پیش بینی خط جدید مترو در برنامه سوم توسعه شهر تهران/پوشش کامل حمل و نقل ریلی تهران با ۱۲ خط امکان پذیر است/خودکفایی در تامین تجهیزات مورد نیاز مترو
به گزارش گروه جامعه محسن پورسیدآقایی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری صنعت ریلی که در ساختمان معاونت و حمل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، گفت: اولویت شهرداری تهران برای حل مشکل زیربنایی آلودگی هوا و ترافیک شهر برمبنای توسعه مترو است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه خطوط مترو به عنوان یک ضرورت برای تهران مطرح است، عنوان کرد: ۷ خط مترو در تهران ساخته شده است که دو خط آن هنوز به بهره برداری نرسیده است. خطوط متروی تهران برای اینکه تمام شهر را تحت پوشش قرار دهند باید به ۱۲ خط افزایش یابند، البته در برنامه سوم توسعه شهر تهران یک خط جدید مترو دیده شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به ضرورت اتکا به تولید داخل برای ساخت مترو تصریح کرد: واردات تجهیزات مورد نیاز مترو در شرایط فعلی مقدور نیست؛ یکی از دلایل این امر محدود بودن منابع ارزی و دیگری رفتار سینوسی کشورهای توسعه یافته با ایران است. به همین دلیل تامین تجهیزات با اتکا به کشورهای دیگر امکان پذیر نیست و باید به کمک دانش و توانایی داخلی پیش برویم.
پورسیدآقایی با با اشاره به اینکه تولید تجهیزات مورد نیاز مترو در داخل موجب صرفه جویی اقتصادی میشود، گفت: با این نگاه در ساخت مترو چند گلوگاه بیشتر باقی نمیماند که با امضای این تفاهم نامه رفع میشود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه سیویل مترو کاملاً به خودکفایی رسیده ایم، عنوان کرد: در زمینه تجهیزات نیز بخشی از نیاز در کشور تهیه شده و بخشی دیگر از خارج وارد میشود، چنانچه عملیات ساختمانی در خط ۶ و ۷ مترو با سرعت خوب تکمیل شد، اما دلیل عدم بهره برداری از این دو خط حوزه تجهیزات بود که به واسطه وابستگی تکنولوژی و موضوع مالی به تاخیر افتاده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: سعی کردیم تجهیزات باقی مانده برای تکمیل دو خط ۶ و ۷ را با اتکا به تولید داخل تامین کنیم و با امضای این تفاهم نامه دیگر نیازی به واردات تجهیزات مورد نیاز از خارج نخواهیم داشت و به راحی میتوانیم تجهیزات خود را تامین کنیم.
وی راه برون رفت از وضعیت اقتصادی کشور را تکیه بر توان داخلی دانست و تصریح کرد: باید سعی کنیم به سمت صادرات برویم که در این زمینه نیز راه صادرات از درون کشور است و باید ابتدا تولیدات خود را در داخل بالفعل کرده و برپایه این دانش نسبت به صادرات اقدام کنیم.
پورسیدآقایی در پایان علت انتخاب جهاد دانشگاهی برای انعقاد این تفاهم نامه را توان و ظرفیت تکنولوژی این نهاد عنوان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی با ثبات مدیریتی و توانمندیهای بسیار از مزایای مناسبی برخوردار است و میتواند این تجهیزات را با کیفیت قابل قبول در اختیار مترو قرار دهد.
انتهای پیام /