راه آهن قزوین - رشت امسال به بهره برداری میرسد
مدیر عامل شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با اشاره به بهره برداری از خط راه آهن قزوین – رشت گفت: امیدواریم این خط مهم درسال جاری باحضور مسئولین افتتاح شود و عملیات اتصال خطوط آن در ماه جاری به پایان میرسد.
خبرگزاری میزان -
وی در ادامه افزود: در ۴ نقطه کشور کارخانه فرآورده بتنی فعال است که شامل کرج- اندیشمک و دو شهر شیرگاه و قزوین فرآوردههای چوبی ریل تولید میکند.
معینی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد نگهداری وتعمیر خطوط ریل در کشور بر عهده این شرکت است که ۱۷ منطقه راه آهن کشور شامل راه آهن شمال – گلستان، خراسان تا سرخس، راه آهن هرمزگان، شمال غرب تا مراغه وبرخی خطوط تهران را شامل میشود. بعلاوه خط دوم تهران – مشهد، بافق – مشهد، بخشی از سرویس نگهدای خطوط ریلی را برعهده دارد.
مدیرعامل شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با اشاره به اهداف سند چشم اندازششم در بخش ریلی گفت: در بخش توسعه راه آهن با توجه به سند چشم انداز ششم اتصالات شبکه ریلی از شمال به جنوب، شرق به غرب در دستورکار قرار گرفته و در این میان اتصال شمال کشور از آذربایجان به آبهای آزاد جنوب کشوررا شامل میشود که با اتصال راه آهن قزوین – رشت مسیر ۴۵ روزه این خط به کوتاهترین زمان ممکن خواهد رسید.
وی در توضیح ویژگیهای خط قزوین – رشت گفت: خط قزوین – رشت یکی از مهمترین خطوط ریلی به حساب میآید که از نظر اتصال ریل در ماه جاری و از نظر افتتاح در سال جاری به اتمام خواهد رسید. طول این مسیر ۲۸۵ کیلومتر خطوط ایستگاهی و فرعی که شامل ۵۰ درصد دشت، ۴۰ درصد کوهستان و ۱۰ درصد تپه ماهور است.
معینی در این باره توضیح داد: دو پل بسیار مهم شاهرود به طول ۶۲۵ متر و سفید رود در این شبکه ریلی قرار دارند واز تکنولوژی جدید برای کل این راه آهن بهره گیری شده است که امیدواریم پس از عملیات تکمیلی این خط در سال جاری توسط مسئولین به بهره برداری برسد.
مدیرعامل شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن اظهار کرد: دومین راه آهن مهم ساخته شده توسط این شرکت راه آهن مراغه – ارومیه است که ۱۸۵ کیلومترکه حدود ۸۵ کیلومتر آن مراغه تا مهاباد و مابقی از مهاباد تا ارومیه را شامل میشود. در این پروژه از لحاظ اتصال به شهر ارومیه از اهمیت بالایی برخوردار است واستان آذربایجان شرقی را به شبکه سراسری متصل خواهد کرد که امیدواریم بتوانیم درنیمه دوم سال کاراحداثی این خطوط را به پایان برسانیم.
وی در توضیح اقدامات این شرکت در زمینه اتصال چشمههای بار به شبکه ریلی گفت: دولت با هدف متصل کردن چشمههای بار به شبکه ریلی پروندهای در ر. اه آهن کرمان واتصال فولاد زرند به شبکه ریلی با ۱۵ کیلومتر را در دستور کار قرار داده که در این طرح مجموعه فولاد به راه آهن کشور متصل خواهد شد.
معینی با بیان اقداماتی که در زمینه تعمیر ونگهداری خطوط انجام شده گفت: ترافیک عبوری، سرعت، حجم عبور و مرور در روی شبکههای ریلی کشور تاثیر میگذارد که از مهمترین این مسیرها میتوان به خط تهران – مشهد، تهران – میانه اشاره کرد که جزوپرترددترین مسیرها هستند و با تلاشی که صورت گرفته تامین ونگهداری این خطوط به وسیله ماشین آلات مدرن انجام شده تا کاهشی درمیزان تردد دراین خطوط نداشته باشیم.
مدیر عامل شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با بیان اینکه در بخش تامین ونگهداری مترو نیز اقداماتی صوتر گرفته گفت: در بخشی از متروتهران – کرج در مسیر دو خطه کرج فلکه دوم صادقیه برای نگهداری تصمیماتی اتخاذ شده و یک ونیم کیلومتراز شبکه کلا بازسازی تا سرعت تردد در این مسیر افزایش یابد. همچنین درسایر خطوط مترو در سایر شهرها، چون مشهد نیز اقداماتی در جهت توسعه ونگهداری خطوط ریلی صورت گرفته است.
وی با اشاره به تولید تراورس بتنی وسوزنی در کشور گفت: درکشور تولید تراورس بتنی و سوزنی توسط یک کشورانجام میشود و تمام خدمات تا ۵ سال تحت لیسانس ریل وان آلمان هستند که این کارخانه در جنوب کشور و به عنوان بزرگترین تولیدکننده ادوات ریلی فعالیت میکند که درا ین راستا به دنبال توسعه خدمات فنی و مهندسی هستیم.
مدیر عامل شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با ا. شاره به شرایط صادارت محصولات ریلی به سایر کشورها گفت: درحال مذاکره با کشورهای عراق، سوریه پس از پاکسازی جنگ، ترکمنستان، پاکستان وافغانستان هستیم تا تولیدات داخل را به سایر کشورها عرضه وارزآوری بسیاری برای کشور داشته باشیم.
معینی با بیان ورود ۷ دستگاه ماشین آلات ریلی به کشور گفت: از میان د. ستگاهها با قیمت و اهمیت هواپیما هستند که از میان ۵ دستگاه وارد کشور شده و ۲ دسگاه دیگر نیز در ماههای آینده به کشور وارد میشود که ارزش کل این واردات ۲۰ میلیارد تومان است.
مدیر عامل شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با بیان تاثیر نوسانات نرخ ارز بر فعالیتهای این شرکت گفت: نوسانات نرخ ارز بر فعالیتهای این شرکت نیز تاثیر دارد و رقم قراردادها با توجه به اینکه درسالهای گذشته بسته شده تغییراتی پیدا کرده و مطالباتی از دولت داریم که امیدواریم این مطالبات در ماههای آینده محقق شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، مصطفی معینی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به ظرفیتهای شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه آهن گفت: این شرکت با بیش از ۶ هزار نفر پرسنل در سرتاسر کشور خدمات ریلی در شبکه راه آهن ارائه میدهد ودر پروژههای مختلف در تمامی نقاط کشور از احداث کارخانه تا نگهداری خطوط واحداث خط ریلی را بر عهده گرفته است.
وی در ادامه افزود: در ۴ نقطه کشور کارخانه فرآورده بتنی فعال است که شامل کرج- اندیشمک و دو شهر شیرگاه و قزوین فرآوردههای چوبی ریل تولید میکند.
معینی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد نگهداری وتعمیر خطوط ریل در کشور بر عهده این شرکت است که ۱۷ منطقه راه آهن کشور شامل راه آهن شمال – گلستان، خراسان تا سرخس، راه آهن هرمزگان، شمال غرب تا مراغه وبرخی خطوط تهران را شامل میشود. بعلاوه خط دوم تهران – مشهد، بافق – مشهد، بخشی از سرویس نگهدای خطوط ریلی را برعهده دارد.
مدیرعامل شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با اشاره به اهداف سند چشم اندازششم در بخش ریلی گفت: در بخش توسعه راه آهن با توجه به سند چشم انداز ششم اتصالات شبکه ریلی از شمال به جنوب، شرق به غرب در دستورکار قرار گرفته و در این میان اتصال شمال کشور از آذربایجان به آبهای آزاد جنوب کشوررا شامل میشود که با اتصال راه آهن قزوین – رشت مسیر ۴۵ روزه این خط به کوتاهترین زمان ممکن خواهد رسید.
وی در توضیح ویژگیهای خط قزوین – رشت گفت: خط قزوین – رشت یکی از مهمترین خطوط ریلی به حساب میآید که از نظر اتصال ریل در ماه جاری و از نظر افتتاح در سال جاری به اتمام خواهد رسید. طول این مسیر ۲۸۵ کیلومتر خطوط ایستگاهی و فرعی که شامل ۵۰ درصد دشت، ۴۰ درصد کوهستان و ۱۰ درصد تپه ماهور است.
معینی در این باره توضیح داد: دو پل بسیار مهم شاهرود به طول ۶۲۵ متر و سفید رود در این شبکه ریلی قرار دارند واز تکنولوژی جدید برای کل این راه آهن بهره گیری شده است که امیدواریم پس از عملیات تکمیلی این خط در سال جاری توسط مسئولین به بهره برداری برسد.
مدیرعامل شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن اظهار کرد: دومین راه آهن مهم ساخته شده توسط این شرکت راه آهن مراغه – ارومیه است که ۱۸۵ کیلومترکه حدود ۸۵ کیلومتر آن مراغه تا مهاباد و مابقی از مهاباد تا ارومیه را شامل میشود. در این پروژه از لحاظ اتصال به شهر ارومیه از اهمیت بالایی برخوردار است واستان آذربایجان شرقی را به شبکه سراسری متصل خواهد کرد که امیدواریم بتوانیم درنیمه دوم سال کاراحداثی این خطوط را به پایان برسانیم.
وی در توضیح اقدامات این شرکت در زمینه اتصال چشمههای بار به شبکه ریلی گفت: دولت با هدف متصل کردن چشمههای بار به شبکه ریلی پروندهای در ر. اه آهن کرمان واتصال فولاد زرند به شبکه ریلی با ۱۵ کیلومتر را در دستور کار قرار داده که در این طرح مجموعه فولاد به راه آهن کشور متصل خواهد شد.
معینی با بیان اقداماتی که در زمینه تعمیر ونگهداری خطوط انجام شده گفت: ترافیک عبوری، سرعت، حجم عبور و مرور در روی شبکههای ریلی کشور تاثیر میگذارد که از مهمترین این مسیرها میتوان به خط تهران – مشهد، تهران – میانه اشاره کرد که جزوپرترددترین مسیرها هستند و با تلاشی که صورت گرفته تامین ونگهداری این خطوط به وسیله ماشین آلات مدرن انجام شده تا کاهشی درمیزان تردد دراین خطوط نداشته باشیم.
مدیر عامل شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با بیان اینکه در بخش تامین ونگهداری مترو نیز اقداماتی صوتر گرفته گفت: در بخشی از متروتهران – کرج در مسیر دو خطه کرج فلکه دوم صادقیه برای نگهداری تصمیماتی اتخاذ شده و یک ونیم کیلومتراز شبکه کلا بازسازی تا سرعت تردد در این مسیر افزایش یابد. همچنین درسایر خطوط مترو در سایر شهرها، چون مشهد نیز اقداماتی در جهت توسعه ونگهداری خطوط ریلی صورت گرفته است.
وی با اشاره به تولید تراورس بتنی وسوزنی در کشور گفت: درکشور تولید تراورس بتنی و سوزنی توسط یک کشورانجام میشود و تمام خدمات تا ۵ سال تحت لیسانس ریل وان آلمان هستند که این کارخانه در جنوب کشور و به عنوان بزرگترین تولیدکننده ادوات ریلی فعالیت میکند که درا ین راستا به دنبال توسعه خدمات فنی و مهندسی هستیم.
مدیر عامل شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با ا. شاره به شرایط صادارت محصولات ریلی به سایر کشورها گفت: درحال مذاکره با کشورهای عراق، سوریه پس از پاکسازی جنگ، ترکمنستان، پاکستان وافغانستان هستیم تا تولیدات داخل را به سایر کشورها عرضه وارزآوری بسیاری برای کشور داشته باشیم.
معینی با بیان ورود ۷ دستگاه ماشین آلات ریلی به کشور گفت: از میان د. ستگاهها با قیمت و اهمیت هواپیما هستند که از میان ۵ دستگاه وارد کشور شده و ۲ دسگاه دیگر نیز در ماههای آینده به کشور وارد میشود که ارزش کل این واردات ۲۰ میلیارد تومان است.
مدیر عامل شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با بیان تاثیر نوسانات نرخ ارز بر فعالیتهای این شرکت گفت: نوسانات نرخ ارز بر فعالیتهای این شرکت نیز تاثیر دارد و رقم قراردادها با توجه به اینکه درسالهای گذشته بسته شده تغییراتی پیدا کرده و مطالباتی از دولت داریم که امیدواریم این مطالبات در ماههای آینده محقق شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *