کلیات لایحه رتبهبندی معلمان در کمیسیون تخصصی دولت تصویب شد
به گزارش گروه جامعه ، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانشآموزان، خانوادهها و فرهنگیان و همچنین تبریک هفته نیروی انتظامی، گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیربناییترین دستگاه کشور، مولد سرمایه انسانی و کانون اساسی برای خلق دنیای آینده، نقش مهمی را برای رسیدن جامعه به پیشرفت و توسعه داراست و این مهم صرفاً از مسیر آموزش و پرورش و مدارس محقق میشود؛ از این رو بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش دستگاهی سرمایهای است و دستگاهی هزینهای نیست.
وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته، برنامههای خود را برگرفته از سیاستها و راهکارهای سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش برای پیشرفت و توسعه است در دو مسیر و از دو منظر طراحی و به اجرا درآورد.
وی با بیان اینکه مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود، گفت: در این راستا مهمترین برنامه حرکت جدی به سمت مدرسه محوری و کانونیت بخشی بودن به مدرسه است، زیرا مدرسه مهمترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خودش تعامل موثر داشته باشد و برنامههایی که در این راستا به اجرا در آمده است تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را بر اساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیمسازی و تصمیمگیری شایسته خود نزدیک کند.
وی با بیان اینکه رویکرد دوم که به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتری از مسیر اول نسب به روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال میشود، تحول در محتوا و متن برنامههای درسی، آموزشی و پرورشی است، اظهار داشت: مهمترین برنامهای که در این راستا اولویت پیدا کرد، گسترش مهارت آموزی در مدارس است که دانش آموزان باید مهارتهایی را که بر اساس الگوی ایرانی و اسلامی طراحی میشود و به اجرا در میآید، فرا گیرند.
بطحایی اضافه کرد: به ویژه در شرایط امروزی در حوزههای فردی و اجتماعی آنها نیاز دارند که بتوانند راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند مواردی، چون احترام به بزرگتر، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، همکاری و همکاری برای تعالی و دهها برنامه ارزشی دیگر از مواردی است که باید در برنامههای آموزش و پرورشی در مدرسه تمرین شود از این رو گسترش برنامههای پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویتهای تحول در محتوای برنامههای درسی و آموزشی است.
وی در ادامه گفت: در کنار آموزشهای مذکور، آموزش مهارتهای پایه به نحوی که دانش آموزان حداقل به یک مهارت لازم دست یابند که بتوانند با استفاده از آن به یک شغل مناسب و موثر در جامعه اشتغال بورزند، دنبال میشود و در سال تحصیلی جاری تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه در ۱۰ درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه خانه دوم دانش آموزان و محلی برای تمرین زندگی است، اظهار کرد: شرط اول آن است که دانش آموز با شوق و اشتیاق به مدرسه بیاید و از حضور در مدرسه احساس نشاط داشته باشد و باید موانع رسیدن به چنین جایگاهی را شناسایی کرده و حدالامکان کاهش دهیم و و عواملی که باعث فشار و اضطراب دانشآموزان میشود را کاهش داده و حذف شوند.
وی افزود: بخشی از این فشار و اضطراب ناشی از فضای فیزیکی و تجهیزات است و بخشی از آن ناشی از برنامههای آموزشی است؛ برنامههایی که خارج از برنامه درسی برای آمادگی برای آزمون، کتابهای کمک آموزشی و کتابهای مکمل مدرسه به بچهها تحمیل میشود و باعث میشود فضای روانی ایجاد شود و شرایط و شرط اصلی برای یادگیری در مدارس کمرنگ شود که در این مسیر از دوره ابتدایی شروع شد و آزمونهای تستی و آمادگی در کنکور در دوره ابتدایی را ممنوع اعلام کردیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروی انسانی اصلیترین عامل در تحول است، افزود: شایستگی در کنار سوز و علاقه نیروی انسانی شرط اصلی و موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا طرح رتبهبندی همسو با ارتقای شایستگیهای نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت تدوین شد که لایحه آن تنظیم و برای تایید به دولت اعطا شد و کلیات آن در کار گروهی یکی از کمیسیونهای تخصصی دولت به تصویب رسیده و در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.
وی به بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستمهای سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند و مشارکت خیرین ۸ هزار کلاس جدید در مهر ماه افتتاح شد که علی رغم محدودیتها و فشارهای اقتصادی دشمنان، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.
بطحایی از سیاست کاهش تمرکز از حوزههای اجتماعی اجرایی به مدارس خبر داد و گفت: واحدهای اجرایی کمتر کار مدارس دخالت خواهند کرد تا مدارس با خلاقیت بیشتر و فعالیت کنند و در این راستا برنامه ویژه مدارس ابلاغ شد تا هفتهای ۲ ساعت از برنامههای درسی رسمی در اختیار مدارس قرار گیرد.
انتهای پیام /