سهمیهبندی یا افزایش قیمت، راهکار مدیریت کدام است؟
با افزایش مصرف بنزین در ماههای گذشته صحبتها پیرامون سهمیه بندی بنزین یا افزایش نرخ آن از گوشه و کنار به گوش میرسد، به همین خاطر بازار در انتظار تصمیمات اتخاذ شده برای آن است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ماجرای بنزین مدت هاست که به پای ثابت سوژه رسانهها تبدیل شده تا روند تغییرات و حواشی ایحاد شده برای آن مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد، در این میان اهمیت بنزین و سایر حاملهای انرژی و تاثیرات آن بر روی شرایط اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.
پرونده بنزین از اواخر آذر ماه سال گذشته و با ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس شورای اسلامی باز شد که طبق آن صحبتهایی از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح بود، گر چه در همان زمان نیز صحبتهای ضد و نقیضی از شایعه یا حقیقت خواندن افزایش قیمت بر سر زبان مسئولین بود، اما گذشت زمان نشان داد که صحبتهای پیرامون افزایش قیمت رنگو بوی حقیقت ندارد و همچنان فروش با نرخ گذشته خود صورت میگیرد.
پس از ان بود که در اواسط زمستان زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی با تاکید بر استفاده دوباره از کارت سوخت در هنگام سوخت گیری گفت: صاحبان خودروهای فاقد کارت سوخت برای دریافت کارت سوخت مجددا اقدام کنند.
در ادامه این روند در کنار تاکیدات چند باره شرکت پالایش و پخش برای لزوم استفاده از کارت سوخت برای مشترکین در تابستان شاهد آغاز تغییر تجهیزات و لوازم جانبی ایستگاههای سوخت بودیم که این امر احتمال آمادگی زیرساختها برای سهمیه بندی بنزین را قوت داد.
در همان زمان سید محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی با رد احتمال سهمیه بندی بنزین، مدعی شد برنامهای برای افزایش قیمت یا سهمیه بندی نداریم و شایعهها مبنی بر افزایش قیمت حاملهای انرژی در کشور بیاساس است.
پرونده بنزین از اواخر آذر ماه سال گذشته و با ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس شورای اسلامی باز شد که طبق آن صحبتهایی از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح بود، گر چه در همان زمان نیز صحبتهای ضد و نقیضی از شایعه یا حقیقت خواندن افزایش قیمت بر سر زبان مسئولین بود، اما گذشت زمان نشان داد که صحبتهای پیرامون افزایش قیمت رنگو بوی حقیقت ندارد و همچنان فروش با نرخ گذشته خود صورت میگیرد.
پس از ان بود که در اواسط زمستان زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی با تاکید بر استفاده دوباره از کارت سوخت در هنگام سوخت گیری گفت: صاحبان خودروهای فاقد کارت سوخت برای دریافت کارت سوخت مجددا اقدام کنند.
در ادامه این روند در کنار تاکیدات چند باره شرکت پالایش و پخش برای لزوم استفاده از کارت سوخت برای مشترکین در تابستان شاهد آغاز تغییر تجهیزات و لوازم جانبی ایستگاههای سوخت بودیم که این امر احتمال آمادگی زیرساختها برای سهمیه بندی بنزین را قوت داد.
در همان زمان سید محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی با رد احتمال سهمیه بندی بنزین، مدعی شد برنامهای برای افزایش قیمت یا سهمیه بندی نداریم و شایعهها مبنی بر افزایش قیمت حاملهای انرژی در کشور بیاساس است.
بیژن زنگنه وزیر نفت نیز به عنوان متولی اصلی موضوع سوخت کشور در اواخر شهریور ماه با اشاره به موضوع قاچاق سوخت گفت: قاچاق سوخت زیاد شده، اما همچنان تصمیمی برای دو نرخی شدن بنزین گرفته نشده است.
با نوسانات نرخ ارز هجمه افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن بیشتر شد، زیرا بر اساس اعلام کارشناسان حوزه انرژی، قاچاق سوخت به دلیل فاصله قیمت بنزین با نرخ واقعی آن به کشورهای همسایه بیشتر میشود.
در همین راستا وزیر نفت در جدیدترین اظهارات خود در خصوص مبارزه با قاچاق از احتمال احیای دوباره کارت سوخت برای کنترل قاچاق خبر داد.
موضوع قاچاق با افزایش یکباره مصرف بنزین خود را نشان داد به طوری که در ۴ ماهه نخست سال جاری با رشد ۹.۶ درصدی مصرف رو به رو شدیم، اما پس از آن آماری در اینباره منتشر نشد.
در نهایت تدابیری برای مقابله با قاچاق سوخت در استانهای مرزی اندیشیده شد که از نمونه آن میتوان به طرح موفق کنترل باک خودروهای سواری در برخی استانها اشاره کرد.
موضوع قاچاق با افزایش یکباره مصرف بنزین خود را نشان داد به طوری که در ۴ ماهه نخست سال جاری با رشد ۹.۶ درصدی مصرف رو به رو شدیم، اما پس از آن آماری در اینباره منتشر نشد.
در نهایت تدابیری برای مقابله با قاچاق سوخت در استانهای مرزی اندیشیده شد که از نمونه آن میتوان به طرح موفق کنترل باک خودروهای سواری در برخی استانها اشاره کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *