اسکورت ۴ هزار و ۵۰۰ کشتی توسط نظامیها/ نداجا چگونه اقتصاد کشور را سرپا نگه میدارد؟
نیروی دریایی ارتش از سال ۱۳۸۷ تا به امروز ۴ هزار و ۵۰۰ کشتی را در منطقه خلیج عدن مورد اسکورت قرار داده و در این مدت ۵۳ ناوگروه رزمی را جهت برقراری امنیت مسیرهای مواصلاتی دریایی، به ماموریتهای سه ماهه و بیشتر از آن، اعزام کرده است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، حدود ۹۳ درصد از صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران، از راه دریاها انجام میشود. اکثر کشورهایی که به دریاها راه دارند، عمده تجارت خود را از طریق آن انجام میدهند چرا که هم به صرفه است و هم به نسبت جابجاییهای زمینی و هوایی، حجم بیشتری از کالاها را در خود جای میدهند.
خلیج عدن، تنگه بابالمندب و کانال سوئز، سه آبراههای هستند که بیشترین تردد و جابهجایی کشتیهای تجاری جهان در آن صورت میگیرد و اکثر قریب به اتفاق کشتیهای تجاری جمهوری اسلامی ایران نیز از این آبراههها عبور میکنند و با در نظر گرفتن پدیده شوم دزدی دریایی و البته خرابکاریهای دشمنان، این منطقه برای تامین امنیت خود به یک نیروی میدانی قدرتمند نیازمند است.
نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران سالهاست که مسئولیت تامین امنیت کشتیهای حامل کالاهای صادراتی و وارداتی کشور را در آبهای دریای عمان، خلیج عدن و تنگه بابالمندب که شاهراههای آبی ایران هستند، تامین میکند.
نیروی دریایی ارتش از سال ۱۳۸۷ تا به امروز ۴ هزار و ۵۰۰ کشتی را در منطقه خلیج عدن مورد اسکورت قرار داده و در این مدت ۵۳ ناوگروه رزمی را جهت برقراری امنیت مسیرهای مواصلاتی دریایی، به ماموریتهای سه ماهه و بیشتر از آن، اعزام کرده است.
ناوگروههای اعزامی نیروی دریایی ارتش علاوه بر انتقال پیام صلح و دوستی ایران به کشورهای همسایه و فرامنطقهای و نمایش توانمندیهای خود، با بهرهگیری از تجربیات دوران دفاع مقدس نقش مهمی در حراست از منافع ملی کشور ایفا میکنند و اسکورت کشتیها و نفتکشهای ایرانی و همچنین در مواردی بنا به نیاز، اسکورت کشتیهای خارجی را بر عهده دارند.
نیروی دریایی ارتش در این سالها، بیش از ۲۵۰ مورد درگیری با دزدان دریایی و خرابکاران داشته و هیچگاه اجازه نداده که حتی یک کشتی تجاری ایرانی مورد دزدی دریایی قرار بگیرد.
امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ۲ عملیات نجات انجام شده بسیار مهم و حساس توسط نیروی دریایی ارتش در زمینه اسکورت کشتیهای تجاری، میگوید: نیروی دریایی ارتش، عملیات بزرگ دریایی «رعد یک» را در نزدیکی آبهای سومالی و عملیات «رعد ۲» را در منطقه شمال اقیانوس هند اجرا کرد و ۲ کشتی چینی و پانامایی را که محموله برای ایران حمل میکردند از چنگ دزدان دریایی، نجات داد.
امیر خانزادی همچنین به تفاوتهای دزدی دریایی امروز با دزدی دریایی در گذشته اشاره میکند و میگوید: «نباید اینگونه تصور کرد که دزدان دریایی امروز افرادی با چشم بند و پای چوبی هستند. امروز مشاهده میکنیم که دزدان دریایی از پیشرفتهترین و پیچیدهترین تجهیزات برای رصد تردد کشتیهای تجاری برخوردار هستند. چنانچه به این تجهیزات با دقت نگاه کنیم درمییابیم که در پشت صحنه موضوعات دیگری مطرح است و این امکانات باید از جای دیگری در اختیار دزدان دریایی قرار گرفته باشد».
امیر دریادار «حبیبالله سیاری» معاون هماهنگکننده ارتش، هفته گذشته در برنامه تلویزیونی ۴۸ اظهار کرد: «اسکورت کشتیهای تجاری ایرانی توسط نیروی دریایی طی ۱۰ سال گذشته که حقیقتا اقدام گستردهای است، موجب شده که اقتصاد کشور زنده بماند». امیر سیاری که به مدت ۱۰ سال فرماندهی نیروی دریایی ارتش را عهده دار بود و اخیرا مفتخر به دریافت نشان فتح از سوی فرمانده کل قوا شد، به خواست مقام معظم رهبری درخصوص تبیین نقش حیاتی عملیاتهای دریایی برای مردم اشاره میکند و میگوید: «مقام معظم رهبری در صحبتهای خود گفتند که برای مردم بگویید که یکی از نتایج عملیاتهای دریایی این بود که اقتصاد کشور سرپا بماند».
