برنامه ریزی ٢١٠ قطار فوق العاده برای ایام اربعین/ تهیه بستههای تشویقی برای بخش خصوصی
مدیر عامل راه اهن گفت: امسال نزدیک ٢١٠ قطار فوق العاده برای ایام اربعین برنامه ریزی شد و از تعداد ٥٠٦ قطار به ٧٠٦ قطار رسیدیم که نیمی از این قطار از تهران تا کرمانشاه و حتی تا مهران و نجف زائران را جابجا میکنند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، سعید محمدزاده در نشست خبری در صبح امروز در توضیح قطارهای اربعین بیان کرد: امسال نزدیک ٢١٠ قطار فوقالعاده برای ایام اربعین برنامه ریزی شد و از تعداد ٥٠٦ قطار به ٧٠٦ قطار رسیدیم که نیمی از این قطار از تهران تا کرمانشاه و حتی تا مهران و نجف زائران را جابجا میکنند.
وی افزود: نیمی از قطارهای تا خرمشهر و شلمچه هستند و به صورت رایگان مسافران را جابجا میکنند که بخش عمده این جابجایی توسط به بخش خصوصی صورت گرفته است.
مدیر عامل راه اهن در خصوص فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی گفت: در حال حاضر سهم حمل بار در راه اهن به جای ٣٠ درصد تنها ١٢ درصد است و حتی با در نظر گرفتن هزینه سوخت پایین بخش ریلی باید به این صنعت توجه ویژهای شود.
وی افزود: نیمی از قطارهای تا خرمشهر و شلمچه هستند و به صورت رایگان مسافران را جابجا میکنند که بخش عمده این جابجایی توسط به بخش خصوصی صورت گرفته است.
مدیر عامل راه اهن در خصوص فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی گفت: در حال حاضر سهم حمل بار در راه اهن به جای ٣٠ درصد تنها ١٢ درصد است و حتی با در نظر گرفتن هزینه سوخت پایین بخش ریلی باید به این صنعت توجه ویژهای شود.
محمدزاده با اشاره به مزایای افزایش استفاده از حمل و نقل ریلی گفت: فقط در بخش صرفهجویی سوخت باید بدانیم که میزان مصرف سوخت در بخش ریلی یک هفتم میزان مصرف سوخت نسبت به بخش جادهای است و در هر کیلومتر سفر از طریق ریل ۳۵ سی سی سوخت صرفهجویی میشود که میتواند صرفهجوییهای اقتصادی قابل توجهی را برای کشورمان داشته باشد.
وی ادامه داد: در سال ۹۶ تقریبا ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر بار از طریق راهآهن جابجا شد که اگر این رقم به ۹۰ میلیارد تن برسد و اگر قیمت هر لیتر گازوئیل را ۵۷ سنت در نظر بگیریم میزان صرفهجویی از محل مصرف سوخت به ۱.۲ میلیارد دلار میرسد که این عدد قابل توجهی است.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: سالانه ۱۰۰ میلیارد نفر سفر از طریق راهآهن انجام میشود بنابراین این حوزه برای ورود سرمایههای جدید مستعد است و در سالهای گذشته نسبت به تدوین بستههای تشویقی برای سرمایهگذاران اقدام کردیم.
محمدزاده ادامه داد:یکی از مهمترین مزیتهای سرمایهگذاری در بخش ریلی این است که مالیات بر ارزش افزوده به صفر رسیده است همچنین طبق قانون سرمایهگذاری در بخش ریلی همچون سرمایهگذاری در مناطق کمبرخوردار و محروم است و از تمام مزایای سرمایهگذاری در این مناطق بهرهمند میشود.
وی ادامه داد: در سال ۹۶ تقریبا ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر بار از طریق راهآهن جابجا شد که اگر این رقم به ۹۰ میلیارد تن برسد و اگر قیمت هر لیتر گازوئیل را ۵۷ سنت در نظر بگیریم میزان صرفهجویی از محل مصرف سوخت به ۱.۲ میلیارد دلار میرسد که این عدد قابل توجهی است.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: سالانه ۱۰۰ میلیارد نفر سفر از طریق راهآهن انجام میشود بنابراین این حوزه برای ورود سرمایههای جدید مستعد است و در سالهای گذشته نسبت به تدوین بستههای تشویقی برای سرمایهگذاران اقدام کردیم.
محمدزاده ادامه داد:یکی از مهمترین مزیتهای سرمایهگذاری در بخش ریلی این است که مالیات بر ارزش افزوده به صفر رسیده است همچنین طبق قانون سرمایهگذاری در بخش ریلی همچون سرمایهگذاری در مناطق کمبرخوردار و محروم است و از تمام مزایای سرمایهگذاری در این مناطق بهرهمند میشود.
وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد مزیت رقابتی در این حوزه اقدام به تضمین سرمایهگذاری و تسهیل سرمایهگذاری کردهایم، گفت: در برخی از پروژهها به سرمایهگذاران امکان استفاده از منابع خارجی را دادیم و راهآهن تلاش میکند نهایت بهره و امکانپذیری برای بخش خصوصی را ایجاد کند که در نهایت موجب توسعه شبکه حمل و نقل کشور میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما در راستای تشویق سرمایهگذاران، توجیهپذیر و اقتصادی کردن پروژهها بود که در این بخش ظرفیت بسیار مناسبی در ماده ۱۲ مصوب مجلس وجود دارد.
محمدزاه تاکید کرد: بر اساس قانون میتوانیم میزان صرفهجویی از طریق افزایش حمل و نقل از طریق ریل را به عنوان منابع مالی در اختیار سرمایهگذاران قرار دهیم.
وی ادامه داد: صرفهجویی در مصرف سوخت، صرفهجویی ناشی از کاهش تصادفات جادهای، صرفهجوییهای محیط زیستی میتوانند از جمله منابعی برای سرمایهگذاران بخش خصوصی باشند.
مدیر عامل راهآهن تاکید کرد: در مجموع میزان صرفهجویی در راهآهن سالانه به ازای هر میلیارد تن کیلومتر ۲۰ میلیون دلار است که در تلاش هستیم این مبالغ در راستای جلب توجه بخش خصوصی به این حوزه سرمایهگذاری شود.
محمدزاده با بیان اینکه ظرفیت جابجایی ۲۰ میلیون تن بار از شبکه راهآهن ایران وجود دارد، گفت: به طور قطع جابجایی این میزان بار از شبکه ریلی عواید اقتصادی قابل توجهی هم برای کشور و هم برای سرمایهگذاران و هم برای مردم دارد که منجر به توسعه جدی و پایدار اقتصادی میشود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر ناوگان ریلی به حداقل ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری نیاز دارد که میتواند محل خوبی برای سرمایهگذاری فعالان اقتصادی باشد.
مدیر عامل راهآهن ادامه داد: از ظرفیتهای قانونی هم میتوانیم برای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی استفاده کنیم که در این راستا در بودجه ۹۷ تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده که بر اساس آن که از محل صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار برای سرمایهگذاری اختصاص داده شده است.
محمدزاده با بیان اینکه به دنبال استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه برای سرمیهگذاری در بخش راهآهن هستیم، گفت: راهآهن پیش از این از انحصار اوراق صکوک برای پروژهها استفاده کرده است و مدل صندوق پروژه را هم به اجرا رساندهایم.
وی درباره میزان مطالبات بین راهآهن و شرکت رجا خاطر نشان کرد: مطالبات راهآهن در حال حاضر بالای ۵۰۰ میلیارد تومان است، اما شکل ظاهری دریافت مطالبات را دنبال میکنیم و پیگیریهای حقوقی درباره وصول مطالباتمان را نداریم چرا که معتقدیم باید از بخش خصوصی و شرکتهای حمل و نقل ریلی حمایت شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما در راستای تشویق سرمایهگذاران، توجیهپذیر و اقتصادی کردن پروژهها بود که در این بخش ظرفیت بسیار مناسبی در ماده ۱۲ مصوب مجلس وجود دارد.
محمدزاه تاکید کرد: بر اساس قانون میتوانیم میزان صرفهجویی از طریق افزایش حمل و نقل از طریق ریل را به عنوان منابع مالی در اختیار سرمایهگذاران قرار دهیم.
وی ادامه داد: صرفهجویی در مصرف سوخت، صرفهجویی ناشی از کاهش تصادفات جادهای، صرفهجوییهای محیط زیستی میتوانند از جمله منابعی برای سرمایهگذاران بخش خصوصی باشند.
مدیر عامل راهآهن تاکید کرد: در مجموع میزان صرفهجویی در راهآهن سالانه به ازای هر میلیارد تن کیلومتر ۲۰ میلیون دلار است که در تلاش هستیم این مبالغ در راستای جلب توجه بخش خصوصی به این حوزه سرمایهگذاری شود.
محمدزاده با بیان اینکه ظرفیت جابجایی ۲۰ میلیون تن بار از شبکه راهآهن ایران وجود دارد، گفت: به طور قطع جابجایی این میزان بار از شبکه ریلی عواید اقتصادی قابل توجهی هم برای کشور و هم برای سرمایهگذاران و هم برای مردم دارد که منجر به توسعه جدی و پایدار اقتصادی میشود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر ناوگان ریلی به حداقل ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری نیاز دارد که میتواند محل خوبی برای سرمایهگذاری فعالان اقتصادی باشد.
مدیر عامل راهآهن ادامه داد: از ظرفیتهای قانونی هم میتوانیم برای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی استفاده کنیم که در این راستا در بودجه ۹۷ تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده که بر اساس آن که از محل صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار برای سرمایهگذاری اختصاص داده شده است.
محمدزاده با بیان اینکه به دنبال استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه برای سرمیهگذاری در بخش راهآهن هستیم، گفت: راهآهن پیش از این از انحصار اوراق صکوک برای پروژهها استفاده کرده است و مدل صندوق پروژه را هم به اجرا رساندهایم.
وی درباره میزان مطالبات بین راهآهن و شرکت رجا خاطر نشان کرد: مطالبات راهآهن در حال حاضر بالای ۵۰۰ میلیارد تومان است، اما شکل ظاهری دریافت مطالبات را دنبال میکنیم و پیگیریهای حقوقی درباره وصول مطالباتمان را نداریم چرا که معتقدیم باید از بخش خصوصی و شرکتهای حمل و نقل ریلی حمایت شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *