ضرر چند صد میلیاردی سهام گروه خودرویی/ تدوام روند اُفت با مشخص نشدن قیمت
اُفت ارزش سهام گروه خودرویی در ماههای اخیر موجب تشکیل صفهای طولانی در بازار شده و اگر شرایط بلاتکلیفی در این گروه تداوم یابد قطعا شاهد نابودی این صنعت در آینده نه چندان دور خواهیم بود.
خبرگزاری میزان -
به علاوه نماد سایپا دیزل نیز در گزارشات شش ماهه با زیان سنگین روبرو شده، و در این میان میتوان گفت تقریبا تمامی شرکتهای خودرویی و قطعه سازی کشور در نیمه نخست سال زیانهای هنگفتی را شناسایی کردند که این زیانها ناشی از سردرگمی دولت و رفتارهای عوام فریبانه دولت بوده است که به شرکتهای اجازه افزایش نرخ نمیدهد و این در حالی است که شاهد افزایش سنگین هزینههای تولید خودروسازان هستیم.
البته سود شرکتهای خودرویی با این وجود در حال انتقال به جیب دلالان و خریداران خودرو است و این امر موجب شکاف عمیق بین قیمت کارخانه و بازار شده است و ادامه این وضعیت قطعا به ورشکستگی و نابودی صنعت خودرو منجر میشود و با توجه به زیانهایی که در شرکتهای خودروسازی به خصوص ایران خودرو از سالهای قبل وجود داشته و هزینههای مالی بسیار سنگین این شرکتها و بدهکاری چند هزار میلیارد تومانی در صورتهای مالی آنها موجب زیان دهی آنها از نوع زیان دهی عملیاتی شود و با این شرایط نمیتوان برای گروههای خودرویی اقدام خاصی انجام داد و اگر اقدام اساسی در زمینه ساماندهی شرکتهای خودرویی صورت نگیرد در آینده نه چندان دور به نابودی خواهند رسید.
در حال حاضر یک نگرانی بسیار شدیدی میان سهامداران وجود دارد و شاهد شکل گیری صف سنگین فروش برای نمادهای خودرویی از جمله ایران خودرو هستیم و ادامه دار بودن این وضعین موجب ضرر دولت، سهامداران کلان و به خصوص سهامداران خرد خواهد شد.
برآوردها حاکی از این است که اکثر شرکتهای قطعه سازی در حال تعدیل نیرو هستند و به تعداد کارگران بیکار هر روز افزوده میشود و این شرکتها یا در حال کم کردن تولید هستند و یا مدیران آنها با تعهداتی که از قبل داده اند و عدم دریافت قیمتهای جدید روانه زندان شده اند که این وضعیت به هیچ عنوان در صنعت خودرو مطلوب نیست.
در این رابطه همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با گفت: زیان دهی گروههای خودرویی در معاملات بازار سرمایه طی دو ماه اخیر آغاز و به دلایل مخالفت دولت با افزایش قیمت و افزایش هزینه تولید در این شرکتها ادامه دارد و در این شرایط بیش از همه سهامداران خرد و بازنشستگان ضرر میکند، به علاه دولت و سهامداران حقیقی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.
وی در ادامه افزود: در چند ماه اخیر شرکتهای خودرویی صدها میلیارد تومان ضرر کرده اند و در این میان ایران خودرو یکی از گروههایی است که سهام آن در بدترین شرایط به سر میبرد که پیش بینی میشود این روند در روزهای آینده با ادامه بلاتکلیفی این گروه تشدید شود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانیکه دولت از رفتارهای عوام فریبانه خود دست برندارد و تکلیف قیمت خودرو را جبران نکند و شاهد فاصله زیاد بین قیمت کارخانه و بازار باشیم روند نزولی ارزش سهام و زیان سهامداران در این گروهها همچنان ادامه مییابد.
گفتنی است، زیان دهی گروههای خودرویی همچنان در جریان است و ارزش سهمها در بازار روز به روز در حال اُفت است و مشخص نیست در روزهای آتی این زیان تا چه اندازه افزایش خواهد یافت، ولی به گفته کارشناسان در یکی دو روز اخیر صدها میلیارد تومان زیان در نمادهای خودرویی دیده شده و متاسفانه این زیان در روزهای آینده به شدت بیشتز نیز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در ماههای اخیر شرایط نامناسبی برای گروه خودرویی پیش آمده و گزارشات ایران خودرو در شش ماهه اخیر نشان داد ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان زیان کرده و در این میان گزارشات سایپا هم شرایط مشابهی را دوره یکسان داشته است.
به علاوه نماد سایپا دیزل نیز در گزارشات شش ماهه با زیان سنگین روبرو شده، و در این میان میتوان گفت تقریبا تمامی شرکتهای خودرویی و قطعه سازی کشور در نیمه نخست سال زیانهای هنگفتی را شناسایی کردند که این زیانها ناشی از سردرگمی دولت و رفتارهای عوام فریبانه دولت بوده است که به شرکتهای اجازه افزایش نرخ نمیدهد و این در حالی است که شاهد افزایش سنگین هزینههای تولید خودروسازان هستیم.
البته سود شرکتهای خودرویی با این وجود در حال انتقال به جیب دلالان و خریداران خودرو است و این امر موجب شکاف عمیق بین قیمت کارخانه و بازار شده است و ادامه این وضعیت قطعا به ورشکستگی و نابودی صنعت خودرو منجر میشود و با توجه به زیانهایی که در شرکتهای خودروسازی به خصوص ایران خودرو از سالهای قبل وجود داشته و هزینههای مالی بسیار سنگین این شرکتها و بدهکاری چند هزار میلیارد تومانی در صورتهای مالی آنها موجب زیان دهی آنها از نوع زیان دهی عملیاتی شود و با این شرایط نمیتوان برای گروههای خودرویی اقدام خاصی انجام داد و اگر اقدام اساسی در زمینه ساماندهی شرکتهای خودرویی صورت نگیرد در آینده نه چندان دور به نابودی خواهند رسید.
در حال حاضر یک نگرانی بسیار شدیدی میان سهامداران وجود دارد و شاهد شکل گیری صف سنگین فروش برای نمادهای خودرویی از جمله ایران خودرو هستیم و ادامه دار بودن این وضعین موجب ضرر دولت، سهامداران کلان و به خصوص سهامداران خرد خواهد شد.
برآوردها حاکی از این است که اکثر شرکتهای قطعه سازی در حال تعدیل نیرو هستند و به تعداد کارگران بیکار هر روز افزوده میشود و این شرکتها یا در حال کم کردن تولید هستند و یا مدیران آنها با تعهداتی که از قبل داده اند و عدم دریافت قیمتهای جدید روانه زندان شده اند که این وضعیت به هیچ عنوان در صنعت خودرو مطلوب نیست.
در این رابطه همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با گفت: زیان دهی گروههای خودرویی در معاملات بازار سرمایه طی دو ماه اخیر آغاز و به دلایل مخالفت دولت با افزایش قیمت و افزایش هزینه تولید در این شرکتها ادامه دارد و در این شرایط بیش از همه سهامداران خرد و بازنشستگان ضرر میکند، به علاه دولت و سهامداران حقیقی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.
وی در ادامه افزود: در چند ماه اخیر شرکتهای خودرویی صدها میلیارد تومان ضرر کرده اند و در این میان ایران خودرو یکی از گروههایی است که سهام آن در بدترین شرایط به سر میبرد که پیش بینی میشود این روند در روزهای آینده با ادامه بلاتکلیفی این گروه تشدید شود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانیکه دولت از رفتارهای عوام فریبانه خود دست برندارد و تکلیف قیمت خودرو را جبران نکند و شاهد فاصله زیاد بین قیمت کارخانه و بازار باشیم روند نزولی ارزش سهام و زیان سهامداران در این گروهها همچنان ادامه مییابد.
گفتنی است، زیان دهی گروههای خودرویی همچنان در جریان است و ارزش سهمها در بازار روز به روز در حال اُفت است و مشخص نیست در روزهای آتی این زیان تا چه اندازه افزایش خواهد یافت، ولی به گفته کارشناسان در یکی دو روز اخیر صدها میلیارد تومان زیان در نمادهای خودرویی دیده شده و متاسفانه این زیان در روزهای آینده به شدت بیشتز نیز خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *