تقویت مهارت "نه گفتن" در دانش آموزان/ امیدواریم کتابهای جدید التالیف قربانی کنکور نشوند
محمود امانی طهرانی در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه درباره کتابهای جدید التالیف وارده شده به چرخه آموزش و پرورش گفت: امسال کتاب مدیریت خانواده، سبک زندگی سلامت و بهداشت جدید است. کتابهای ادبیات، زبان، فیزیک قبلا بوده، اما به این کتابها نیز محتواهای جدید اضافه شده است.
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی آموزش و پرورش افزود: تاکید ما روی حسن اجرای این کتابها است. کتابهای جدید التالیف مسئله محور هستند و در جهت پاسخگویی به نیازهای خانوادهها و جوانان تنظیم شده و اگر خوب تدریس شود و قربانی کنکور نشوند؛ بر روی آینده جوانان، سلامت، بهداشت، زندگی بهتر، تشکیل خانواده، دوام خانواده، کاهش طلاق که در نظام اخلاقی و دینی ما پذیرفته شده نیست، بسیار تاثیر گذار خواهند بود.
وی در ادامه افزود: این کتابها به گونهای تدوین شده که حتی به صورت خود آموز نیز قابل استفاده باشند و اگر دانش آموزانی خودشان در سالهای بعد بخواهند به این کتابها مراجعه کنند، بسیار راهگشا خواهند بود و تدریس خوب این کتب فقط یکی از روشهای موثر برای تاثیر گذاری آنها خواهد بود.
امانی طهرانی در ادامه بیان داشت: تدوین این کتب در شورای برنامه ریزی درسی صورت گرفته و از استداندارد بالایی برخوردار است. همه کتابها مبتنی بر پژوهشهای نیاز سنجی هستند که به کتابهای درسی قوام میدهد. تمام کتب این پروسه را میگذرانند. افراد برجسته هر حوزه اعم از معلمین، صاحب نظران و متخصصین در این دورهها عضویت دارند.
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی آموزش و پرورش درباره آموزش مهارتهای عملی زندگی به دانش آموزان، گفت: در حوزه مهارتهای عملی زندگی ۵ کتاب وجود دارد که اگر دانش آموزان این کتابها را خوب فرا بگیرند، بسیار توانمند میشوند. به عنوان مثال در پایه شش، هفت، هشت و نه کتاب کار و فناوری در پایه دهم و یازدهم کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید وجود دارد ما سهم خود در برنامه ریزی درسی و تدوین این کتابها را به صورت هدفمند برنامه ریزی و اجرا کرده ایم تا دانش آموزان از حالت تانوانی دربیایند و دانش آموزان چه پسر و چه دختر از پس کارهای عادی زندگی خود در امور فنی بربیایند.
وی درباره آموزش آسیبهای اجتماعی به دانش آموزان گفت: در این حوزه در سه پایه کتابهای بسیار مهمی داریم. به عنوان مثال در پایه هفتم و هشتم کتاب تفکر و سبک زندگی را داریم که به ۱۰ مهارت پایه زندگی که توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده و ۴ مهارتی که در کشور در حوزه آداب و مهارتهای زندگی در نظر گرفته شده است، میپردازد.
امانی طهرانی در ادامه بیان داشت: در باب آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان، مهارتهای مهمی در کتابهای درسی تدریس میشود. این امر نیازمند یک درخواست ملی است و پدر و مادران و رسانهها و جامعه باید از معلمین درخواست کنند که این دروس را به عنوان دروس درجه دو تلقی نکنند. آموزش و پرورش به این کتب بسیار بها داده است؛ به عنوان مثال کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم در هفت مبحث به سلامت روان پرداخته و علاوه بر این از پایه اول به این مسائل توجه کرده ایم. اگر برنامههای رسمی کنونی وزارت آموزش و پرورش به صورت جدی پیگیری شود، نتایج آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
وی در ادامه درباره مبحث آموزش آسیبهای اجتماعی که دانش آموزان با آن درگیر هستند و به دغدغه خانوادهها تبدیل شده است اظهار داشت: پارهای از مسائلی که رخ میدهد قابل پیشگیری از طریق آموزش و مراقبها است و پارهای دیگر از آن حوادثی ناگوار است که در فضای رسانهای امروز بسیار بیشتر از حالت عادی گسترش پیدا میکند. این مسائل نسبت به گذشته زیاد رشد نکرده، ولی با توجه به شرایط کنونی این مسائل رسانهای میشود و در سطح جهان پخش میشود.
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی آموزش و پرورش اظهار داشت: جامعه ما در باب رفتار آگاهانه در زمینه سلامت جسمانی کودکان، معلمان و والدین و همچنین رشد آگاهی و مهارت نسبت به زمانهای قبل بسیار رشد داشته است. مباحث سلامت جسمانی در کتابها آموزش داده میشود؛ به عنوان مثال مهارت نه گفتن در کتابهای آموزشی به صورت جدی آموزش داده میشود و تبدیل به یک فرهنگ شده است و جوانان ما چه دختر و چه پسر با شجاعت در مواجهه با موضوعاتی که برای آنها خطراتی در بر دارد نه میگویند و امتناع میکنند؛ که این نتیجه فعالیت معلمان، رسانهها و آموزش و پرورش است. البته هر جه جلوتر میرویم و آموزشها بیشتر میشود مخاطرات هم به نسبت بیشتر میشود؛ لذا این یک جریان دائمی در کشور است و پایان ندارد.