عاشورا، فرهنگی به گستره جهان اسلام
عاشورا جاودانه شده، چون دارای فرهنگ و تمدنی است که تاکنون توانسته در طول بیش از یک هزار و ۴۰۰ سال سرمشق دوران و نسلها باشد، تمدنهای غیر اسلامی یا ضد اسلامی بسیاری تاسیس و منقرض شده اند، اما عاشورا و پرچم عشق به اباعبدالله حسین (ع) همچنان برافراشته است.
خبرگزاری میزان -
وی ادامه داد: اگر از عاشورا در مواجهه با دیگر تمدنها پیامی را استخراج کنیم صف خودمان را در برابر تمدنی مثل تمدن غرب منسجمتر و روشنتر خواهیم کرد و در فهم فلسفه عاشورا دچار مشکل نخواهیم شد، چون فلسفه عاشورا مبتنی بر قیام در مقابل ظلم و برقراری عدالت و احیای دین حضرت رسول است.این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر میخواهیم تمدن عاشورا در حسینیهها و تکایا محصور نماند، باید بتوانیم پیام اصلی و فلسفه عاشورا را به روز کرده و آن را به جوامع منتقل کنیم.وی ادامه داد: عاشورا واقعه محصور در مقطعی از تاریخ نیست و به نظام تاریخ وابسته نیست، این واقعه مسایل امروز را هم پاسخ میدهد پیشینه و کهن بودن فرهنگ و تمدن عاشورا این موضوع را ثابت میکند.
کارشناس مسایل فرهنگی و از وعاظ آذربایجان شرقی نیز گفت: قیام سرخ حسین بن علی (ع) همچون سیلی خروشان در بستر تاریخ بشریت موجب پیدایش تحولات عظیم و سرنوشت سازی در فرهنگ و تمدن انسان شد.حجت اسلام مهدی ارفعی افزود: پس از واقعه غمبار عاشورا هر مسلمان آزادهای سکوت در برابر طاغوت را شرم آور و همراهی با آن را گناهی بزرگ شمرد.وی ادامه داد: عاشورا موجب تلاش در تقویت روحیه مبارزه جویی در برابر ظالمان شد و نهضت عاشورا مرگ شرافتمندانه را آغازگر زندگی عزتمندانه ترسیم کرد و یاد داد که برای کوبیدن طاغوتها و مستکبران از همه امکانات باید استفاده کرد و فرهنگ و تمدن عاشورایی معرفی شد.
حجت الاسلام ارفعی بیان کرد: قهرمان کربلا با قبول توبه خطاکارانی، چون «حر بن یزید ریاحی» بلند نظری و سعه صدر را به مجاهدان جبهه حق یاد داد و تایید کرد که ملاک حال فعلی افراد است.وی یادآور شد: استفاده از ظرفیت اسرا کربلا برای روشنگری اهداف نهضت و افشاگری علیه ظالمان نحوه تبدیل تهدیدها به فرصتها را آموزش داد.این عالم مذهبی ادامه داد: اباعبدالله حسین (ع) توکل و پیوند واقعی به خدا را که اصلیترین رمز موفقیتش بود را به بشریت آموخت و پایه گذار تمدن عاشورایی شد.احمد میرمحمدی استاد دانشگاههای تبریز و کارشناس مسائل مذهبی نیز گفت: عاشورا قیام تمدنی بر ضد قیام انحرافی است.وی اظهار داشت: اسلام زمانی که از مکه ظهور کرد به نظام با هویت تمدن اسلامی تبدیل شد و تمدن قیام بر ضد بت پرستی و تمدن انحرافی را بنا گذاشت.
میرمحمدی گفت: اوج تعارض تاریخی و تعارض منطقی در دوره یزید و معاویه رخ داد یعنی انحراف تمدنی در دوره امام حسین (ع) اتفاق افتاد که منجر به قیام اباعبدالله حسین (ع) بر ضد انحرافات و منکرات شد.وی همچنین در ادامه علل قیام عاشورا تاکید کرد: برای تحقق تمدن مبتنی بر کرامت انسانی و عدالت اجتماعی، امام حسین قیام کرد.استاد دانشگاههای تبریز تاکید کرد: البته میتوان گفت: ظرفیت تمدنی در منطق امامان معصوم وجود دارد و منحصر به امام حسین (ع) نیست و از عصر پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) آغاز میشود و به سایر امامان میرسد.
به گزارش گروه فضای مجازی ،تمدن سازی عاشورا و پاسخگویی به نیازهای فطری و انسانی بشر توانسته به حادثه عاشورا دوام ببخشد و تا به امروز، فرهنگ غالب اسلامی شود.استاد دانشگاههای تهران و کارشناس مسایل مذهبی یادآوری کرد: تمدن و فرهنگ عاشورا میتواند معضلها و اختلالهای امروز بشری را در حوزه فرهنگ و انسان سازی دنیای حاضر و جهان اسلام رفع حل کند.دکتر علی بابایی افزود: اگر نتوانیم عاشورا را طوری قرایت کنیم که نتواند پلی به دنیای امروز و مسایل کنونی بزند اساسا در تقریر و خوانش تمدن عاشورا موفق نخواهیم بود.
وی ادامه داد: اگر از عاشورا در مواجهه با دیگر تمدنها پیامی را استخراج کنیم صف خودمان را در برابر تمدنی مثل تمدن غرب منسجمتر و روشنتر خواهیم کرد و در فهم فلسفه عاشورا دچار مشکل نخواهیم شد، چون فلسفه عاشورا مبتنی بر قیام در مقابل ظلم و برقراری عدالت و احیای دین حضرت رسول است.این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر میخواهیم تمدن عاشورا در حسینیهها و تکایا محصور نماند، باید بتوانیم پیام اصلی و فلسفه عاشورا را به روز کرده و آن را به جوامع منتقل کنیم.وی ادامه داد: عاشورا واقعه محصور در مقطعی از تاریخ نیست و به نظام تاریخ وابسته نیست، این واقعه مسایل امروز را هم پاسخ میدهد پیشینه و کهن بودن فرهنگ و تمدن عاشورا این موضوع را ثابت میکند.
کارشناس مسایل فرهنگی و از وعاظ آذربایجان شرقی نیز گفت: قیام سرخ حسین بن علی (ع) همچون سیلی خروشان در بستر تاریخ بشریت موجب پیدایش تحولات عظیم و سرنوشت سازی در فرهنگ و تمدن انسان شد.حجت اسلام مهدی ارفعی افزود: پس از واقعه غمبار عاشورا هر مسلمان آزادهای سکوت در برابر طاغوت را شرم آور و همراهی با آن را گناهی بزرگ شمرد.وی ادامه داد: عاشورا موجب تلاش در تقویت روحیه مبارزه جویی در برابر ظالمان شد و نهضت عاشورا مرگ شرافتمندانه را آغازگر زندگی عزتمندانه ترسیم کرد و یاد داد که برای کوبیدن طاغوتها و مستکبران از همه امکانات باید استفاده کرد و فرهنگ و تمدن عاشورایی معرفی شد.
حجت الاسلام ارفعی بیان کرد: قهرمان کربلا با قبول توبه خطاکارانی، چون «حر بن یزید ریاحی» بلند نظری و سعه صدر را به مجاهدان جبهه حق یاد داد و تایید کرد که ملاک حال فعلی افراد است.وی یادآور شد: استفاده از ظرفیت اسرا کربلا برای روشنگری اهداف نهضت و افشاگری علیه ظالمان نحوه تبدیل تهدیدها به فرصتها را آموزش داد.این عالم مذهبی ادامه داد: اباعبدالله حسین (ع) توکل و پیوند واقعی به خدا را که اصلیترین رمز موفقیتش بود را به بشریت آموخت و پایه گذار تمدن عاشورایی شد.احمد میرمحمدی استاد دانشگاههای تبریز و کارشناس مسائل مذهبی نیز گفت: عاشورا قیام تمدنی بر ضد قیام انحرافی است.وی اظهار داشت: اسلام زمانی که از مکه ظهور کرد به نظام با هویت تمدن اسلامی تبدیل شد و تمدن قیام بر ضد بت پرستی و تمدن انحرافی را بنا گذاشت.
میرمحمدی گفت: اوج تعارض تاریخی و تعارض منطقی در دوره یزید و معاویه رخ داد یعنی انحراف تمدنی در دوره امام حسین (ع) اتفاق افتاد که منجر به قیام اباعبدالله حسین (ع) بر ضد انحرافات و منکرات شد.وی همچنین در ادامه علل قیام عاشورا تاکید کرد: برای تحقق تمدن مبتنی بر کرامت انسانی و عدالت اجتماعی، امام حسین قیام کرد.استاد دانشگاههای تبریز تاکید کرد: البته میتوان گفت: ظرفیت تمدنی در منطق امامان معصوم وجود دارد و منحصر به امام حسین (ع) نیست و از عصر پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) آغاز میشود و به سایر امامان میرسد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *