شیوه جدید برگزاری نمایشگاه عطر سیب به نفع هیات‌های مذهبی است

20:00 - 19 شهريور 1397
کد خبر: ۴۵۱۳۱۲
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب گفت: امسال علاوه بر ارائه اجناس اصلی از سوی فروشگاه شهروند با تخفیف ۱۰ تا ۵۹ درصدی، سایر اقلام مورد نیاز از هیأت مذهبی، مساجد و تکایا با تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی عرضه می‌شود.

شیوه جدید برگزاری نمایشگاه عطر سیب به نفع هیات‌های مذهبی است

به گزارش گروه جامعه ؛ولی الله شجاع پوریان از حماسه عاشورا به عنوان میراث غنی و معنوی بزرگ در اختیار مسلمانان یاد کرد و افزود: محرم و صفر تریبون بزرگ و رایگانی را طی فرصت دو ماهه در اختیار مسئولان مذهبی و فرهنگی کشور قرار می‌دهد که برای ترویج فرهنگ عاشورایی، نیاز‌های جامعه امروز و آرمان‌های انقلاب اسلامی فرهنگ سازی کنند.

وی با اشاره به برگزاری شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب گفت: این نمایشگاه با سابقه ۱۵ ساله از سوی شهرداری تهران برگزار شده که از کمک‌های ۱ میلیارد تومانی در سال نخست برگزاری، به ۳ و نهایت ۷ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است و ۲۵ هزار هیئت مذهبی، مسجد، هیأت دانشجویی و دانش آموزی و تکایا در سال گذشته از بن‌های این نمایشگاه برخوردار بوده اند.

شجاع پوریان اذعان داشت: مدیریت شهری جدید در سال گذشته به دلیل پیش بینی بودجه و مصوبه آن در شورای چهارم این نمایشگاه را برگزار کرد. اما امسال به دلیل ریل گذاری‌های جدید شورای شهر پنجم و انقباض بودجه‌ای پیش بینی شده کاهش بودجه سال ۹۷ و بویژه کاهش ۲۵ درصدی اعتبارات قانون برنامه بودجه امسال برای معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، شرایط متفاوت شد.

وی با اشاره به حذف عنوان نمایشگاه عطر سیب در لایحه بودجه امسال گفت: قرار شد این برنامه‌ها با عنوان جدید کمک به برگزاری آیین‌های عاشورایی و اربعین، با مبلغ ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان جایگزین شود که در مقایسه با سال گذشته، یک سوم کاهش اعتبار داشته است.

شجاع پوریان به شرایط دوگانه مواجهه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری با نمایشگاه عطر سیب اشاره کرد و افزود: از یک سو با کاهش یک سومی اعتبارات مواجه شدیم و شورای شهر نیز به عنوان قانونگذار و ناظر ما، با برگزاری نمایشگاه عطر سیب به سبک و سیاق و اعتبارات سال گذشته موافق نبود؛ از سوی دیگر اعتبار دو میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومانی به مجموع برنامه‌های ماه محرم و اربعین ما اختصاص یافته است که باید برای برنامه‌های عاشورایی در مناطق، در قالب خیمه‌های معرفت، تعزیه و... هزینه شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: اگر قرار بود مبلغ مذکور را در قالب بن یا کمک نقدی به هیأت اهدا کنیم به هر هیئت بین ۱۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان اختصاص می‌یافت که با توجه به افزایش تورم و نرخ کنونی اقلام، رقم ناچیزی بودکه نوعی بی حرمتی به هیأت مذهبی و تکایا قلمداد می‌شد و به دور از تکریم این بخش‌های مذهبی جامعه بود.

وی با انتقاد از شیوه برگزاری نمایشگاه در سال‌های گذشته و بازتاب اجتماعی آن در سطح جامعه گفت: متاسفانه مبلغ اندکی که طی سالیان گذشته به هیأت تعلق می‌گرفت چنان در بین افکار عمومی تبلیغ می‌شد که تصور عموم مردم جامعه بر این بود که گویی مبلغ کلانی در اختیار هیأت قرار می‌گرفته در حالیکه به نوعی می‌توان گفت: در حق این نهاد‌های مردمی جفا صورت گرفته است.

شجاع پوریان، بی عدالتی در توزیع بن‌ها و عدم تفاوت بین محلات برخوردار و محروم پایتخت، محدود کردن استقلال هیأت و عدم وجود امکان نظارت دقیق را دیگر اشکالات نمایشگاه عطر سیب در سال‌های گذشته برشمرد.

۶.۵ میلیارد تومان خرید آزاد مردم از نمایشگاه پارسال

وی با اعلام فروش ۱۲ میلیارد تومانی این نمایشگاه در سال گذشته گفت: ۵ و نیم میلیارد تومان از این رقم به بن‌های اهدایی اختصاص یافته بود و ۶ و نیم میلیارد تومان نیز میزان خرید آزاد مردم از این نمایشگاه بوده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به مسائل و آسیب شناسی‌های صورت گرفته در خصوص عطرسیب گفت: به این نتیجه رسیدیم که بنا به دستور شهردار محترم تهران نمایشگاه عطر سیب را در راستای مساعدت و حمایت از هیأت مذهبی، حسینیه ها، مساجد و تکایا و با سبک و سیاق جدید برگزار کنیم.

وی از تغییر مکانیزم اجرایی شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب خبر داد و افزود: ما امسال از غرفه داران ووردی و اجاره غرفه دریافت نکرده ایم که این رقم می‌توانست ۵۰۰ میلیون تومان درآمد برای شهرداری تهران به همراه داشته باشد و در عین حال از تولیدکنندگان انبوه و عرضه کنندگان اقلام خواستیم حداکثر ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف برای اقلام این نمایشگاه درنظر بگیرند.

کاهش یک سومی هزینه‌های برپایی نمایشگاه

شجاع پوریان با اشاره به هزینه کرد حدود ۷۰۰ میلیون تومان برای برگزاری نمایشگاه عطر سیب، افزود: خوشبختانه امسال علی رغم افزایش قیمت‌ها توانستیم هزینه‌های زیرساخت برپایی نمایشگاه را یک سوم کاهش دهیم.

وی حضور متفاوت شرکت شهروند در نمایشگاه عطر سیب را از مزایای نمایشگاه امسال عنوان کرد و گفت: شرکت شهروند در مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع (که نسبت به سال گذشته ۱۰ برابر افزایش داشته است) اقلام خود را از ۱۰ تا ۵۹ درصد تخفیف و بدون سود عرضه کرده است؛ به ویژه اقلام اصلی خوراکی مصرف هیئت ها، چون گوشت، برنج و روغن با قیمت تنظیم بازار به صورت ثابت عرضه می‌شود.

فروش روزانه ۲۵۰ میلیون تومانی فروشگاه شهروند در نمایشگاه

شجاع پوریان از مراجعه روزانه ۳ هزار نفر به نمایشگاه شانزدهم عطرسیب خبر داد و افزود: فروش روزانه ۲۵۰ میلیون تومانی فروشگاه شهروند در این نمایشگاه نشانگر استقبال مردمی از نمایشگاه امسال است.

وی، مراجعه و خرید هیأت واقعی و نیازمند، ارائه تخفیف‌های ویژه به هیأت و حذف مبالغ ناچیز بن به آنان را از دیگر محاسن برگزاری نمایشگاه شانزدهم عطر سیب برشمرد و افزود: به عنوان نمونه هیئتی که ۲ تا ۳ میلیون از نمایشگاه خرید می‌کند از تخفیف ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی برخوردار خواهد شد.

اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی در بوستان ولایت

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اعلام عرضه محصولات در ۴ بخش فرهنگی و تبلیغاتی، تجهیزات صوتی -الکترونیکی، برقی -صنعتی و موادغذایی -آشپزخانه ای، در این نمایشگاه، افزود: نمایندگان هیأت، حسینیه‌ها و مساجد پایتخت می‌توانند با مراجعه به این نمایشگاه از محصولات فرهنگی، مذهبی، تبلیغی و ترویجی تجهیزات و امکانات سخت افزاری، پشتیبانی و تدارکاتی، موادغذایی و محصولات ارگانیک و پذیرایی، تجهیزات صنعتی و آشپزخانه ای، صوتی، برقی و الکتریکی و... با قیمت مناسب بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به بخش ویژه فرهنگی نمایشگاه عطر سیب عنوان کرد: در این بخش علاوه بر اجرای برنامه‌های آئینی، محصولات فرهنگی هنری شامل کتاب، نرم افزار، پرچم، بیرق، کتیبه، انواع تابلو‌های هنری، طراحی انواع نماد‌های عاشورا و محرم و محصولات ویژه اربعین عرضه می‌شود.

شجاع پوریان، ارائه محصولات متنوع باکیفیت و ارزان قیمت به تشکل‌های مذهبی به صورت متمرکز و دریک مکان و کاهش هزینه‌های هیئت‌ها و کاهش تردد‌های غیرضروری در سطح شهر برای خرید و کمک به کاهش بار ترافیک شهر را از دیگر محاسن برگزاری نمایشگاه عطر سیب برشمرد.

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب در آستانه ماه محرم در بوستان ولایت با حضور ۵۴ بخش از مجموعه اصناف، بیش از ۵ هزار قلم کالای مورد نیاز هیئت‌های مذهبی را در فضایی بالغ بر ۸ هزار متر و در سالن‌های ۹۵ هزار متری عرضه می‌کند و پذیرای شهروندان است.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *