۲ «نه» به وزیر علوم/ جمعی از نمایندگان غایب بودند و تعدادی در رای‌گیری شرکت نکردند

12:32 - 08 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۶۱۴۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی از توضیحات وزیر «علوم، تحقیقات و فناوری» در جلسه علنی امروز قانع نشدند که جمعی از نمایندگان غایب بودند و تعدادی از نمایندگان نیز علی‌رغم حضور در صحن علنی در رای‌گیری شرکت نکردند.
بهارستان نشینان از توضیحات غلامی قانع نشدندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر «علوم، تحقیقات و فناوری» در بخش پایانی جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» در تشریح گزارش کمیسیون متبوعش در رابطه با سوال محمدرضا صباغیان و سید محمدجواد ابطحی مبنی بر اینکه دلیل گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها در اشکال مختلف چیست؟ و برای ساماندهی آموزش عالی چه اقداماتی تاکنون انجام شده و چه برنامه‌هایی در دست اجرا است؟، گفت: پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند 3 ماده 209 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش سوال جهت اعلام وصولدر اولین جلسه ارائه کرد.

پس از طرح سوال از سوی صباغیان و پاسخ وزیر «علوم، تحقیقات وفناوری» در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، پاسخ‌های وزیر به رای گذاشته شد و نمایندگان به شرح زیر اعلام کردند از این توضیحات قانع نشده‌اند:

از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس دهم، فقط ۲۲۱ نماینده در حین رای گیری در صحن علنی مجلس حضور داشتند یعنی ۶۹ نماینده غایب بودند.

از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن علنی نیز فقط ۱۹۲ نمانیده در رای گیری شرکت کردند یعنی ۲۹ نماینده علی رغم حضور در صحن علنی در رای گیری شرکات نکردند.

۴ نماینده نیز رای ممتنع دادند؛ بنابراین توضیحات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ۵۸ رای موافق و ۱۳۰ رای مخالف قانع کننده دانسته نشد.

بهارستان نشینان از توضیحات غلامی قانع نشدند

همچنین سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در تشریح گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص سوال نادر قاضی پور و محمدحسین رهنگی مبنی بر اینکه چرا در سطح بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی برخی دانشگاه‌های معتبر کشور را در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌های محلی اعلام کرده اند؟، گفت: پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند ۳ ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه ارائه کرد.

پس از طرح سوال و توضیحات وزیر «علوم، تحقیقات و فناوری»، نمایندگان به شرح زیر اعلام کردند از توضیحات وزیر قانع نشده اند.

در جریان رای گیری، از ۲۹۰ نماینده مجلس دهم فقط ۲۳۲ نماینده در صحن علنی حضور داشتند یعنی ۵۸ نماینده غایب بودند.

از مجموع ۲۳۲ نماینده نیز فقط ۱۹۳ نماینده در رای گیری شرکت کردند یعنی ۳۹ نماینده علی رغم حضور در رای گیری شرکت نکردند.

۸ نماینده نیز رای ممتنع دادند؛ بنابراین این سوال از وزیر «علوم، تحقیقات و فناوری» نیز با ۵۳ رای موافق و ۱۳۲ رای مخالف، قانع کننده دانسته نشد.
 
طبق گزارش خانه ملت، نادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود و محمدحسین فرهنگی نمایندگان محترم تبریز، اسکو و آذرشهر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: خلاصه سوال در خصوص این است که چرا در سطح‌بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی (طرح آمایش) برخی دانشگاه‌های معتبر کشور را در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها، محلی اعلام کردید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز زمان رجوع به استفاده از توان داخلی برای حل مسائل و مشکلات کشور است، تصریح کرد: لازمه تحقق این مسئله افزایش کارایی دانشگاه‌ها و حوزه آموزش عالی کشور است که طبق اعلام وزارت علوم، امروز این وزارتخانه مشغول اجرای طرح آمایش آموزش عالی است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های کشور امروز وظیفه مأموریتی خاص خود را به عهده دارند و شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف توزیع عادلانه منابع و ایجاد فرصت‌های برابر و همچنین استفاده از نیرو‌های متخصص، مورد نیاز، اهداف عالیه نظام آموزش عالی را پیاده سازی کند، اما طرح آمایش وزارت علوم باعث شده است که نه تنها این اهداف اجرا نشود بلکه دقیقا در جهت عکس این اهداف اقدام صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با مجوز وزارت علوم، دانشگاه‌های تهران و شریف در کیش شعبه احداث می‌کنند تا از دانشجویان خارجی برای پیشبرد اهداف کشور استفاده کنند، ولی نتیجه آن حضور فرزندان مسئولین و ثروتمندان در این دانشگاه‌ها بدون هیچ‌گونه پشتوانه علمی شده است.

قاضی‌پور خطاب به غلامی وزیر علوم گفت: وزارت علوم باید پاسخگوی این ابهامات باشد که چرا با وجود تصویب مصوبه آموزش عالی در سال ۹۴ تاکنون هیچ گزارش مستندی در خصوص اجرای این مصوبه به نهاد‌های بالادستی ارائه نشده است و همچنین در این مصوبه ابهامات بسیاری وجود دارد.

وی یادآور شد: بر اساس طرح آمایش وزارت علوم مناطق آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده است تا امور وزارت علوم از حالت متمرکز خارج و منطقه‌ای شود، ولی در همین مدت سوال این است که چه اقدامی در راستای محلی شدن و استانی شدن دانشگاه‌ها صورت گرفته است و همچنان تمامی امور در ستاد وزارت علوم در پایتخت و در ساختمان شیشه‌ای وزارت علوم انجام می‌گیرد.

قاضی‌پور افزود: مگر قرار نبود با این منطقه‌بندی خود مناطق برای خودشان تصمیم بگیرند؛ همچنین محلی اعلام کردن بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ و حیاتی کشور ضربه مهلکی به سیستم آموزش عالی کشور وارد کرده است به طوری که محلی اعلام کردن دانشگاه صنعتی ارومیه که تعداد زیادی دانشجوی دکترا دارد و بین ۳۰ دانشگاه صنعتی کشور رتبه ۱۱ را در اختیار دارد، محلی اعلام کرده‌اید و با این تصمیم دانشگاه‌های مهم استان‌ها را تضعیف می‌کنید.

وی ادامه داد: کنار هم قرار دادن دانشگاه‌هایی در استان کرمان، هرمزگان و بوشهر به هیچ عنوان منطقی نیست چرا که از لحاظ اقلیم، فرهنگ و حتی شرایط آموزش عالی با هم تفاوت دارند، ولی با منطقه‌ای کردن دانشگاه‌ها این تصمیم در وزارت علوم اتخاذ شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: چگونه برخی از دانشگاه‌های صنعتی که در حال حاضر از کل کشور دانشجو می‌پذیرد به عنوان دانشگاه محلی شناخته می‌شود، این دانشگاه که مأموریت‌های ملی دارد چرا به عنوان دانشگاه محلی معرفی می‌شود.

قاضی پور با بیان اینکه با محلی اعلام شدن دانشگاه‌های بزرگ بسیاری از رشته‌های های‌تک و نوین در دانشگاه‌های صنعتی تعطیل خواهد شد، یادآور شد: در حالی که بر اساس برنامه‌های توسعه همین رشته‌ها است که موجب ارتقاء علمی کشور را در منطقه و جهان رقم می‌زند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر علوم، اظهار داشت: سوال دیگر این است که با محلی اعلام شدن دانشگاهی مثل دانشگاه ارومیه تکلیف اعضای هیئت علمی این دانشگاه که تعطیل خواهد شد چه می‌شود؟، با محلی اعلام کردن دانشگاه‌های بزرگ، هزاران استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی از کار بیکار خواهند شد.

وی افزود: آیا محلی اعلام شدن دانشگاه‌های مراکز استان‌ها منجر به تضعیف دانشگاه‌های مراکز استان‌ها می‌شود یا خیر و آیا این تصمیم منجر به مهاجرت دانشجویان به مناطق برخوردار خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: ما باید سعی کنیم سطح علمی دانشگاه‌های کشور را به یکدیگر نزدیک کنیم نه اینکه با اقدامات انجام شده فاصله دانشگاه‌های برخی مراکز استان را با دانشگاه‌های پایتخت افزایش دهیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر مسئولان وزارت علوم آمار می‌دهند بسیاری از پایان‌نامه‌های دانشجویان کاربردی نیست، آیا با محلی کردن دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه صنعتی ارومیه این مشکل حل خواهد شد.

قاضی پور اضافه کرد: نظام منطقه‌بندی دانشگاه‌ها نباید به گونه‌ای باشد که به توسعه‌مند شدن مناطق توسعه یافته بینجامد و مناطق محروم نیز محروم‌تر شوند، ولی این تصمیم وزارت علوم این شکاف را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی نظام دانشگاهی کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، گفت: این مشکلات چه در حوزه فارغ‌التحصیلان و چه در حوزه علم و پژوهش بسیار افزایش یافته و امروز حال نظام دانشگاهی خوب نیست از طرف دیگر در حوزه پژوهش در شرایط کنونی با بحران مقاله‌نویسی روبرو هستیم و عملاً بیت‌المال در حال حیف شدن است.

قاضی‌پور گفت: امروز وضعیت تربیت نیروی انسانی در کشور خوب نبوده و فارغ‌التحصیلان بیکار هستند و یا شاغلان در شغل‌های مرتبط با تحصیلات خود فعالیت نمی‌کنند از این رو در شرایط کنونی وزارت علوم باید نسبت به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها مسئولیت‌پذیر باشد حال این سوال پیش می‌آید که چرا بودجه دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد آن‌ها توزیع نمی‌شود. آمار‌ها نشان داده که بودجه کمتر نصیب اقشار پایین جامعه و کارگران می‌شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بر اساس آمار‌ها ۵۰ درصد جوان‌ها به سمت تحصیل در مراکز آموزش عالی سوق داده می‌شوند و بقیه تحصیلات عالیه را نمی‌گذرانند، چون هزینه آن بسیار زیاد است و امروز عده‌ای از جوان‌ها از آموزش‌های ابتدایی در مقاطع پایین‌تر نیز بازمانده‌اند، از طرف دیگر بر اساس گزارش‌ها در میان متقاضیان آموزش عالی تنها ۱۵ درصد از دانشجویان به صورت رایگان تحصیل می‌کنند که این بخش کوچکی از این جمعیت است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: متأسفانه دانشگاه‌هایی با هزینه‌های بسیار زیاد و کیفیت پایین در شهر‌ها و روستا‌ها ایجاد شده‌اند که حاصل آن تنها تولید مدرک برای دانشجویان است، از طرف دیگر توزیع عادلانه منابع علمی هیچ سنخیتی با اقدامات وزارت علوم ندارد از این رو وزارتخانه باید اقداماتی را صورت دهد تا دانشگاه‌های مستقر در شهرستان‌ها بیش از این تضعیف نشوند از این رو نباید بگذاریم بلایی سر دانشگاه‌های استانی آورده و این دانشگاه‌ها را محلی اعلام کنند. امروز دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام نور در حال نابودی هستند که باید فکری به حال آن‌ها کرد.

همچنین محمدرضا صباغیان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود و سید جواد ابطحی نماینده خمینی شهر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: دلیل گسترش بی رویه دانشگاه‌ها در اشکال مختلف چیست و برای ساماندهی آموزش عالی چه اقداماتی تاکنون انجام داده اید و چه برنامه‌هایی در دست اجرا دارید؟

نماینده مردم بافق، مهریز، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته ایرادات و اشکالات مربوط به این سوال فقط مربوط به این دوره نیست، گفت: گسترش بی رویه دانشگاه‌ها و عدم رسیدگی و نظارت به آن‌ها چهره علمی کشور را مخدوش کرده است و بخش اعظمی از این ایراد نیز متوجه به همین مسئله است.

وی ادامه داد: گسترش دانشگاه‌ها از یک نظر خوب است، ولی از یک طرف نیز بسیاری از دانشگاه ها، ساختمان‌ها و تجهیزاتشان معطل مانده است که وضعیت به گونه‌ای است که حتی حقوق بسیاری از این کارکنان نیز معوق مانده و وزارت علوم توان پرداخت حقوق کارکنان را نیز ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاظر بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه‌های کشور حذف و در حال ادغام است که این مسئله به خودی خود اقدام خوبی در شرایط کنونی است، اما با توجه به اینکه این گسترش بی رویه پیش از این و بدون کار کارشناسی صورت گرفته، امروز با حذف و ادغام دانشگاه‌ها بسیاری از نیرو‌های دانشگاهی بلاتکلیف شده اند.

صباغیان با بیان اینکه حتی برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قادر به تامین هزینه‌های خود نیستند، گفت: از سوی دیگر برخی از مراکز علمی وارد امور اقتصادی شده اند که هیچ ربطی به کار آموزش عالی و دانشگاهی ندارد.

وی تاکید کرد: البته گسترش بی رویه دانشگاه‌ها در مقطع زمانی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ با سیاست‌های خاصی که در آن زمان اعمال می‌شد، صورت پذیرفت، ولی از سال ۹۲ تا ۹۵ نیز شاهد بودیم که ایجاد ۱۸۰۰ ظرفیت در مقطع دکتری و ۴۳۰۰ ظرفیت در رده کارشناسی ارشد نیز با تصمیم دولت محقق شد.

این نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: گسترش بی رویه دانشگاه‌ها در کشور در حالی رخ می‌دهد که در کشور‌های پیشرفته تعداد دانشگاه‌ها کمتر از ۵۰۰ عدد است. برای مثال در کشور انگلیس ۲۹۱ دانشگاه و کشور آلمان ۴۱۲ دانشگاه فعالیت می‌کنند، اما در ایران ۲۵۶۹ دانشگاه وجود دارد. آیا این تعداد دانشگاه اهداف ما در حوزه آموزش عالی را محقق کرده است؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر آیا انواع دانشگاه‌ها مثل دانشگاه آزاد و پیام نور، علمی –کاربردی و... خروجی علمی داشته است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی جمع کثیری از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار بوده و صندلی دانشگاه‌ها خالی از دانشجو است، گفت: امروز مراکز علمی بلااستفاده باقی مانده اند و براساس آمار‌ها ظرف دو سال گذشته حدود ۵۰ هزار دانشجو برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند که اکثراً نیز به کشور بازنمی گردند. همچنین طبق گزارشات اعلامی آمریکا رتبه اول و امارات رتبه سوم در جذب دانشجو را از آن خود کرده اند.

صباغیان بافقی با بیان اینکه با وجود کثرت بالای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی ما استاندارد نبوده و آن‌ها تنها به دنبال رقابت تجاری و اقتصادی هستند، بیان کرد: امروز دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی بدون امتحان دانشجو می‌پذیرند، از این رو مشخص است که فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها چه کسانی بوده و چه دستاورد علمی با خود به همراه خواهند داشت، از سوی دیگر مسئولان به اساتید و مدیران دانشگاه‌ها می‌گویند که شما به دانشجویان نمره بدهید تا آن‌ها در این مراکز حضور داشته باشند و دانشگاه‌ها تعطیل نشوند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز دانشجویان سر کلاس دروس اساتید حضور پیدا نمی‌کنند و تنها امتحان می‌دهند که این نشان دهنده آن است که هدف اصلی دانشجو تجارت و کسب درآمد است. همچنین امتحان و ارزیابی علمی دانشجویان ارزشی نداشته و جعل، تقلب، سفارش کردن و پایان نامه‌های اجاره‌ای به یک رویه تبدیل شده است. از این رو به نظر من مشکلات کنونی حوزه اقتصاد و آسیب‌های اجتماعی به نوع تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها بازمی گردد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: امروز حدود ۲۵۰۰ دانشگاه در کشور داریم، حال این سوال مطرح است که چرا در کشور‌هایی مانند کانادا، ژاپن و آلمان این میزان دانشگاه وجود ندارد؟ چرا مسئولان برای حفظ صندلی خود مجوز تاسیس می‌دهند؟ که نتیجه آن است که دانشجو اندوخته علمی نداشته و طی ۴ سال کمترین بار علمی را فرا می‌گیرد؛ بنابراین اگر به دنبال اصلاح جامعه و اقتصاد کشور هستیم، باید برنامه ریزی دقیقی را برای تربیت دانشجو و اصلاح آموزش عالی صورت دهیم. /

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال صباغیان بافقی و محمدجواد ابطحی گفت: سوال کارشناسی مناسبی درخصوص افزایش تعداد دانشجویان مطرح شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: روند توسعه آموزش عالی به لحاظ کمّی در دو دهه اول انقلاب به نحوی بوده که در مجموع ۶۵ موسسه دولتی و ۷۵ موسسه غیردولتی وجود داشت، اما از سال ۸۴ تا ۹۲ افزایش قابل توجهی داشته چرا که اقبال عمومی به تحصیل در دانشگاه‌ها زیاد بوده و در پاسخ به این اقبال حرکت وسیعی برای گسترش مراکز آموزش عالی انجام شده. البته صحبت درخصوص عقبه کارشناسی به این سوال نیز در این زمان نمی‌گنجد.

وی افزود: حتی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ افزایش دانشجو در پذیرش صورت گرفته، اما با کاهش جمعیت داوطلبان برای ورود به دانشگاه، اقبال دانشجویان به مراکز آموزش عالی کوچک کم شده است. در بازه زمانی ۸ الی ۹ سال تعداد ۲۸۰۰ موسسه ایجاد شد، اما از سال ۹۲ به بعد مجوز جدیدی برای تاسیس مرکز آموزش عالی صادر نشده، مگر اینکه یک مرکز آموزش عالی با لحاظ مصوبه شورای عالی اداری تبدیل وضعیت شده است. در هر صورت به بحث محدود سازی ایجاد واحد‌های دانشگاهی توجه شده است.

این عضو کابینه ادامه داد: حتی پژوهشگاه‌ها که وظیفه انجام کار‌های پژوهشی را دارند، علی رغم اینکه وظیفه قانونی آنان کار‌های تحقیقی بود به پذیرش دانشجو اقدام کردند تکه این موضوع نیز مهار شده و در ۵ سال گذشته تلاش برای مهار توسعه رو به رشد بخش‌های آموزشی انجام شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آنچه در وزارت علوم به عنوان عملکرد قابل ارائه است کنترل و گسترش کمی و نظارت و ارزیابی مستمر بر اعمال قانون برای آن دسته که ظرفیت لازم را دارا هستند که در همین راستا تعدادی از موسسات و مراکز علمی کشور غیرفعال شده‌اند و در کنار ساماندهی از ظرفیت‌های ایجاد شده برای بهره‌برداری بیشتر و هدفمند استفاده می‌شود.

غلامی افزود: بخشی از مجموعه‌های ایجاد شده از منابع دولتی و یا منابع بخش خصوصی استفاده کرده‌اند و ظرفیت و امکاناتی را فراهم کرده که علی‌الخصوص در مناطقی که نیاز به حضور مراکز آموزش عالی به لحاظ کارشناسی مورد تأیید است صورت گرفته است است به همین جهت از آن‌ها باید به نحو مطلوب در راستای مأموریت‌گرایی استفاده شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین کار‌های انجام شده جلوگیری از توسعه کمی و توجه به بخش پژوهش می‌باشد به همین جهت مشوق‌هایی برای دانشگاه‌های کوچک و متوسط در کنار آموزش که به پژوهش توجه می‌کنند قرار داده شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: مجموع مصوباتی که در شورای گسترش در مجموعه ارزیابی وزارت علوم که با حجم زیاد و دقت فراوان و قابل عرضه در زمان مناسب صورت گرفته در راستای عدم ادامه توسعه کمی و استفاده از ظرفیت‌ها برای هم‌افزایی در کنار هم و قرار دادن دانشگاه‌ها استفاده شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: باید ارتقاء کیفی مورد توجه ویژه قرار گیرد لذا از شما نمایندگان محترم تقاضا می‌شود که وزارت علوم را برای انجام هر چه بهتر این برنامه یاری کنید.

تکمیل می شود



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *