امیرعبداللهیان: غرب و آمریکا از طریق مبادی دیپلماتیک پیام ارسال می‎کنند/ایران و روسیه همکاری‎های دفاعی دارند/هشدار به اتحادیه اروپا درباره قرار دادن سپاه در فهرست تروریسم

14:44 - 03 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۷۱۲۶
ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران با حضور وزیر امور خارجه و جمعی از محققان و تاریخ پژوهان برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران با نام «دو سده مذاکره در تاریخ دیپلماسی ایران: قواعد، دستاوردها و ابتکارات ایرانی»، امروز دوشنبه در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه برگزار شد.

در این کنفرانس محققان، تاریخ پژوهان و کارشناسان حوزه مطالعات تاریخی نیز شرکت کردند.

وزیر امور خارجه طی سخنانی با بیان اینکه کنفرانس امسال تاریخ روابط خارجی ایران نگاهی به دویستمین سال تاسیس وزارت امور خارجه و دو سده مذاکرات دیپلماتیک خارجی ایران دارد، گفت: کشور ما از پیشینه تاریخی قابل اعتمادی از تجارب و آزموده‎های بسیار در تنظیم مناسبات خود با دیگران برخوردار است.

امیرعبداللهیان، افزود: وابستگی یا توهم شناختی نسبت به قدرت‎های بزرگ و استعمارگر سبب بروز رویدادهای شوم در ادواری از روابط خارحی ایران شده است.

وی با اشاره به اینکه اگرچه خیانت‎ورزی در ادواری از فعالیت دستگاه دیپلماسی وجود داشت اما هرگز تکاپوی دیپلماسی ایران متوقف نشد، اظهار کرد: ایران در بستر دو سده تکاپوی دیپلماتیک برای حفظ حقوق و حاکمیت خود تجارب بسیاری آموخته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی، ادامه داد: ضروری است درباره این‌ تجارب پژوهش‎هایی صورت بگیرد و در چنین بررسی اهتمام ما باید شناخت ماهیت و عملیات دیپلماسی ایران باشد.

امیرعبداللهیان، بیان کرد: کسب تحربه و آگاهی از گذشته اقتضا می‌کند که در مسیر پیش رو با اطلاع از اصول و قواعد به ارزیابی دستاوردها در مسیر منافع کشور گام برداشت، اضافه کرد: دنیای امروز بیش از هر زمانی به مذاکره و دیپلماسی نیاز دارد.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر با بیان اینکه بی توجهی به حقوق ملت‎ها، سیاست همیشگی قدرت‎های سلطه گر بوده است، گفت: دیپلماسی به موازات ساختار دفاعی می‎تواند منشا اثر باشد.

وی افزود: دیپلماسی ‌میدان بال‎‌های همراه و هم افزا قدرت ایران و ایرانی است؛ دیپلماسی بازوی دفاعی موثر و کم هزینه است که می‎تواند سبب تامین حداکثری امنیت و منافع ملی و کوتاه کردن دست دشمنان شود.

به گفته وزیر امور خارجه، دولت سیزدهم دیپلماسی پویا و هوشمند را برای تامین منافع از ابتدا دنبال کرده و در این راستا به عزت، حکمت و مصلحت توجه داشته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه نگاه به همسایگان و نگاه ویژه به آسیا اولویت رویکرد تعاملی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در مذاکرات دیپلماتیک اصل بر اجرای اسناد مبتنی بر سرعت و دقت توامان است؛ شرایط خطیر کنونی جهان درگیر بحران‎های برساخته قدرت‏‎های بزرگ است؛ ایران معتقد است برای کاهش التهابات کنونی باید مذاکرات به دور از زیاده خواهی انجام شود.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد: ایران از توانمندی‎های گسترده‎ای در قیاس با گذشته برخوردار است و ایران به حفظ ثبات و امنیت منطقه ای و جهانی پایبند است و کوچکترین تردیدی در تامین منافع خود ندارد.

بیشتر بخوانید:

واکنش وزیر امور خارجه به احتمال خروج ایران از ان‎پی‎تی: هر احتمالی متصور است

وزیر امور خارجه: ایران بر توسعه همکاری‌ها با قاره آفریقا تاکید جدی دارد

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه ایران مواضع خود را درباره جنگ اوکراین به روشنی اعلام کرده است، اظهار کرد: ایران و روسیه برخلاف اتهامات مطرح شده، مانند سایر کشورها همکاری‎های دفاعی دارند.

امیرعبداللهیان، اضافه کرد: ما مخالف جنگ در هر جای جهان هستیم و دیپلماسی و مذاکره را تنها راه حل بحران اوکراین می دانیم.

وی ادامه داد: در جریان مذاکرات در نشست اردن به جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صراحت گفتم که اروپایی‎ها تسلیحات گسترده‎ای وارد اوکراین کرده‎اند و اینکه پس از آن به ایران اتهام زنی کردند، بسیار مغرضانه است.

وی تصریح کرد: ما جدایی کریمه و مناطق جدید را به رسمیت نشناختیم و تلاشمان را برای آتش بس و تمرکز طرفین بر راه حل سیاسی مورد تاکید قرار می‎دهیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سوءاستفاده مداخله گران خارجی از عواطف مردم بهانه قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‎های تروریستی شد، گفت: در جریان گفت‎وگوهای مکرر از مجاری مختلف به اتحادیه اروپا هشدار داده شد که قرار دادن نهاد حاکمیتی ما در فهرست تروریسم که نقش مهمی در مبارزه با تروریسم داشته است با پاسخ قوی موثر و متقابل ما مواجه می‌‎شود.

وی تاکید کرد: به کشورهای اروپایی توصیه می‎کنم از رفتارهای احساسی و غیرسازنده فاصله بگیرند.

امیرعبداللهیان، افزود: همچنین از بورل خواستم که با اصلاح مواضع اروپا از هزینه تراشی سنگین برای طرفین جلوگیری کند؛ اظهارات امروز بورل هم نشان داد که آنها به دنبال اقدامات پرهزینه نیستند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ما در دستگاه دیپلماسی پایبند حل و فصل چالش‎ها از مسیر مذاکره هستیم، گفت: گفت‎وگو و تبادل پیام‎های ما با طرف‎های غربی علیرغم‌ مواضع ریاکارانه آنها به ویژه آمریکا ادامه دارد؛ ما برای رسیدن به توافق قوی و پایدار تلاش می‎کنیم؛ غرب و آمریکا از طریق مبادی دیپلماتیک پیام ارسال می‎کنند و تحولات اخیر هم موضع ریاکارانه آنها را آشکار کرد.

امیرعبداللهیان، با بیان اینکه، آنها در مقطعی تصور می‌کردند اغتشاشات موضع ایران را ضعیف کرده و در نتیجه ایران در مواردی به دلیل پیامدهای اغتشاشات از خط قرمز خود عبور می‎کند، بیان کرد: اما در نهایت آمریکایی‎ها زودتر از اروپایی‎ها متوجه شدند که اغتشاشات به آنچه آنها تصور می‎کردند، نمی‎رسد.


وزیر امور خارجه در پایان گفت: ما در این مقطع بدون نیاز به هرگونه مذاکره مستقیمی اسناد و متون لازم را در اختیار داریم و برخلاف اصرار آنها نیازی به مذاکره «فیس تو فیس» نمی‎بینیم؛ ما در قالب گفت‎وگوهای چندجانبه امیدواریم به نقطه توافق برسیم اما ایران گزینه‎ها و پلن‎های دیگر را در اختیار دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: وزیر امور خارجه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *