نگاهی به تاریخ اصفهان؛ از قرن ۱۰ هجری تا ۲۵ آبان ۱۳۶۱
خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: «ولا تحسین الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»؛ گوارا باد بر شهیدان عزیزمان شادی وصل و جایگاه والای «عند ربهم» که بالاترین مرتبت عروج انسان و والاترین آرزوی همه عارفان و عاشقان است.
ملت بزرگ ایران از پانزده خرداد سال ۴۲ که نهضت اسلامی خود را با رهبری پیامبر گونه امام راحل علیه شیطان بزرگ آغاز کرد تا روزهای پرخروش سال ۵۷ که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و رژیم آمریکایی شاه را سرنگون کرد و تا سالهای دفاع مقدس که با تقدیم صدها هزار شهید توطئه نظامی آمریکا را خنثی کرد و دشمن را از مرزها بیرون راند و تا روزهای سخت دفاع از حرم و شکست داعش بازوی نظامی آمریکا که بزرگترین تهدید جهان اسلام بود، تا مقاومت در برابر تحریمهای حداکثری ابرقدرت جهان که هیچ کشوری تاب مقاومت در برابر آن را نداشت و تا امروز که در جبهه جنگ ترکیبی و شناختی مبارزه میکند، با استقامت و پایداری بینظیر خود در برابر انواع خصومتهای شیطان بزرگ، با تحمل سختیها و خسارات همچنان بر پیمان خود با خداوند ایستاده و مراحل و منازل رشد و کمال را یکی پس از دیگری طی کرده و با بصیرت و هوشیاری مثال زدنی و بی نظیر خود قلههای بلند اقتدار و افتخار را فتح کرده است.
از ویژگیهای مهم ملت ایران در این مقطع تاریخی که آرمانهای بلند قرآنی را فرا راه انقلاب خود قرار داده، رخداد معجزه آسای وحدت و اتحاد مقدس همه ادیان و اقشار ملت از مسلمان و مسیحی و زرتشتی و یهودی تا شیعه و شافعی و حنفی و حنبلی و مالکی و اقوام گوناگون ترک و کرد و بلوچ و ترکمن و فارس و لر و افغان و عرب و استانهای مختلف و مناطق مختلف کشور بوده که همه حول محور ولایت ید واحده شدند، به ریسمان محکم الهی چنگ زدند و بنیان مرصوصی را شکل دادند که در مقابل سختترین طوفانها و هجمههای شیطانی مقاومت کرده و راه دشوار استقلال و آزادی و رشد و کمال مادی و معنوی را با اقتدار پیموده است و با وجود همه سختیها و دشمنیها همچنان استوار به سوی سرنوشت موعود پیش میرود تا زمینه ساز ظهور و شاهد طلوع خورشید ولایت باشد.
چه واقع بینانه گفتهاند که ملت مسلمان ایران به حق برتر از مسلمانان صدر اسلام است و اگر در آن زمان بود آن همه مصیبت و جفا بر پیامبر و اهل بیت پیامبر نمیرفت و آن امامان معصوم در درون امت خود، غریب و تنها نمیشدند و غیبت معصوم واقع نمیگشت و جامعه بشری از هدایت آن نور الهی محروم نمیشد.
فتنهها ملت ایران را برای پیوستن به نهضت جهانی حضرت حجت(عج) آماده میکند
این روزها که این ملت بزرگ به برکت بصیرت و هوشیاری خود و به برکت جانفشانی ایثارگران صحنه امنیت، فتنه جدید آمریکا و متحدانش را در هم شکسته و بار دیگر در سیزده آبان با حضور خروشان ، گوشهای از قدرت خود را آشکار و دشمن را مبهوت و مقهور خود نموده، شایسته است در کنار شکرگزاری به درگاه الهی، خود را مهیای آزمایشها و امتحانهای بعدی کنیم که این فتنهها همچون دورههای مقدماتی و اردوهای آمادگی، ملت غیور ایران را برای پیوستن به نهضت جهانی حضرت حجت(عج) مهیا میکند و غربالی است که منتظران راستین را از مدعیان دروغین تفکیک نموده و اسامی مردودین را آشکار میسازد، باید پس از هر پیروزی در کنار شادمانی و شکرگزاری به درسها و عبرتها بیندیشیم، باید گذشته را مشعل فروزان راه آینده قرار دهیم تا راه آینده و عبور از دشواریها و موانع آینده برایمان آسانتر و عوامل فتح و پیروزی آشکارتر و مهیاتر گردد.
