بر برنامههای اجرایی در این حوزه نشان میدهد که دهها برنامه در قالبهای مختلف در سطح کشور و مدارس اجرا میشود. در آموزش و پرورش ۲۰ طرح و برنامه در قالبهای مختلف برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی اجرا شده در دست اجرا است. برای موفقیت در این حوزه باید طرحها در قالب چند پروژه ملی تجمیع شود. نماد به عنوان پروژه ملی برای افزایش اثربخشی در حوزه آسیبهای اجتماعی طراحی شده است.
حمیدی در ادامه گفت: امروز با سامانه نماد میتوانیم گام بلندتری برای اجرای طرح و سال تحصیلی ۹۷ - ۹۸ برداریم. در این سامانه امکان ثبت دادههای مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و نیز استعدادهای دانش آموزان، امکان استفاده از دادههای مختلف ثبتی دانش آموزان فراهم گشته و کوشش شده تا تمامی فرآیندهای آموزش یکپارچه شود. امکان دسترسی دستگاههای همکار درقالب داشبورد مدیریتی، امکان ارجاع الکترونیک برای دستگاههای همکار، امکان توانمند سازی والدین کودکان و همکاران امکان دسترسی والدین برای ورود دادهها و اطلاع از وضعیت دانش آموزان ز دیگر امکانات این سامانه است.
وی افزود : آماده هستیم مداخله مستقیم در کنترل آسیبهای اجتماعی را برداریم. طرح نماد از زمره طرحهای فوق العاده است.
در ادامه رستم وندی، معاون وزیر کشور گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشته اند که اقدامات در زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی باید کاملا قابل احصا سنجش و قابل ارزیابی باشد. ۵ ویژگی عمده در سامانه نماد که باعث شده این طرح یک طرح فوق العاده باشد گفت: راهبردی پایدار بلند مدت و بادوام است، مولفه دوم پوشش گسترده جمعیتی و جغرافیایی این طرح که تا چند سال آینده شمول این طرح را به ۱۴ میلیون نفر میرسد و بیش از نیمی از جمعیت کشور را پوشش میدهد،
وی با اشاره به مولفه سوم عمق و اثر بخشی این طرح اظهار داشت : میتوانیم از بسیاری از آسیبهایی که جامعه را درخطر قرار دهد جلوگیری کنیم، مولفه چهارم نماد یک طرح ترکیبی است که با جامعیت و مشارکتی که دارد میتواند در حوزه ارتقا مهارتهای اجتماعی به کار گرفته میشود، مولفه پنچم افزایش همکاری بین بخشی بین ۵ سازمان است و امید میرود با دستیابی به اهداف این طرح بخشی از انتظارت در حوزه آسیبهای اجتماعی را محقق کنیم.
معاون وزیر کشور ادامه داد :سه تغییر عمده در جهان داشته ایم در پارادایم اول در جنگ جهانی اول مطرح شد که کوچک سازی باید انجام شود و به سمت رشد اقتصادی باید حرکت شود، در تغییر پارادایمی دوم رشد اقتصادی در کشورهای بزرگ باعث شده نسبت به نگهداری طبیعت مغفول بماند و رشد اقتصادی از محور خارج و طبیعت اصل قرار گرفت. تغییر پارادایمی سوم تاکید بر این شد که رفاه انسانی باید محور نظریات توسعه شود.
نمکی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در ادامه اظهار کرد: انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است. برای رسیدن به انسان توسعه یافته باید به آموزش کودکان توجه بسیاری کرد. برای رسیدگی به آسیبهای اجتماعی و جلوگیری از این امر بهترین مکان مدرسه است. سرچشمه جلوگیری از آسیبهای اجتماعی مدرسه است. برای رسیدن به این امر به این نتیجه رسیدیم که این طرح باید: عالمانه، دارای گروه هدف مشخص، جامعه محور و از مشارکت بین بخشی دستگاهها برخودار باشد.
برای اجرای این برنامه در چند استان به صورت پایلوت اجرا شد و نواقص آن برطرف شد. در مدرسه با کارهای بزرگی رو به رو هستیم.
انتهای پیام /