ارتقا جایگاه سیب با تشکیل زنجیره سیب ایرانیان/ تلاش برای تشکیل زنجیره دیگر محصولات کشاورزی
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، تولید محصولات کشاورزی متناسب با نیاز بازارهای هدف و تشکیل زنجیرههای تولیدات کشاورزی به منظور بهره مندی حلقههای تولید از ارزش افزوده همواره مورد توجه مسئولان بخش کشاورزی بوده است.
با توجه به اهمیت این موضوع و به دلیل پراکندگی در ساختارهای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بر اساس دستور اجرایی معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی و به مسئولیت دفتر توسعه صادرات از آبان ماه ۹۵ جلسات متعددی در وزارت جهاد کشاورزی و استانهای تولیدکننده عمده سیب و فعالان بخش خصوصی برگزار شد.
در نهایت با پیگیریهای بسیار و تشکیل جلسات مختلف زنجیره سیب ایرانیان به عنوان اولین زنجیره ملی در بخش کشاورزی رسما از تاریخ ۲۱ شهریورماه سال جاری اجرا شد.
در همین راستا مجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد در خصوص تشکیل زنجیره ملی سیب ایرانیان و مزایای آن گفت: درسالهای اخیر در بخشهای مختلف کشاورزی از جمله تولید، توزیع و بازرگانی همواره در زمینه شفافیت آمارها، تامین نیاز داخلی، تنظیم بازار، سردرگمیهایی وجود داشت و دراین زمینه دولت نمیتوانست به بخشهای شکل گرفته از قبیل: تعاونیها واتحادیهها تکیه کند.
وی افزود: درنظرگرفتن دغدغههای بسیار در مسیر تولید تا توزیع باعث شد که با توجه به امکانات موجود درکشور و میزان تولید محصولات کشاورزی در برخی از تولیدات سهمی چندانی در بازارهای جهانی نداشته باشیم.
شادلو در ادامه به لزوم برنامه ریزی دقیق در مسیر تولید تا توزیع اشاره کرد و گفت: باید دربحث شفافیت، پایداری قیمت محصولات کشاورزی، نوع و کیفیت آن و همچنین هزینههای تولید و نیاز داخل و تعیین میزان صادرات سیاست گذاری دقیق صورت گیرد تا بتوان در بازارهای جهانی مطرح شد.
رئیس اتحادیه باغداران استان تهران گفت: تا قبل از تشکیل زنجیره سیب ایرانیان راهکار اصولی در بخشهای مختلف تولید تا توزیع وجود نداشت و نبود سیستم جامع و فراگیر باعث میشد به مشکلات موجود در بخشهای مختلف دامن زده شود.
وی افزود: سیب یکی از محصولاتی است که ظرفیت بالایی برای تولید آن در کشور وجود دارد به طوریکه سال گذشته حدود ۴ میلیون تن تولید داشتیم و اگر به طور فراگیر در تمام مناطقی که زمینه تولید وجود دارد سیب کاشته شود این رقم میتواند به ۵ میلیون تن برسد.
شادلو خاطرنشان کرد: در کنار افزایش ظرفیت تولید سالانه میتوان ۲۰ درصد به رقم تولید اضافه کرد و این موضوع زمانی محقق میشود که بتوانیم بازارهای هدف صادراتی را شناسایی کنیم و جایگاه سیب ایرانی را ارتقا دهیم.
رئیس اتحادیه باغداران استان تهران ظرفیت مصرف محصول سیب در بازار داخلی برای عرضه مستقیم را کمتر از ۲ میلیون تن در سال دانست و گفت: با تولید بیش از ۴ میلیون تن ظرفیت بالایی برای صادرات محصولی، چون سیب وجود دارد به شرطی که امکانات صادرات فراهم و این روال پایدار و مستمر شود.
وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم نگاه مثبت دولت به زنجیره سیب ایرانیان باعث شود فضای مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی فراهم شود و این زنجیره در محصولات دیگر کشاورزی ادامه یابد.