برای شناخت عوامل پیروزی، یک نمونه گویا و یک صحنه قابل مطالعه حماسه ۲۵ آبان سال ۶۱ است؛ ۲۵ آبان در تقویم ملی ایران، به نام روز ایثار اصفهان ثبت شده تا در این روز سراسر کشور در مورد حماسه ۲۵ آبان تأمل کنند و عوامل سازنده این حماسه بزرگ را بشناسند و آن را در جامعه خود تقویت کنند، در حقیقت ۲۵ آبان الگو و درس بزرگی متعلق به همه ملت ایران است.
تشییع ۳۷۰ شهید در یک روز و در یک شهر، واقعهای منحصر به فرد در تاریخ ما است؛ تقدیم بیش از هزار شهید در یک ماه و همچنان مقاوم و استوار باقی ماندن و بازهم مشتاقانه به سوی جبههها شتافتن یک اتفاق اجتماعی و معنوی بی نظیر است که باید دید از کجا نشأت گرفته است؛ اصفهان در طول هشت سال دفاع مقدس در میان استانهای کشور بالاترین تعداد شهید را داشته و از میان صدها هزار رزمنده شهادت طلبش، بیش از بیست هزار نفر جان خود را برای دوام و بقای اسلام و نظام اسلامی تقدیم کردهاند، باید با نگاهی عمیقتر، علل و عوامل این مرتبه از ایثار را شناخت و در افکار عمومی آن را بازگو کرد تا جوانان امت اسلامی در سراسر سرزمینها با شناخت و تقویت آن، پیروزیهای آینده را تضمین کنند و راه دشوار صعود به قلههای «انتمُ الاَعلَون» را هموار نمایند.
فداکاری مردم اصفهان، از کجا نشأت گرفته است؟
در بزرگداشت ۲۵ آبان علاوه بر تجلیل از شهیدان و شهید پروران اصفهان باید به ریشهها و پشتوانههای این حماسه و این حماسه آفرینی توجه شود، باید به این سؤال پاسخ داده شود که این همه فداکاری و ایثار از کجا نشأت گرفته و آبشخور آن کجا است؛ با جرأت میتوان گفت یکی از معتبرترین منابعی که به سادهترین بیان به این سؤال بزرگ پاسخ میدهد وصیتنامه صدها هزار شهید دفاع مقدس و وصیتنامه هریک از این شهدای ۲۵ آبان است، هر وصیتنامه چراغ هدایتی است تا بتوانیم علل و عوامل حماسه آفرینی این عزیزان را بشناسیم و توشه راه کنیم تا راه دشوار تکامل و اعتلای جامعه با سهولت بیشتر طی شود و از فتنههای بزرگتر و پیچیدهتر و از لغزشگاههای پرخطر، با موفقیت بیشتر گذر کنیم .
ابتدا باید دانست اینکه حماسه ۲۵ آبان اصفهان به عنوان نمونهای زیبا و الگویی درخشان معرفی شده نه مربوط به آب و خاک اصفهان است و نه مربوط به نژاد و قوم و قبیله ،بلکه ریشه در فرهنگ اصفهان دارد، فرهنگی که اگرچه اشتراکات فراوانی با دیگر استانها دارد اما اختصاصاتی هم دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرد؛ برای هیچ محقق منصفی و حتی برای دشمنان این ملت قابل انکار نیست که فرهنگ حاکم بر تمامی وصیتنامههای شهیدان ما فرهنگ اسلامی و معارف اسلام عزیز است.
سطر به سطر وصیتنامه شهدا، سرشار از اصلیترین آموزههای مکتب و مذهب آسمانی است
سطر سطر این اسناد معتبر تاریخی ،سرشار از اصلیترین آموزههای مکتب و مذهب آسمانی ما است،گویی عارفان و عالمان بزرگ در سادهترین و خلاصهترین کلمات، لُب حقایق دین آسمانی را بازگو کردهاند تا راه راست شناخته شود و نسلهای بعد در فتنههای زمانه و در شدت گرفتن غبارهای نفاق و شبهه و فریب، دچار خطا در شناخت و خطا در محاسبه نشوند و جبهه حق را گم نکنند و در جدول شیطان قرار نگیرند و ناخواسته دنیا و آخرت خود را تباه نسازند.
این سؤال را هم باید پاسخ داد که این فرهنگ غنی و این معارف ناب از کجا و چگونه در جان این مجاهدان و شهیدان نشسته که توانسته در کمترین زمان آنها را به سرمنزل «عند ربهم» و مرتبت «یُحِبُهم و یُحِبونَه» واصل نماید، باید پرسید چرا در اصفهان این فرهنگ و این معارف جمع بیشتری را شامل شده و حماسه ۲۵ آبان را پدید آورده؟
با نگاهی به تاریخ اصفهان ریشه و منشأ این درخشش فرهنگی و معنوی شناخته میشود؛ شاید بسیاری از افراد ندانند که شهر اصفهان از قرن دهم هجری یعنی چهارصد سال قبل، به مدت بیش از یک قرن بزرگترین و پر رونقترین و بی نظیرترین حوزه علمیه تاریخ اسلام و جهان اسلام بوده و با تربیت هزارها دانشمند و عالم بزرگ توانسته به اقصی نقاط سرزمین ایران و جهان اسلام نور افشانی کند؛ قابل تأمل است که حتی پس از افول شرایط اجتماعی و سیاسی ایران در پایان دوره صفویه و آغاز دورههای بی ثباتی، اگرچه از عظمت و شکوه حوزه علمیه اصفهان کاسته شد و مرکزیت تشیع از حوزه علمیه اصفهان به حوزه علمیه نجف انتقال یافت اما حوزه اصفهان با اندوختهها و سرمایههای معنوی فراوانش همچنان ادامه یافت و تا امروز که چهار صد سال از تأسیس آن میگذرد به حیات پر برکت خود ادامه میدهد؛ امروز در اصفهان مدارسی به تعلیم و تربیت طلاب اختصاص دارد که برخی از آنها با سابقه چند قرن، یادگار و یادآور دوران طلائی اصفهان هستند.
اصفهان در روزگار قرن ۱۰ هجری قمری
اگر از مدارس بزرگانی چون ابن سینا و ابوریحان بیرونی که هنوز آثار آنها در اصفهان باقی است بگذریم، در حدود قرن دهم هجری که حکومت صفویان و حمایت آنها از تشیع و استقبال مردم فضای جامعه ایران را تغییر داد و ثبات اجتماعی و سیاسی شیعه آغاز شد ، علمای بزرگی از لبنان و به ویژه از جبل عامل که شرایط ایران را برای گسترش معارف اسلامی و ترویج و تقویت مذهب تشیع مساعدتر یافتند به تدریج به ایران و سپس به اصفهان مهاجرت کردند و عظیمترین حوزه علمیه جهان اسلام را پایه گذاری کردند؛ نامهای بزرگانی همچون محقق کَرَکی، شیخ بهائی و میرداماد و صدها عالم تراز اول در کانون این نهضت علمی بزرگ میدرخشد.
به جرأت می توان گفت تربیت شدگان حوزه علمیه اصفهان در طول چند قرن، از درخشانترین چهرههای علمی جهان اسلام و اثرگذارترین عالمان جهان تشیع بوده و تحولاتی تاریخی در حیات شیعه پدید آوردهاند؛ جامعیت علمی که در حوزه علمیه اصفهان شکل گرفت سبب شد در کنار فقه و اصول و کلام، به تعلیم حکمت و فلسفه و عرفان و آموزش علوم دیگری مثل طب و نجوم و ریاضی در بالاترین سطوح توجه کافی مبذول شود، در این دوره اصلیترین موضوع تشیع یعنی امامت و حکومت مورد تحقیق و تبیین ویژه قرار گرفت.
جامعیت بی نظیر علمی و سطح عالی تعلیم و تربیت در این دانشگاه عظیم و پر رونق سبب شد حوزه اصفهان بتواند با صدها مدرسه پر رونق و مسجد بزرگ و در برخی مقاطع با صدها مجتهد صاحب فتوا، جان تازهای به تشیع بخشد که قبل از آن چنین درخششی سابقه نداشت؛ حوزه اصفهان در طول حیات خود تحولات عظیمی در تاریخ تشیع و در جهان اسلام پدید آورد، مردم اصفهان طی چند قرن، از این سفره پر برکت و از مواهب معنوی آن بهره برده و فرهنگ عمومی اصفهان از این منبع پر برکت ارتزاق کرده است.
ملاصدرا، یک نمونه از تربیتشدگان حوزه اصفهان است که موفق شد با وحدت بخشیدن به چهار جریان فکری متعلق به فیلسوفان، متکلمان، عارفان و فقیهان قبل از خود کاخی با شکوه از اندیشه و حکمت اسلامی پدید آورد و یک نظام فلسفی و حِکمی جدید و مستقل به وجود آورد که در تاریخ اسلام و تا امروز بنای فکری و فلسفی به این رفعت و جامعیت وجود نداشته و هنوز هم بر مراکز علمی ما نورافشانی میکند؛ اگر بپذیریم طراحی فرهنگ و تمدن نوین اسلامی نیازمند مبانی نظری، حِکمی و فلسفی است آنگاه نقش ملاصدرا برای احیای دوباره تمدن اسلامی شناخته میشود.
شرط ساخته شدن انسانها و جوامع، فقیهان بزرگ هستند
برای ساخته شدن انسان، جامعه و تمدن نیازمند فقه و فقیهان بزرگ هستیم و حوزه اصفهان بزرگانی چون علامه مجلسی که از اعاظم و پشتوانههای بزرگ حوزه های علمیه شیعه است پرورش داده؛ در یک نگاه کلان میتوان گفت حوزه علمیه اصفهان نظام فرهنگی واحد و جامعی را پدید آورد که در آن، فقه و فلسفه و عرفان در کنار سیاست و حکومت و امامت به نقطه اوج جدیدی رسیدند و در این نظام متحد فکری هر وجهه از وجوه فرهنگ اسلام کامل کننده وجوه دیگر است و تربیت شدگان مکتب اصفهان عموما واجد این جامعیتاند و دین را عین سیاست و سیاست را عین دین میدانند، همانگونه که در سنت نبوی و علوی بوده است.
یک نمونه شاخص از تربیت شدگان مکتب اصفهان ، میرزای شیرازی بزرگ است؛ او در حالی که در علوم و معارف متعارف حوزه در اوج اعتبار و در جایگاه مرجعیت شیعیان قرار دارد در صحنه سیاست با حکم تحریم تنباکو ابرقدرت غرب را به زانو در میآورد و پادشاه قدرتمند ومستبد داخلی را وادار به عقبنشینی و لغو قرار داد رژی میکند و با این حرکت انقلابی پایهگذار نهضتهای ضد استعماری ایران در دورههای بعد میشود؛ میرزای شیرازی یکی از تربیت شدگان حوزه اصفهان بود و او در عتبات عالیات هم تعلیم دهنده و ترویج کننده مکتب ولایی اصفهان است.
در محضر او، برخی از مراجع بزرگ دوران مشروطیت که نظریه پرداز مشروطه اسلامی بودند مثل آیتالله نائینی و برخی از رهبران میدانی مشروطیت که اسلام و شرع مقدس را مبنای مشروطیت قرار میدادند مثل آیتالله شیخ فضلالله نوری تربیت شدند، آیتالله حائری یزدی مؤسس و پایه گذار حوزه علمیه قم که امروز عظیمترین و پررونقترین حوزه علمیه در جهان اسلام است نیز از شاگردان میرزای شیرازی و متأثر از مکتب اصفهان است.
برخی از صاحبنظران، با وجود اختلاف نظراتی که بهطور طبیعی بین برخی از علما و مراجع وجود دارد، حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم را نیز ادامه دهنده مکتب ولایی اصفهان میدانند و برای نمونه بزرگانی مثل آیتالله محمدباقر صدر را نام میبرند؛ در ایران، آیتالله بروجردی بزرگترین مرجع شیعیان جهان و رئیس حوزه علمیه قم خود تعلیم دیده و تربیت شده حوزه علمیه اصفهان است، ایشان نیز در بعد نظری معتقد به ولایت فقیه بوده و با تربیت جمع وسیعی از علما، زمینهساز تحقق عملی ولایت فقیه به دست یکی دیگر از تربیت شدگان آیتالله حائری و آیتالله شاهآبادی شدند .
موضوع ولایت فقیه، پیش از انقلاب مشروطه در اصفهان مطرح شده است
شاید بسیاری از افراد ندانند که حدود صد سال قبل و پیش از واقعه مشروطیت، در حوزه علمیه اصفهان چندین مرجع و مجتهد بزرگ کتابها و مقالات علمی مشروح و ارزشمندی در تبیین ولایت فقیه تألیف کردهاند که بنا بر تصریح حضرت امام(ره) حتی از ولایت فقیه ایشان قویتر و مشروحتر است؛ آنها نظرات فقهای قرون گذشته در مورد ولایت فقیه را برای اولین بار به صورت متن مستقل و بهطور جامعتر و مشروح تر مورد بحث قرار داده و به شاگردان خود تعلیم دادهاند که یکی از کاملترین متون متعلق به آیتالله محمدتقی نجفی اصفهانی مرجع تقلید آن دوران است.
شاید بسیاری از مردم اصفهان ندانند که در اواخر دوره قاجار، در مکتب ولایی اصفهان تجربه عملی حکومت فقیه و نظریه نیابت عملیاتی و اجرایی شده است؛ مرجع بزرگ اصفهان آیتالله محمد تقی نجفی الگوی جدید حکمرانی دینی را اجرایی کردند که در آن الگو یک مجلس ملی متشکل از نمایندگان اقشار مختلف جامعه، تحت مدیریت فقیه جامعالشرایط (حاج آقا نورالله نجفی) امور اصفهان را در دست داشت و به اداره امور میپرداخت و حاکم وقت اصفهان بنا به اضطرار، خود را مجبور به اجرای مصوبات این مجلس میدانست؛ الگوی حکومتی آقا نجفی در اصفهان یک الگوی معتدل از ترکیب مشروطیت و اسلامیت بود که روشنفکران غربزده و مرتجعین متحجر، به مخالفت با آن برخاستند و به همین دلیل مرجع بزرگ اصفهان آماج حملات و تهمتهای ناجوانمردانه بود که هنوز هم ادامه دارد.
در اصفهان پیش از فتوای تحریم تنباکو، فتوای تحریم کالاهای انگلیسی اعلام شد
شاید بسیاری از مردم اصفهان ندانند در این حکومت ولایی اصفهان، قبل از تحریم سراسری تنباکو توسط میرزای شیرازی فتوای تحریم تنباکو و حتی فتوای تحریم کالاهای انگلیسی توسط مرجع بزرگ اصفهان و مجلس اصفهان صادر شد و با موفقیت به اجرا در آمد و همین موفقیت زمینهساز صدور فتوای میرزای شیرازی برای کل کشور شد؛ این حکومت جدید اصفهان که میتوان آن را یک الگوی محلی ولایت فقیه دانست گام بلندی در عملی شدن نظریه فقهای شیعه در امر ولایت بود.
این حکومت محلی تا آنجا پیش رفت که دستورالعمل جهش تولیدات صنعتی اصفهان و ممنوعیت واردات بیرویه کالاهای خارجی را صادر کرد و بزرگان بازار اصفهان بر اساس تصویب این مجلس کارخانجات مختلفی را برای تولید کالاهای مورد نیاز مردم وارد کرده و راهاندازی نمودند و به این وسیله سلطه اقتصادی انگلیس بر بازار اصفهان شکسته شد و خشم ابرقدرت و احضار آقانجفی به تهران را سبب شد؛ این مجلس هماهنگ با بزرگانی چون شهید مدرس که خود تربیت شده در مکتب ولایی اصفهان و عضوی از آن مجلس بود و سپس به عنوان نماینده مراجع نجف به مجلس شورای ملی دعوت شد، پس از اولتیماتوم روسیه به ایران در اقدامی شجاعانه و باز براساس فتوای آقا نجفی کالاهای روسیه را تحریم کرد تا دشمن خارجی متوجه عواقب کار خود شود.
حوزه اصفهان و مکتب ولایی اصفهان که در مقاطعی از دوران شکوفایی خود چندین مرجع بزرگ و بیش از صد مجتهد صاحب فتوا و صدها مدرسه و مسجد پررونق در اصفهان داشت، در طول چند قرن موفق شد در سطحی گسترده مبانی اعتقادی اسلام و احکام و آموزههای معرفتی تشیع بهویژه اصل مشروعیت حکومت فقیه و نفی حاکمان غاصب را که از اصول و مبانی دین اسلاماند، در جامعه تبیین نموده و آن را در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه کند، این دیدگاه دینی سبب شد علمای بزرگ ما در طول دورانهای افشاریه، زندیه، قاجار و پهلوی در برابر حکومتهای غاصب قرار گیرند و فرهنگ ولایت و حکومت فقیه را که در طول تاریخ در حلقههای درس علمای شیعه در ذیل ابواب فقه تبیین میشد این بار به طور مستقل تبیین و در گسترهای بی سابقه ترویج کنند؛ این دیدگاه اصیل اسلامی با پایمردی مرجع بزرگ شیعه و فداکاری ملت بزرگ ایران با پیروزی انقلاب اسلامی، برای اولین بار پس از صدر اسلام در سطح کشور تحقق عملی یافت تا حکومت نائب معصوم زمینه ساز تحقق حکومت جهانی معصوم شود.
ولایتپذیری مردم اصفهان، ریشهای عمیق دارد
حوزه علمیه اصفهان و مکتب ولایی اصفهان در طول چند قرن زمینهساز ولایت گرایی و ولایت پذیری مردم این دیار بوده و لذا اعتقاد به ولایت فقیه و اعتقاد به جانفشانی در راه تحقق و بقای این ودیعه الهی در اصفهان ریشههای عمیق دارد؛ در آینده نیز رمز موفقیت برای اصفهان و برای همه استانها و برای همه جمعیتهای شیعه در سراسر جهان، تقویت حوزههای علمیه است تا از آن طریق معارف دینی و مکتب ولایی به افکار عمومی و بهویژه به نسل جوان انتقال یابد.
باید اطمینان داشت که احساسات و عواطف قلبی نسبت به امام و ولی فقیه اگرچه برای بقای نظام اسلامی یک ضرورت است اما اگر این عواطف با معرفت دینی و عمقنگری علمی همراه نشود و از محضر علمای بصیر و امین بهره گیری نشود، ادامه طریق ولایتمداری با مشکلات و خطرات بزرگ مواجه خواهد شد کما اینکه در صدر اسلام چنین شد و ما به مصیبت هزار سال غیبت مبتلا شدیم.
مدادالعلما است که مجاهد و شهید میپرورد
باید اطمینان داشته باشیم که برای حفاظت از نظام امت و امامت که پس از هزار سال عسرت دوباره شکل گرفته به رزمندگانی بصیر و مقاوم و نیروهایی ایثارگر و شهادت طلب نیاز داریم و بر اساس الگوی حماسی ۲۵ آبان باید اطمینان داشته باشیم که چنین مجاهدان در سایه پر برکت حوزههای علمیه و روحانیون معظم حوزهها پرورش مییابند؛ بنابراین در هر استان و منطقه، هرچه حوزههای علمیه قویتر و پر رونقتر باشند، در آن منطقه ایثارگران و رزمندگان بیشتر، مقاومتر و مؤمنتری خواهیم داشت و در حقیقت مدادالعلما است که مجاهد و شهید میپرورد و قلمها است که فرهنگ شهادت را در قلبها استقرار میبخشد.
دشمن نیز از زمان میرزای شیرازی این حقیقت را دریافته و برای حذف این پایگاه قدرت اسلام، دویست سال است تخریب روحانیت ترور شخصیت فقها و ترور فیزیکی آنها را ادامه داده و در همین فتنه اخیر نیز در رسانههای دشمن و در فریادهای عوامل داخلی دشمن شعار حذف روحانیت و حذف ولایت بسیار پر رنگ و آشکار بود؛ اگر شیوه زندگی شهیدان بزرگوار مورد مطالعه قرار گیرد ارتباط با حوزههای علمیه، ارتباط با روحانیون و طلاب بصیر و آگاه نقشی اساسی در آن دارد که باید الگوی نسل امروز و فردای ملت ما قرار گیرد.
حوزهها و روحانیون و طلاب عزیز نیز باید بیش از گذشته با استفاده از ارتباطها و برنامههای حضوری و ارتباطهای رسانهای، جوانان دختر و پسر را زیر سایه تعلیم وتربیت خود قرار داده و به تناسب خطرات بزرگی که اسلام و نظام اسلامی را تهدید میکند مدافعان و ایثارگران بیشتر و مقاومتر و مؤمنتری را تربیت کنند.
سالروز ۲۵ آبان، تذکری است به همه ما که برای ادامه راه نورانی انقلاب و فائق آمدن بر موانع و مشکلات راه و کسب شایستگی برای پیوستن به سپاه حضرت حجت(عج) باید در امتحان ورودی که پیوستن به سپاه و جبهه ولایت فقیه است نمره قبولی بگیریم؛ باید یار و یاور و پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا آسیبی به دین ما و مملکت ما نرسد.
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.