پرچمدار علم به عنوان ابزار قدرت کشور مقام معظم رهبری هستند/ از اولین سندهای طرح تحول بنیادین اسلامی شدن دانشگاهها بود
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، بیست و چهارمین نشست شنبههای انقلاب با موضوع آموزش عالی در دانشگاه تهران برگزار شد و در ابتدای این مراسم محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در این مراسم بنا نداریم چالشها را مطرح کنیم بلکه امروز میخواهیم به دستاوردها اشاره کنیم و بگوییم که در چهل سال قبل کجا بودیم و امروز چقدر رشد کرده ایم.
زاهدی: در حوزه علوم انسانی بسیار موفق بوده ایم
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با بیان اینکه دستاوردهای نظام آموزش درداخل و خارج در این برنامه بیان میشود گفت: افزایش کمی و کیفی رشته ها، افزایش دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، راه اندازی مجلاتی که توانستهای در حوزه Q. ۱ و Q. 2 موفق شده اند.
زاهدی در ادامه گفت: در حوزه علوم انسانی بسیار موفق بوده ایم، اما هنوز تا ادامه کار راه داریم. حضور پررنگ دانشجوها و اساتید در انجمنهای صنفی و سیاسی که قبلا اجازه فعالیت در این حوزه را نداشتند شاهد هستیم.
حجت الاسلام خسرو پناه: شهید بهشتی اسلامی کردن دانشگاه ها را مطرح کردند
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در ادامه با بیان سیر تحول در علوم انسانی قبل و بعد از انقلاب گفت: نگاه به آموزش از دارالفنون، مدرسه علوم سیاسی، مدرسه عالی حقوق شگل گرفت و در سال ۱۳۱۳ در دانشگاه تهران تجمیع شد. بیشترین تحول در علوم انسانی الگو برداری از روشهای آمریکا فرانسه و بلژیک بود. در سال ۱۳۱۴ کمتر از هزار نفر داوطلب داشتند. در دهه ۵۰ شاهد حضور گسترده تفکرات مارکسیستی بودیم و افراد محدودی مثل شهید بهشتی، سید علی اشرف دغدغه اسلامی کردن علوم انسانی و دانشگاه را مطرح کردند. وقتی انقلاب به ثمر رسید تحول بسیار گسترده کمی و کیفی اتفاق افتاد. توجه به مسائل فلسفه و معضلات علوم انسانی مطرح شد. اولین تحول حوزه آموزش در ستاد انقلاب فرهنگی شکل گرفت و سپس با همکاری جامعه مدرسین آغاز شد. در راستای این تحول کتابهای زیادی به رشته تحریر درآمد. این امر باعث تحول عمیقی در حوزه علمیه قم شد و حوزه را ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال جلو برد. موسساتی مثل بنیاد باقر العلوم و گسترش دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تربیت مدرس در این راستا بود.
شورای تحول و ارتقا نظام آموزشی مهمترین اقدام برای تحول در این حوزه بود. فقه سیاسی، مدیرت و فرهنگ، دستاوردها در حوزه تغییر سر فصلها در حوزه علوم انسانی، تحصیل میلیونها نفر در علوم انسانی، برگزاری نشستهای تخصصی در حوزه علوم انسانی از دیگر دستاوردهای علوم انسانی در این حوزه است.
کبکانیان: پرچمدار علم به عنوان ابزار قدرت کشور مقام معظم رهبری هستند
منصور کبکانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی از اسناد بالا دستی کشور در حوزه آموزش پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری خواستند هیات اندیشه ورز تشکیل شود و بخش علم و فناوری در قالب آن تشکیل شده است.
وی در ادامه گفت: پرچمدار علم به عنوان ابزار قدرت کشور مقام معظم رهبری هستند. راهبردهای ایشان بسیار راهگشای ما بودند.
کبکانیان در ادامه با اشاره به انتقادها در زمینه نوشتن اسناد گفت: اسناد نوشته شده ما در این حوزه یک به صد است. اگر ما سند نداشتیم به توطئه ۲۰۳۰ پی نمیبردیم. ما باید خودمان سند حقوقی در حوزه آموزش داشته باشیم نه اینکه به سند ۲۰۳۰ اتکا کنیم. اهمیت اسناد را نباید دست کم گرفت و اجرایی شدن این اسناد از خود آنها مهمتر است. این اسناد باید فرابخشی و فرا دولتی باشد. یعنی اسناد با روی کار آمدن دولت بعد کنسل نشود و همچنین این اسناد باید فراقوهای بوده و مورد تائید مقام معظم رهبری نیز باشد. نوشتن اسناد در این حوزه برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ نوشته شد و سند فرابخشی توسعه آموزش کشور بود و در مرحله بعد سند توسعه و فرابخشی فناوری نانو بود که به تصویب رسید. سند تحول راهبردی علم و فناوری که این چند سند مقدمهای شد برای تحول در نظام آموزش که همین اسناد نقشه سند تحول آموزش کشور را تشکیل داد و در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد. برخی اسناد مثل سند دریایی کشور به دلیل برخی فعالیتها هنوز به تصویب نرسیده است.
وی در ادامه گفت: ایران علم و فناوری را به صورت مجانی به دنیا ارائه کرد، اما اکنون علم امنیتی شده و تا این دانشمندان به خارج سفر میکنند دستگیر میشوند و رهبر معظم انقلاب خواستند سندی در این حوزه تدوین شود که با پیگیریهای آیت الله خامنهای به نتیجه رسید. جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم دارد جایگاه خودش را پیدا میکند.
وی در ادامه اظهار کرد: با در آینده به سمت اقتصاد دانش بنیان میرویم و امیدواریم در این حوزه هم مشکلات حل شود.
برزویی:رشد ۲۳ درصدی دانشجویان مراکز دولتی نسبت به سال ۵۷
برزویی عضو شورای عالی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی درباره سیر تحول در آموزش در قبل و بعد از انقلاب گفت: در سال ۸۴ بوده ۵۰ هزار نفری به برای تحصیل به خارج از کشور میرفتند برابر با کل بودجه آموزش عالی در همین سال بود. ۲۸۴۰ نظام آموزش داریم که در ۵۷ مجموعا ۲۲۳ موسسه آموزش عالی داشتیم که شامل ۱۰۳ مرکز تربیت معلم و ۱۸ موسسه مربوط به بخش غیر دولتی داشتیم. ۱۲ برابر نسبت به سال ۵۷ رشد کرده ایم؛ و جمع دانشجویان مراکز دولتی ما امروز ۲۰۷۰۳۹۵۴ نفر، رشد ۲۳ درصدی دانشجویان مراکز دولتی نسبت به سال ۵۷ و تعداد اعضای هیات علمی رشد ۱۲ برابری نسبت به چهل سال گذشته داشته ایم. در شاخص فضای کالبدی رشد ۵ و نیم برابری و در فضای کالبدی رفاهی رشد ۱۴ برابری، رشد ۶ و نیم درصدی در تعداد سرفصلهای دانشگاهی شاهد بودیم.
وی در ادامه گفت: مراکز آموزش عالی ما بسیار رشد کرده و اکنون در حوزه رشد علم جایگاه ۱۵ را دارا هستیم.
حجت الاسلام شاطری: از اولین سندهای طرح تحول بنیادین اسلامی شدن دانشگاهها بود
حجت الاسلام روح الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها ضمن بیان این امر که یکی از اولین سندهای طرح تحول بنیادین سند اسلامی شدن دانشگاهها بود گفت:ضرورت پرداختن به دانشگاههای اسلامی نیازمند یک ساماندهی است. کشور ما در چند سال گذشته دچار فقدان اسناد در این حوزه بودیم، اما اکنون در این حوزه غنی شده ایم.
درسال ۷۶ این سند تدوین شد و در سال ۹۰ اولین بازنگری صورت گرفت و توانست بر دانشگاهها مسلط شود. سازوکارهای لازم تا به امروز به زمین مانده است. آنچه باید به لحاظ ساختار برنامه فراهم شود باید اعلام شود تا ستاد راهبر در این حوزه حرکت کند.
