ریل گذاری برای سندل تحول تکمیل شد/برنامه‌های اولویت‌دار اجرایی شنبه آینده نهایی می‌شود

9:12 - 07 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۳۴۴۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وزیر آموزش و پرورش گفت : خوشبختانه با تکمیل حلقه‌های برنامه ریزی در سند تحول که مهمترین آن تصویب زیر نظام‌ها بود ریل گذاری برای سندل تحول تکمیل شد.

ریل گذاری برای سندل تحول تکمیل شد

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، سید محمد بطحایی در نشست رسانه ای آخرین وضعیت پیشرفت سند تحول در آموزش و پرورش، که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه با تکمیل حلقه‌های برنامه ریزی در سند تحول که مهمترین آن تصویب زیر نظام‌ها بود، ریل گذاری برای سندل تحول تکمیل شد. بعد از تصویب زیر نظام‌ها ،برنامه‌های تکمیلی تهیه شد. یک بازنگری در این زیر نظام‌ها باید صورت بگیرد. تا حدود زیادی تکلیف این وزارتخانه توسط این زیر نظام‌ها مشخص شده است. برای اجرای سند با انبوهی از برنامه‌های متنوع رو به رو هستیم که باید با مقدورات و استلزامات اولویت بندی شوند. غربال گری باید دراین برنامه‌ها تشکیل شود. این غربال گری، اولویت ما را در سند تحول مشخص می‌کند.

 وی در ادامه بیان داشت: برنامه‌های سند تحول در سال ۹۸ را پیش رو داریم. با نظرسنجی یافت‌ها را در اختیار داریم و می‌توانیم اولویت‌ها را تعیین و مشخص کنیم. مهمترین نکته نگاه واقع گرانه به این سند و شیوه استقرار آن است.

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه ادبیات سند تحول را باید ترویج  دهیم، افزود : همکارانم در بدنه این وزارت با ادبیات این سند باید آشنا باشند. روش شناسی و ادبیات این سند باید با دوره‌ها مختلف در بدنه جامعه ترویج شود. باید نگاه عملیاتی به سند تحول داشته باشیم. در سال آینده باید بدانیم چه آثاری از این سند در مدارس اجرایی و عملیاتی می‌شود.

بطحایی گفت : برنامه‌های زیر نظام‌ها باید هدف اصلی از استقرار این سند باشد. باید مشخص شود چه اتفاقاتی قرار است با اجرای این سند بیافتد. برای اجرای هر برنامه و پیاده کردن هر هدف و زیر حوزه هر زیر نظام تا هفته آینده مشخص می‌شود که چه چیز‌هایی اولویت است و چه میزان بودجه‌های نیاز داریم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد : برای فهم درست این سند باید این سند فهمیده شود چرا که به این صورت و به خوبی در ارکان نظام رسوخ می کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تا این سیر پیموده نشود و همه ارکان به کمک نیایند این سند اجرایی نمی‌شود. برنامه‌های استان‌ها برای اجرای سند تحول هفته آینده مشخص می‌شود و سپس به آنها ابلاغ می شود. جامعه ما در فهم و همراهی با سند تحول زمانی همراه خواهد شد که از طریق رسانه‌ها آگاهی بخشی صورت بگیرد که البته این کار بسیار دشوار است. زیرا وقتی مخاطب جامعه است نباید مفاهیم کلی این سند را تکرار کنیم چرا که جامعه به دنبال این است که نشانه‌ها اجرای سند را در جامعه ببیند.

بطحایی افزود: بحث‌های تخصصی این سند در وزارت به صورت تخصصی و در جامعه باید به نشانه‌ها اجرای این سند در جامعه تاکید کنیم. جامعه به دنبال درک این امر است که برنامه‌های درسی با اجرای سند سند چطور خواهد شد و وزارت آموزش و پرورش چه تغییراتی را شاهد خواهد بود. امیدواریم با گام جدید در عملیاتی کردن این سند به ویژه از سال ۹۸ که بودجه جدید تخصیص می‌یابد اقدامات عملیاتی جدی برداشته شود. شنبه گارگروهی متشکل از وزیر آموزش و پروش و برخی از معاونان جهت غربال گری اجرای سند تشکیل خواهد شد. در این غربال گری اعتبارات، منابع، اقدامات عملیاتی، اجرای سند، بودجه مورد نیاز، اقدامات در ۶ زیر نظام،  مشخص می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: دستگاه‌ها تکالیفی در اجرای این سند بر عهده دارند. با مشخص شدن این تکالیف گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهدشد تا بتوانیم از ظریفیت کشور برای اجرای این اقدام مهم و خطیر استفاده کنیم. خوشبختانه از ۳۴۰ برنامه برای برنامه ششم توسعه غربال گری انجام شده و برنامه‌های اولویت دار احصا شده و پیوست مالی، امکانات، شرایط، کمک‌های سایر ارکان‌ها مشخص می‌شود. بر این اساس مسیر لازم برای استقرار سند تحول مشخص خواهد شد. به دست آوردن این نتایج در روز‌های بودجه ریزی سال ۹۸ بسیار مهم است.

در ادامه حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: سند تحول یک اقدام عملیاتی است. اگر مردم جامعه آن سند را به درستی فهم کنند به درستی نیز اجرا خواهد شد.

ابهام عملیاتی سند زدوده شده است

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز بیان داشت: سند شامل مفاهیم عمیق و نظری است و این برنامه‌های تبدیل به برنامه‌های عملیاتی شده است. مفاهیم عمیق نظری به مفاهیم عملیاتی تبدیل شده و ابهام عملیاتی سند زدوده شده است.

نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: وزارت خانه برای اجرای سند برنامه‌ها و اهتمام و جدیت لازم را در اختیار دارد. زیر نظام ها، برنامه‌های اجرایی و زمان بندی برنامه انجام شده است. اما اجرای این برنامه‌های نیازمند تخصیص بودجه است. تخصیص بودجه و اجرای این سند می‌توان مدرسه‌ای در شان این نظام داشته باشیم.

عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: زیر نظام‌های این سند توانمندی این زیر نظام‌ها هستند که تدوین، احصا و اولویت بندی شده است. تمام مسیر برای استقرار و عملیاتی شدن این سند انجام شده است. اهداف دوره‌های آموزشی در تحقق ساحت‌های شش گانه سند تحول  از دو منظر توانمند ساز‌ها و تحقق اهداف غایی تماما انجام شده است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *