آزمون برخورد تصادف، ایمنی خودرو را دقیقتر و سریعتر انجام میدهد
خبرگزاری میزان _ رضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ارایه آماری در خصوص کاهش تلفات جاده ای پرداخت و اظهار کرد: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ تعداد کشته شدگان در تصادفات به یک چهارم کاهش یافته است.
وی افزود: تصادفات عوامل متعددی دارد که ۴۹ درصد آن به عامل انسانی ۳۶ درصد جاده و ۱۵ درصد خودرو باز میگردد در طول ۱۰ سال گذشته اقداماتی برای ارتقای ایمنی خودروها انجام شده که میتوان به تعبیه ترمز ضدقفل (abs) اشاره کرد.
فاطمیامین یادآور شد: از سال ۹۳ کیسه هوا (ایربگ) برای خودروها اجباری و در این ۱۰ سال سایر اقدامات لازم برای ارتقای ایمنی خودرو انجام شد به نحوی که به تدریج شاهد بهبود کیفیت بهتر خودروها و کاهش تصادفات جادهای بودیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حادثه تصادف زنجیرهای در جاده بهبهان - رامهرمز در آذر ۱۴۰۰ که بنابر گزارش پلیس به دلیل مه غلیظ روی داد افزود: در این حادثه ۵۸ خودرو با یکدیگر تصادف کردند که اولین خودرو یک کامیون بود که با یک دستگاه النترا تصادف کرد اما کیسه هوای آن باز نشد. ادامه این حادثه ناگوار ۳۸ خودروی سواری به صورت زنجیرهای برخورد کردند که فقط ۱۰ دستگاه از این تعداد کیسه هوا داشتند.
وی افزود: همان زمان دستور دادم که هیچ خودرویی از این توقفگاه خارج نشود تا تمام آنها از نظر وضعیت ایمنی و کیسه هوا بررسی شوند؛ سپس گزارشی در این زمینه تهیه شد که در حال حاضر در کمیسیون ایمنی راههای وزارت راه و شهرسازی موجود است ضمن اینکه در همان زمان سردار اشتری رئیس وقت نیروی انتظامی در مکاتبهای هشت موضوع را در حوزههای مختلف مطرح کردند.
وزیر صمت با اشاره به ۶ اقدامی که در یک سال گذشته در حوزه بهبود کیفیت ایمنی خودروها مورد توجه قرار گرفته است،گفت: نخستین اقدام در این زمینه اصلاح بن سازهها و پلتفرمها است زیرا خودروهایی داریم که به دلیل برخورداری از پلتفرمهای قدیمی ایمنی مناسبی ندارند.
فاطمی امین الزامی کردن استانداردهای ایمنی و ایجاد مراکز آزمون در کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه برشمرد و گفت: نبود زیرساختهای کافی در این زمینه سبب میشد تا خودروها برای برگزاری این آزمون به دیگر کشورها فرستاده شوند که دریافت نتیجه آن ۶ ماه تا یک سال به طول می انجامد.
وزیر صمت شبیه سازی تصادف را اقدام چهارم این وزارتخانه دانست و افزود: همچنین کنترل کیفیت در حین تولید و استفاده از فناوریهای نوین در اتصالپذیری اقدامات دیگری است که در حوزه پیشگیری و کاهش ضایعات ناشی از تصادفات انجام شده است.
فاطمی امین با اشاره به اسکن تشخیص زودهنگام تصادف که از سال جاری روی یک خودرو نصب شده است، یادآور شد: این موضوع به عملکرد هنگام تصادف کمک میکند الزامی کردن استانداردها از دیگر اقدامات انجام شده است چرا که چند سال است که استانداردهای ۸۵ گانه متوقف شده است.
وی افزود: یکی از محورهای استانداردسازی راهاندازی مراکز آزمون برای حفاظت از عابر پیاده است که یکی از آنها امسال و دیگری هم سال آینده راهاندازی میشود و این اقدام برای اولین بار تا پایان سال جاری عملیاتی میشود.
وزیر صمت با بیان اینکه ما آزمون برخورد تصادف در کشور نداریم اظهار داشت: با پیگیریهای صورت گرفته اجرای این طرح تاکنون ۲۷ درصد پیشرفت داشته و پیمانکار بخش خصوصی تعهد کرده است تا پایان سال آینده آن را راه اندازی و عملیاتی میکند این آزمون کمک میکند آزمونهای ایمنی خودرو دقیق تر و سریع تر انجام شوند.
وی همچنین اعلام کرد که آزمون هدایت پذیری خودروها نیز از اوایل سال آینده عملیاتی میشود بنابراین ضعف جدی که در حوزه مراکز آزمون داریم برطرف خواهد شد.
کنسرسیوم ایجاد مرکز تست تصادف Crash Test و آغاز به کار شرکت آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و ایران هلدینگ رایزکو آذین خودرو و شرکت آرتاویل تایر با حضور معاون حمل و نقل وزارت صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در اردیبهشت ماه سال جاری به امضا رسید که انتظار می رود یک سال آینده شاهد بازگشایی آن در کشور باشیم.
انتهای پیام/