وی در ادامه گفت: آیین نامه دانش افزایی در جهت ارتقا استادان فراهم شد. دانشگاه اسلامی دانشگاه تمدن ساز است و تدوین مبانی فکری و تربیت انسانهای معتقد به این اصول یکی از ضروریاتی است که با دست یابی به آن حوزه نظام آموزشی پیشرفت میکند. تعامل بین حوزه و دانشگاه یکی دیگر از حوزههای مد نظر ماست.
مهدی نژاد: خود باوری و درخشش در حوزه علم بالاترین دستاورد در حوزه فناوری است
محمد مهدی نژاد نوری، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم یکی از افراد صاحب نظر در حوزه فناوری اظهار کرد: ۱۵ دستاورد در حوزه فناوری در آموزش عالی در این چهل سال داشته ایم؛ که بالاترین آن خود باوری و درخشش در حوزه علم است.خود باوری باوری اتکا به نفس، مورد توجه قرار گرفتن دانش آموختگان دانشگاههای کشور، رشد و شگوفایی استعداد ها، ایجاد ساختارای مختلف فرهنگی اجتماعی برای دانشجویان، افزایش ۹۵ برای دانشجویان دکتری، رشد ۱۷ برابری اعضای زنان هیات علمی، افزایش ۴۵ درصدی دانش آموختگان خانم، از لحاظ تعداد مهندس رتبه سوم، ۲۳ دانشگاه ایران در یک درصد دانشگاههای برتر هستند، هزار نشریه علمی پژوهشی، رتبه اول جهان و ۱۶ جهان در گسترش علم، ۶۸ برابر شدن چاپ مقالات بین المللی، مقام اول تولید مقالات در سال ۲۰۱۱، مقام اول ایران در بین مصر ترکیه اسراییل پاکستان و مالزی در تولید علم، ۱۰ برابر شدن دانشگاه ها، از دستاوردهای ما در ۴۰ ساله انقلاب است.
در ۱۵ حوزه از جمله در حوزه دفاعی (پدافند هوایی_هوایی_دریایی_موشکی_زمینی_الکترونیک_فضای سایبری)، فضایی (ماهواره_سفینه فضایی_حامل ماهواره_ ایستگاه پرتاب_ ایستگاه هدایت_ایستگاه بهره برداری)، هوایی، هستهای، دریایی، زیستی، سلولهای بنیادی، فناوری نانو، سلامت، لیزر و اپتیک، انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری نرم، خودرو سازی، محیط زیست، عمران و شهرسازی، توربین و نیروگاه سازی به توسعه و پیشرفت زیادی دست یافته ایم و صفر تا صد اقدامات کشور در این حوزهها مربوط به کشور خود ما است و هیچ وابستگی در این حوزهها نداریم.
دهقانی: تاکید مقام معظم رهبری برای داشتن یک پایگاه در حوزه مرجعیت علمی بود
دهقانی رییس پایگاه جهانی علوم اسلام ASD در ادامه گفت: در تمام اسناد بالا دستی نکته که مستتر است بحث مرجعیت علمی است که به محلی گفته میشود که بتواند به عنوان یک الگو مطرح شود و این جایگاه در قبل از انقلاب ایجاد نشد و ایران نتوانست در این حوزه مطرح شود. دستاورد در حوزه علوم استنادی پایگاه مقاومت این است که مرجعیت در این حوزه مطرح شد.
وی در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای داشتن یک شبکه در حوزه مرجعیت علمی گفت: پایگاه استنادی مرجعیت علمی ISC ایجاد شد. بیش از ۹۸ درصد از مجلات ما در اروپا چاپ میشود. خواسته ما این است که مرجعیتی با دانشمندان مطرح تشکیل شده و در این زمینه به استخراج اطلاعات علمی کشورهای اسلامی و نمایه سازی مقالات در پایگاه استنادی جهان اسلام پرداخته ایم. سامانه بارگذاری اطلاعات در پایگاه استنادی جهان اسلام، سامانه ثبت همایشهای معتبر، تعداد مقالات در همایش ها، رتبه بتدی دانشگاه ها، منتشر کردن سطح علمی کشورهای اسلامی، گارههای آموزشی ارتقای جایگاه علمی، از دیگر از ویژگیهای پایگاه Isc است.
عابدی:دستاوردهای جهاد دانشگاهی در چهل ساله انقلاب فقط تحقیقاتی نبوده است
پور عابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، به بیان دستاوردهای جهاد دانشگاهی در چهل ساله انقلاب پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی در چند سطح جهاد و مدیرت دانشگاه، اعتلای فرهنگی، اشتعال فارق التحصیلان، پروژههای دانش بنیان، جت پهباد سحاب، سامانه تست موتور، سامانه تستر پرتابه، فرستنده دریا به زمین، سامانههای پدافندی، ساخت الکتروموتور، در حوزه پزشکی برند رویان، حرکت به سمت سلول درمانی، الگو سازی در تولید علم و فناوری، تجهیز مکانی برای سرطان سینه در خانمها و ناباروری، گیاهان دارویی برای کبد چرب و آلزایمر، حیوانات تراریخته، ایجاد بانک جنین آزمایشگاه هی تعیین جنسیت شده، رشد در حوزه فنی و مهندسی، طراحی و ساخت فرستندههای FM, در حوزه نفت و ساخت متههای حفاری، ساخت دستگاه نمک زدایی، بازوی بارگیری نفت برای حمل نفت از کشتی به خشکی، الکترو موتورهای دور متغییر، دکل حفاری خشکی، غبارگیر صنعتی، ۱۳ هزار طرح، ثبت ۴۹۵ اختراع، تشکیل سازمان همیاری دانش آموختگان در سال ۷۹، ایجاد ۳ پارک علم و فناوری، تدوین ۶ سند اشتغال استانی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی در ۴۰ ساله انقلاب است.
طالب زاده: برنامه ریزی شورای تحول بر ۴ محور اصلی استوار است
طالب زاده دبیر شورای تحول و ارتقا در علوم انسانی گفت: این شورا زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ۸ سال است شروع به فعالیت کرده است. در قرن ۱۹ بود که علوم انسانی به عنوان نیاز به توسعه پدید آمد و باعث شد جامعه مدرن را شکلی تازه ببخشد علوم انسانی در مرکز توجهات چند ساله گذشته قرار گرفت و الگوی از پیش تعیین شدهای نداشت و این ایدهای بود که در جمهوری اسلامی پروده شد و باید با اندیشه تامل و دقت صورت گیرد. در حوزه سیاست گذاری علوم انسانی سندی آماده شده، اما در حوزه برنامه ریزی شورای تحول ۴ محور اصلی برنامه ریزی درسی استاد دانشجو و مجلات و مقالات در دستور کار بوده است.
وی در ادامه گفت: این چهار حوزه از دیدگاه اسلامی سازی، بومی سازی، کارآمد سازی مد نظر قرار گرفت. برای رسیدن به این امر ۱۶ رشته در اولویت قرار گرفتند. به ازای هر یک از این رشتهها ۱۱ تا ۱۷ استاد علاقهمند از دانشگاههای سراسر کشور انتخاب شدند و اساتیدی از حوزه هم انتخاب شدند و موقعیت خوبی برای کنار هم آمدن اساتید دانشگاهها و حوزه فراهم آمد. در اینجا شاهد همکاری حوزه و دانشگاه بوده ایم. برنامههای درسی جدیدی در این حوزهها تدوین کرده ایم؛ که دیدگاههای اسلامی در آنها مدنظر قرار گرفته و به کلیه دانشگاههای کشور عرضه میشود. شورای تحول برنامهها را در اتاق دربسته تدوین نمیکند و اساتید حوزه و دانشگاه روی این برنامهها نظر میدهند.