لزوم مدیریت صحیح برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه
یک مقام مسئول در بازار سرمایه با اشاره به مسئولیت خطیر سهامداران عمده و مدیران سرمایه گذاری گفت: این افراد باید در اتخاذ تصمیمات حرفهای برای سهام تحت مدیریت به گونهای عمل کنند که به بازار ضربه نزنند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محمود رضا خواجه نصیری با اشاره به تحقق پیش بینیها در مورد حرکت روبه رشد بورس و افزایش قیمتها و معاملات گفت: تغییر جهت نقدینگی به سمت بازار سرمایه در کنار سایر عوامل متعدد از جمله ایجاد فضای اقتصادی و بازار جدید، مطمئن، شفاف و همچنین سیاست گذاریهای که در حوزه ارزی باید انجام میشد و شد منجر به آماده شدن رشد بازار سرمایه به شکل بالقوه شد به گونهای که شاهد بهبود حاشیه سود شرکتها هستیم.
وی در ادامه افزود: نکته اساسی که دراین مقطع با ورود جریان نقدینگی و متناسب با افزایش تقاضای بازار باید مدنظر تعداد زیادی از مدیران شرکتهای سرمایه گذاری، هلدینگ و صاحبان سهام، بخش حقوقی بانکها و صندوقهای بازنشستگی قرار گیرد آن است که دیر یا زود با توجه به شرایط، سیاست و نقدینگی که لازم دارند وارد بازار شده و از فضای ایجاد شده در جریان بازار استفاده و نقدینگی تامین کنند.
این مقام مسئول با اشاره به انفعال و عدم تصمیم گیری فعالانه و جسورانه در نحوه بازار گردانی، فروش و خرید معاملات در طول سالهای اخیر گفت: با توجه به روند کنونی بازار و حرکتهای خوبی که شروع شده، شرکتهای سرمایه گذاری، هلدینگها و صاحبان سهام حقوقی میتوانند روند بازار را تحت تاثیر قرار داده و به صورت هوشمندانه و دقیق عمل کنند.
خواجه نصیری ادامه داد: این افراد هنگام عرضه سهم در بازار خرد و فروش سهام توسط شرکتهای سرمایه گذاری، هلدینگ و … به عنوان سهامداران خرد و عمده در گام اول باید توجه داشته باشند بازخورد درستی از وضعیت تقاضای بازار داشته و متناسب با آن عرضه کنند. در گام دوم این افراد نباید گمان کنند سقف قیمتی سهام در بازار نقطهای است که آنها عرضه خواهند کرد و باید توجه داشته باشند تصمیم گیری در خصوص بازار گردانی عرضه و سهامداری عمده به صورتی باشد که فعالیت سهامداران عمده منجر به اثرگذاری غیر عادی و روند منفی در بازار نشود. به این ترتیب باید به گونهای انجام شود که با ۲ مولفه، قیمت و حجم قابل فروش داراییها براساس برنامه ریزیها مورد اندازه گیری باشد.
مدیرعامل تامین سرمایه تمدن به همه مدیران سرمایه گذاری، هلدینگ و صاحبان سهام که برنامهای برای فروش سهام در بازار دارند پیشنهاد کرد با ایجاد کارگروههای تخصصی، ارزیابی تقاضای بازار و روشهای فروش به صورت پلهای عرضه کنند به گونهای که به ذات تقاضای بازار ضربه نزده و قیمت عرضه به صورت میانگین عرضه در طول دوره باشد و همه درانتظار فروش در اوج قیمت نباشند.
خواجه نصیری تصریح کرد: سرمایه گذاران باید همواره خود را به عنوان بازار گردان غیر رسمی که سهامدار عمده آن هستند در نظر گرفته و مسئولیت درمورد بازار را مدنظر قرار دهند و ارزیابی نحوه مدیریت را برای یک دوره مدیریت طولانی تلقی کرده و به هیچ وجه قیمتها را مبنای این موضوع قرار ندهند. سهام سهامداران عمده نباید به شکل ماشهای بر سر بازار باشد که بر سرآن چکانده و بازار را تحت تاثیر قرار داده و فضای مثبت آن را منفی کند.
وی افزود: دراین میان کانون نهادهای مالی و سرمایه گذاری که این روزها نقش پررنگ تری در هماهنگی نهادهای مالی و سرمایه گذاری دارد، میتواند درجهت حرفه ایتر کردن رفتار سهامداران حقوقی در بازار و ترویج رویههای تخصصی درمدیریت پرتفو و فعالیت مسئولانه در بازار توسط سهامداران عمده اقدام کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه روند عرضه باید مبتنی بر روشهای علمی و روز دنیا و تئوریهایی از جنس تحلیل بازار باشد، ادامه داد: به طور کلی برای شرکتهای سهامی و هلدینگ دو مصرع فعالیت وجود دارد که مصرع اول آن تحلیل، ارزیابی و خرید سهام خوب یا نگهداری و بررسی آن است و مصرع دوم آن برنامه ریزی از جنس عملیات و فعالیت بازار، نحوه تقاضا و رفتار بازار باشد تا بتوانند موفق عمل کرده و درخرید و فروش از لحاظ حجم، قیمت و شرایط حالتی بهینه به دست اورند.
خواجه نصیری گفت: نکته مهمی که در شرایط فعلی بازار بسیار باید مورد توجه قرار گیرد این است که در حال حاضر نباید برترین اطلاعات بازار تصمیم گیری بخش حقوقی فروش سهام باشد، در چنین شرایطی باید روشهایی علمی، متعهدانه و مبتنی بر روشهای پیشرفته و تئوریهای بازارهای مالی دنیا استخراج شود و حدامکان به نحوی باشد که به بازار و شرکتها کمک شود ضمن اینکه سرمایه گذاران و بخش حقیقی بازار سرمایه باید بدانند این امکان که با افزایش قیمتها نسبت ریسک به بازده انتظاری افزایش یابد وجود دارد و این مهم باید درتصمیم گیریها لحاظ شود.
وی در انتها خاطر نشان کرد: این افراد باید توجه داشته باشند قرار نیست روند سریع و تند و تیز بازار در کوتاه مدت همیشگی باشد بنابراین باید اهداف میان و بلند مدت را در بازار تبیین و براساس آنها تصمیم گیری و درخواست فروش بر روی آن لحاظ کنند. چراکه تدوین اهداف درست و منطقی سرمایه گذاران و جلوگیری از تاثیر ۱۰۰ درصدی هیجانات بازار در تصمیمات سرمایه گذاری میتواند برگ برندهای برای سرمایه گذارانی باشد که با تحلیل وارد و این تحلیل را مبنای تصمیم گیری قرار داده اند و حاضرند تا حدودی از بازار کوتاه مدت گذشته و ثبات بازدهی را افزایش دهند.
وی در ادامه افزود: نکته اساسی که دراین مقطع با ورود جریان نقدینگی و متناسب با افزایش تقاضای بازار باید مدنظر تعداد زیادی از مدیران شرکتهای سرمایه گذاری، هلدینگ و صاحبان سهام، بخش حقوقی بانکها و صندوقهای بازنشستگی قرار گیرد آن است که دیر یا زود با توجه به شرایط، سیاست و نقدینگی که لازم دارند وارد بازار شده و از فضای ایجاد شده در جریان بازار استفاده و نقدینگی تامین کنند.
این مقام مسئول با اشاره به انفعال و عدم تصمیم گیری فعالانه و جسورانه در نحوه بازار گردانی، فروش و خرید معاملات در طول سالهای اخیر گفت: با توجه به روند کنونی بازار و حرکتهای خوبی که شروع شده، شرکتهای سرمایه گذاری، هلدینگها و صاحبان سهام حقوقی میتوانند روند بازار را تحت تاثیر قرار داده و به صورت هوشمندانه و دقیق عمل کنند.
خواجه نصیری ادامه داد: این افراد هنگام عرضه سهم در بازار خرد و فروش سهام توسط شرکتهای سرمایه گذاری، هلدینگ و … به عنوان سهامداران خرد و عمده در گام اول باید توجه داشته باشند بازخورد درستی از وضعیت تقاضای بازار داشته و متناسب با آن عرضه کنند. در گام دوم این افراد نباید گمان کنند سقف قیمتی سهام در بازار نقطهای است که آنها عرضه خواهند کرد و باید توجه داشته باشند تصمیم گیری در خصوص بازار گردانی عرضه و سهامداری عمده به صورتی باشد که فعالیت سهامداران عمده منجر به اثرگذاری غیر عادی و روند منفی در بازار نشود. به این ترتیب باید به گونهای انجام شود که با ۲ مولفه، قیمت و حجم قابل فروش داراییها براساس برنامه ریزیها مورد اندازه گیری باشد.
مدیرعامل تامین سرمایه تمدن به همه مدیران سرمایه گذاری، هلدینگ و صاحبان سهام که برنامهای برای فروش سهام در بازار دارند پیشنهاد کرد با ایجاد کارگروههای تخصصی، ارزیابی تقاضای بازار و روشهای فروش به صورت پلهای عرضه کنند به گونهای که به ذات تقاضای بازار ضربه نزده و قیمت عرضه به صورت میانگین عرضه در طول دوره باشد و همه درانتظار فروش در اوج قیمت نباشند.
خواجه نصیری تصریح کرد: سرمایه گذاران باید همواره خود را به عنوان بازار گردان غیر رسمی که سهامدار عمده آن هستند در نظر گرفته و مسئولیت درمورد بازار را مدنظر قرار دهند و ارزیابی نحوه مدیریت را برای یک دوره مدیریت طولانی تلقی کرده و به هیچ وجه قیمتها را مبنای این موضوع قرار ندهند. سهام سهامداران عمده نباید به شکل ماشهای بر سر بازار باشد که بر سرآن چکانده و بازار را تحت تاثیر قرار داده و فضای مثبت آن را منفی کند.
وی افزود: دراین میان کانون نهادهای مالی و سرمایه گذاری که این روزها نقش پررنگ تری در هماهنگی نهادهای مالی و سرمایه گذاری دارد، میتواند درجهت حرفه ایتر کردن رفتار سهامداران حقوقی در بازار و ترویج رویههای تخصصی درمدیریت پرتفو و فعالیت مسئولانه در بازار توسط سهامداران عمده اقدام کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه روند عرضه باید مبتنی بر روشهای علمی و روز دنیا و تئوریهایی از جنس تحلیل بازار باشد، ادامه داد: به طور کلی برای شرکتهای سهامی و هلدینگ دو مصرع فعالیت وجود دارد که مصرع اول آن تحلیل، ارزیابی و خرید سهام خوب یا نگهداری و بررسی آن است و مصرع دوم آن برنامه ریزی از جنس عملیات و فعالیت بازار، نحوه تقاضا و رفتار بازار باشد تا بتوانند موفق عمل کرده و درخرید و فروش از لحاظ حجم، قیمت و شرایط حالتی بهینه به دست اورند.
خواجه نصیری گفت: نکته مهمی که در شرایط فعلی بازار بسیار باید مورد توجه قرار گیرد این است که در حال حاضر نباید برترین اطلاعات بازار تصمیم گیری بخش حقوقی فروش سهام باشد، در چنین شرایطی باید روشهایی علمی، متعهدانه و مبتنی بر روشهای پیشرفته و تئوریهای بازارهای مالی دنیا استخراج شود و حدامکان به نحوی باشد که به بازار و شرکتها کمک شود ضمن اینکه سرمایه گذاران و بخش حقیقی بازار سرمایه باید بدانند این امکان که با افزایش قیمتها نسبت ریسک به بازده انتظاری افزایش یابد وجود دارد و این مهم باید درتصمیم گیریها لحاظ شود.
وی در انتها خاطر نشان کرد: این افراد باید توجه داشته باشند قرار نیست روند سریع و تند و تیز بازار در کوتاه مدت همیشگی باشد بنابراین باید اهداف میان و بلند مدت را در بازار تبیین و براساس آنها تصمیم گیری و درخواست فروش بر روی آن لحاظ کنند. چراکه تدوین اهداف درست و منطقی سرمایه گذاران و جلوگیری از تاثیر ۱۰۰ درصدی هیجانات بازار در تصمیمات سرمایه گذاری میتواند برگ برندهای برای سرمایه گذارانی باشد که با تحلیل وارد و این تحلیل را مبنای تصمیم گیری قرار داده اند و حاضرند تا حدودی از بازار کوتاه مدت گذشته و ثبات بازدهی را افزایش دهند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *