آغاز اجرای طرح سمپاد مهارتی/به دنبال اجرایی شدن امکان اخذ دو دیپلم توسط دانشآموزان سمپاد هستیم
به گزارش گروه جامعه ، فاطما مهاجرانی در جمع مدیران مدارس استعدادهای درخشان خوزستان تربیت انسان خلاق و جامعه پذیر را مهمترین وظیفه مدارس سمپاد دانست و گفت: معلمان مدارس سمپاد باید به صورت ویژه و اختصاصی دورههای آموزشهای لازم را بگذرانند تا در راستای غرور زدایی، آموزش تربیت محور و خلاقیت محوری دانشآموزان سمپاد گام بردارند.
وی افزود: موضوع اختصاص نیروی انسانی ویژه به مدارس استعدادهای درخشان به صورت جدی در حال پیگیری است و امیدواریم در سالهای آتی مشکل چارت نیروی انسانی این مدارس حل شود.
مهاجرانی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه ویژه به جشنواره خوارزمی، گفت: معلمان مدارس سمپاد باید با جدیت در راستای تقویت جشنواره نوجوان خوارزمی به عنوان شاخصه اصلی رویکرد خلاقیت محوری در مدارس گام بردارند.
رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: کنکور و المپیاد قسمتی از کار ما در مدارس سمپاد است، اما همه کار نیست. توجه به رویکردهای تربیتی، آموزشهای ادبی، علوم انسانی و تاریخ نیز از دیگر اولویتهای مدارس سمپاد در کشور است.
وی به آغاز به کار آزمایشی طرح سمپاد مهارتی در استان البرز، اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به نیاز صنایع کشور به نیروی کار متخصص اولویت کنونی مرکز ترویج مهارت آموزی و حرفه آموزی از طریق اجرای طرح سمپاد مهارتی در کشور است.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: با رایزنیهای صورت گرفته به دنبال اجرایی شدن امکان اخذ دو دیپلم توسط دانشآموزان سمپاد هستیم. در این طرح دانش آموزان علاوه بر اخذ دیپلم نظری میتوانند یک دیپلم مهارتی نیز دریافت کنند.
مهاجرانی در عین حال با اظهار اینکه رویکردهای نوینی در حوزه مدارس متوسطه سمپاد در حال پیگیری است، افزود: در دوره متوسطه اول مهارتهای دست ورزی، ارتباط اجتماعی، توجه به محیط زیست آموزش و تقویت میشود. همچنین در دوره متوسطه دوم مهارت همدلی، گفتگو و تفکر نقادانه آموزش داده میشود.
رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش گفت: دانشآموزان استعدادهای درخشان دارای جایگاه مهمی در توسعه علمی کشور هستند و مرکز سمپاد از تمام ظرفیتهای خود در راستای حمایت از این دانشآموزان نخبه استفاده میکند.