حدود ۳۰ درصد از تجهیزات مترو قابلیت ساخت در کشور را دارد/سهم ۵۰ درصدی دولت در پرداخت هزینههای مترو
به گزارش گروه جامعه ، محسن هاشمی در مراسم انعقاد قراردارد طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری در تهران و ۸ کلانشهر که با حضور شهردار تهران و وزیر نفت برگزار شد، با بیان اینکه خوشحالم که یکی از عقلانیترین قراردادهای موجود در کشور امشب منعقد میشود، گفت: امیدوارم بتوانیم این قرارداد را به اجرا برسانیم چراکه این طرح موجب گسترش حمل ونقل ریلی در کشورمان میشود.
وی افزود: یادی کنیم از آیت الله هاشمی رفسنجانی که باید او را پدر این حرکت در کشور بدانیم، البته تصمیم ساخت قطار شهری تهران مربوط به قبل از انقلاب و سال ۱۳۵۴ است و تا اول انقلاب فقط ۳۰۰ متر خط مترو در تهران ساخته شده بود، اما این روند بعد از انقلاب تا سال ۱۳۶۰ متوقف شد و در نهایت با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، شیبانی و نمایندگان ایران از دولت تقاضا شد شرکت مترو تهران مجدداً فعالیت خود را آغاز کند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهرن در ادامه افزود: پس از این مرحله ادامه کار شرکت مترو تهران در دولت تصویب میشود البته با شرط فعالیت بدون کمک دولت. باز هم آیت الله هاشمی پس از مدتی از دولت بودجه گرفته و بحث TOD که امروز از افتخارات ماست، آغاز شد. همچنین مترو با وام ۵ میلیارد تومانی از بانکها به کار خود ادامه داد تا جایی که امروز صاحب ۹ شرکت قطار شهری در کشور هستیم.
هاشمی بیان داشت: در حال حاضر تهران ۷ خط، مشهد ۲ خط، تبریز و اصفهان یک خط مترو و کرمانشاه، کرج، قم و اهواز هم در حال ساخت خطوط مترو هستند و باید این اتفاق در کشور را به فال نیک بگیریم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین بیان داشت: پس از اجرا شدن این قرارداد در تهران ۱۲ خط مترو به طول ۴۲۵ کیلومتر خواهیم داشت که ۴ خط متصل به شهرهای اقماری است. همچنین در ۲۰ سال آینده خطوط مترو کشور از مرز هزار متر عبور میکند و روزانه ۱۵ میلیون سفر با راه آهن شهری خواهیم داشت که البته این اتفاق نیازمند کمک جدی و بدون دریغ وزارت نفت است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: طبق قانون ۵۰ درصد از هزینه مترو شهری را شهرداریها متحمل میشوند، البته فراموش نکنیم که ایستگاههای مترو را میتوانیم با کمک بخش خصوصی بسازیم. ۵۰ درصد دیگر از هزینههای مترو را دولت باید پرداخت کند.
وی با بیان اینکه ساخت مترو بیش از ۸۰ درصد بومی و اشتغال زا است، عنوان کرد: حدود ۳۰ درصد از تجهیزات مترو قابلیت ساخت در کشور را دارد. پروژههای مترو پروژههایی هستند که باعث ایجاد اشتغال، صرفه جویی در سوخت و وقت مردم میشوند. این پروژهها سود بالایی دارند و همه دست اندر کاران باید در اجرا شدن آنها کمک کنند.