از سال ۱۳۶۵ به این سو، با اضافه شدن توان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به قابلیتهای نیروی دریایی ارتش، قدرت دریایی ایران در خلیج فارس بسیار بیشتر شد. امیر سیاری در همین ارتباط میگوید: «نیروی دریایی سپاه با استفاده از قایقهای تندرو، تواناییهای ما در اسکورت کشتیها را چند برابر کردند».
خلیج عدن، تنگه بابالمندب و کانال سوئز، سه آبراههای هستند که بیشترین تردد و جابهجایی کشتیهای تجاری جهان در آن صورت میگیرد و اکثر قریب به اتفاق کشتیهای تجاری جمهوری اسلامی ایران نیز از این آبراههها عبور میکنند و با در نظر گرفتن پدیده شوم دزدی دریایی و البته خرابکاریهای دشمنان، این منطقه برای تامین امنیت خود به یک نیروی میدانی قدرتمند نیازمند است.
نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران سالهاست که مسئولیت تامین امنیت کشتیهای حامل کالاهای صادراتی و وارداتی کشور را در آبهای دریای عمان، خلیج عدن و تنگه بابالمندب که شاهراههای آبی ایران هستند، تامین میکند.
نیروی دریایی ارتش از سال ۱۳۸۷ تا به امروز ۴ هزار و ۵۰۰ کشتی را در منطقه خلیج عدن مورد اسکورت قرار داده و در این مدت ۵۳ ناوگروه رزمی را جهت برقراری امنیت مسیرهای مواصلاتی دریایی، به ماموریتهای سه ماهه و بیشتر از آن، اعزام کرده است.
ناوگروههای اعزامی نیروی دریایی ارتش علاوه بر انتقال پیام صلح و دوستی ایران به کشورهای همسایه و فرامنطقهای و نمایش توانمندیهای خود، با بهرهگیری از تجربیات دوران دفاع مقدس نقش مهمی در حراست از منافع ملی کشور ایفا میکنند و اسکورت کشتیها و نفتکشهای ایرانی و همچنین در مواردی بنا به نیاز، اسکورت کشتیهای خارجی را بر عهده دارند.
نیروی دریایی ارتش در این سالها، بیش از ۲۵۰ مورد درگیری با دزدان دریایی و خرابکاران داشته و هیچگاه اجازه نداده که حتی یک کشتی تجاری ایرانی مورد دزدی دریایی قرار بگیرد.
امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ۲ عملیات نجات انجام شده بسیار مهم و حساس توسط نیروی دریایی ارتش در زمینه اسکورت کشتیهای تجاری، میگوید: نیروی دریایی ارتش، عملیات بزرگ دریایی «رعد یک» را در نزدیکی آبهای سومالی و عملیات «رعد ۲» را در منطقه شمال اقیانوس هند اجرا کرد و ۲ کشتی چینی و پانامایی را که محموله برای ایران حمل میکردند از چنگ دزدان دریایی، نجات داد.
امیر خانزادی همچنین به تفاوتهای دزدی دریایی امروز با دزدی دریایی در گذشته اشاره میکند و میگوید: «نباید اینگونه تصور کرد که دزدان دریایی امروز افرادی با چشم بند و پای چوبی هستند. امروز مشاهده میکنیم که دزدان دریایی از پیشرفتهترین و پیچیدهترین تجهیزات برای رصد تردد کشتیهای تجاری برخوردار هستند. چنانچه به این تجهیزات با دقت نگاه کنیم درمییابیم که در پشت صحنه موضوعات دیگری مطرح است و این امکانات باید از جای دیگری در اختیار دزدان دریایی قرار گرفته باشد».
امیر دریادار «حبیبالله سیاری» معاون هماهنگکننده ارتش، هفته گذشته در برنامه تلویزیونی ۴۸ اظهار کرد: «اسکورت کشتیهای تجاری ایرانی توسط نیروی دریایی طی ۱۰ سال گذشته که حقیقتا اقدام گستردهای است، موجب شده که اقتصاد کشور زنده بماند». امیر سیاری که به مدت ۱۰ سال فرماندهی نیروی دریایی ارتش را عهده دار بود و اخیرا مفتخر به دریافت نشان فتح از سوی فرمانده کل قوا شد، به خواست مقام معظم رهبری درخصوص تبیین نقش حیاتی عملیاتهای دریایی برای مردم اشاره میکند و میگوید: «مقام معظم رهبری در صحبتهای خود گفتند که برای مردم بگویید که یکی از نتایج عملیاتهای دریایی این بود که اقتصاد کشور سرپا بماند».
از سال ۱۳۶۵ به این سو، با اضافه شدن توان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به قابلیتهای نیروی دریایی ارتش، قدرت دریایی ایران در خلیج فارس بسیار بیشتر شد. امیر سیاری در همین ارتباط میگوید: «نیروی دریایی سپاه با استفاده از قایقهای تندرو، تواناییهای ما در اسکورت کشتیها را چند برابر کردند».
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *