قائم مقامی: سینمای ایران در مجموع سینمای نجیب و متشخصی است/ضرغامی: سینمای ایران امروز روبروی سینمای استکبار ایستاده است
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، بیست و یکمین نشست "شنبههای انقلاب" با عنوان "سینما" و با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه در محل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی واقع در انتهای خیابان سمیه آغاز شد.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد قائم مقامی استاد حوزه ودانشگاه در ابتدای این نشست با گرامیداشت سالروز شهدای هفدهم شهریور گفت: سینمای ایران در مجموع سینمای نجیب و متشخصی است. درباره سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی دو بحث مطرح است. اول اینکه این سینما تا چه حد به موفقیت های مختلف رسیده و دوم اینکه تا چه حد بیانگر ارزشهای انقلاب بوده است.
وی ادامه داد: به واسطه انقلاب اسلامی مردم طی این سالها توانستند معنای واقعی اسلام را بدون فیلتر و پیرایه ببینند و وظیفه هنر در این سالها همین تصویرسازی بوده است.
این استاد حوزه و دانشگاه تاثیرپذیری هنرمندان از سینمای غرب را نادرست خواند و اضافه کرد: سینمای ما تا امروز به خوبی پیش رفته است اما همچنان بسیاری از هنرمندان تحت تاثیر سینمای غرب هستند، سینما باید حاکمیت دین را پذیرفته و به رنگ دین در آید. اگر دین از سایر پدیده ها تبعیت کند اتفاق درستی نیست زیرا این اتفاق همواره شکست خورده است.
هوشنگ توکلی به عنوان دومین سخنران این برنامه گفت: من همواره معلم هنر هستم حال اگر به خطا فیلمی ساختم یا تئاتری کار کردم در حول همان محور آموزشی بوده است. آموزش هنر بسیار سخت است به این دلیل که انسان گاهی ویژگی هایی عجیب را در هنر می یابد. آموزش یعنی جهت دادن درست به این ویژگی ها که بسیار هم سخت است.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی ایران استعدادهای فراوانی در سینما کشف شد که در آن زمان وظیفه ما جهت دهی به آنها بود. اتفاقی که در آن دوران بسیار سخت و البته ضروری بود. سینمای امروز که باعثافتخار ما شده حاصل چهل سال رنج کشیدن و سختی های فراوان هنرمندان است. امروز سرمایه اصلی ما هنر سینماست زیرا به خوبی در جهان خودنمایی می کند و میتواند تمامارزشهایی که بابت آن خونداده ایم را زنده نگهدارد.
محمد میرعلایی تهیه کننده سینما درباره زیر ساخت های سینما گفت: چون موضوع انقلاب اسلامی است می خواهم موضوع سینما را از خود انقلاب آغاز کنم. حضرت امام خمینی (ره) در همان روزهای اول خط مشی مسلحانه را نهی فرمودند و این بود که انقلاب باگفت و گو و روشنفکری جان گرفت.
وی ادامه داد: ما از این به بعد باید به صورت جدی برای چهل سال آینده انقلاب برنامه ریزی کنیم. خوشبختانه طی چهل سال گذشته سینمای ایران به خوبی در جهان شناخته شده و به نوعی در هر جشنواره نام ایرانیان جستجو می شود. علاوه بر کیفیت ما طی این چهل سال از لحاظ فنی و فیزیکی رشد چشمگیری کرده ایم.
محسن یزدی مدیر مرکز سینما مستند سوره مهر سخنران بعدی این نشست گفت: ما در سینمای مستند وضع خیلی خوب و رو به رشدی داریم و به صورت جدی به آینده امیدوار هستیم. سینمای مستند بعد از انقلاب شخصیت پیدا کرده و امروز با سینمای داستانی رقابت می کند.
وی با اشاره به توجه ویژه جهان به سینمای مستند ایران اظهار کرد: مستند بحران نوعی از گونه سینماست که زایده انقلاب اسلامی است حال ما پرچمدار آن هستیم. مستندهای زمان دوران دفاع مقدس از چنان کیفیت و صداقتی برخوردار هستند که هنوز هماینمستندها منبع ساختبسیاریاز آثار است.
مدیر سینمای مستند حوزههنری در خصوص تاثیر ویژه زنان در سینمای مستند بعد از انقلاب تصریح کرد: این را بگویم که سینمای مستند موفقیت خود را از حاکمیت، دولت گرفته و این تاثیر انقلاب بر سینمای مستند است. به عنوان مثال جشنواره فیلم حقیقت یکی از بزرگترین موفقیتهای انقلاب در عرصه سینمایمستند است.
روح الله سهرابی نویسنده و کارگردان سینما با تاکید بر استکبار ستیزی سینمای انقلاب گفت: با شروع جنگ تحمیلی سینمای ایران دچار تحول بزرگی شد. آن دوران با وجود سختی های فراوان باعث تولد سینمای دفاع مقدس شد. این سینما امضای انقلاب اسلامی ایران است و حال وقتی به آمار نگاه می کنیم ده درصد سینمای ایران را سینمای دفاع مقدس تشکیل داده است.
وی در همینرابطه اضافه کرد: این آمار مطلقا اینگونه نیست که ما در ژانردفاع مقدس جایگاه مناسبی داریم. اما ما باید گاها نیمه پر لیوان را ببینیم. از نظر من دفاع مقدس باعث شکوفایی و معرفی چهره های بزرگی به سینما شده است.
محمدتقی فهیم منتقد عرصه سینما درباره رونق حوزه نقد گفت: مقایسه رشد حوزه نقد قبل و بعد انقلاب اسلامی ایران بسیار بدیهی است. ما قبل از انقلاب به هیچ وجه نقدی قابل تامل نداشتیم و اینکه بعد انقلاب اسلامی ایران نقد شکل گرفت کاملا آشکار است.
فهیم با تشویق نقد کنونی در سینما افزود: انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی در حوزه نقد داشته است. امروز حتی مردم عادی هم نقد را می شناسند. ما شاهد حضور جوانان بسیاری در عرصه نقد بودیم زیرا فضای نقد در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران بسیار باز شد.
عزت الله ضرغامی به عنوان آخرین سخنران شنبه های انقلاب با محوریت سینما گفت: بدون تردید عملکرد نظام جمهوری اسلامی در سینمای بعد از انقلاب در صدر تاثیرگذاری است. سینمای ایران آنقدر بزرگ است که امروز روبروی سینمای استکبار ایستاده است. سینمای ایران سینمای مقاومت است که نقطه مقابل هالیوود ایستاده است.
وی در همینراستا افزود: خوشبختانه سال پیش جشنواره فیلم فجر بسیار با کیفیت بود و فیلم های فاخری درآن حضور داشت. بنیه سینمای ایران در طول چهل سال بسیار قوی شده و اگر جشنواره فجر سال گذشته تا این حد پر بار بود به همین دلیل بنیه بالای سینمای انقلاب بود.
وی آزادی بیان در سینما را مثال زدنی خواند و ادامه داد: سینمای ایران امروز حرف های بسیار جدی را می زند. حرف هایی که شاید در سایر حوزه ها نتوان با این قدرت از آنها دم زد.
ضرغامی درباره سینمای اجتماعی و سیاسی اذعان کرد: اگر سینمای اجتماعی نوعی پرتو افکنی به مسائل جامعه باشد باید واقع نمایی کند. واقع نمایی نباید با بزرگنمایی اشتباه گرفته شود. از نظر من مشکلات اجتماعی در این فیلم ها باید به درستی طرح و بررسی شوند تا بتوان با حل آنها به زندگی بهتر مردم بینجامد.
وی ادامه داد: فیلمهای حاتمی کیا نمود واقعی سینمای اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی ایران است. زیرا تمام شخصیت های فیلمهای حاتمی کیا در اطراف ما حضور دارند. حاتمی کیا قهرمانانش را از بین مردم انتخاب می کند و بهتریننوع سینمای اجتماعی در بستر دفاع مقدس است.
برای مشاهده آلبوم تصویری شنبه های انقلاب اینجا کلیک کنید.