مشکلات مربوط به راه‌ها باید با نگاه کارشناسی سازمان راهداری بررسی و رفع شود/ بهینه‌سازی عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد در حوزه سفر اولویت ماست

14:37 - 13 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۹۷۶۷
معاون گردشگری گفت: بهینه‌سازی عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد در حوزه سفر یکی از مهم‌ترین موضوعات ستاد سفر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مشکلات مربوط به راه‌ها باید با نگاه کارشناسی سازمان راهداری بررسی و رفع شود/ بهینه‌سازی عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد در حوزه سفر اولویت ماست

به‌گزارش گروه جامعه ، سی‌وپنجمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور محمد محب‌خدایی معاون گردشگری کشور، عبدالهاشم حسن‌نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد به‌میزبانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امروز سه‌شنبه ۱۳ شهریور برگزار شد.

محمد محب‌خدایی معاون گردشگری در این نشست گفت: «این ستاد فرصتی را ایجاد می‌کند تا مدیریت جزیره‌ای از بین برود، در سطح ملی سازمان میراث‌فرهنگی و در سطح استانی، استاندار‌ها مدیریت ستاد را بر عهده دارند.»

وی تصریح کرد: منظر‌های موجود در کشور بر پایه جذب گردشگر نیست، باید جاذبه‌های متناسب با فضا و شرایط برای جذب توریسم ایجاد شود، بهینه‌سازی در عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد در حوزه سفر یکی از مهم‌ترین موضوعات ستاد سفر است که باید موردتوجه قرار گیرد.

محب‌خدایی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات موجود به دلیل مدیریت جزیره‌ای است، مسافر و گردشگر به سبد خدمت توجه می‌کند و تمام جزئیات را موردبررسی قرار می‌دهد، باید یک نقشه مشخص برای تهیه این بسته خدمت داشته باشیم، این ستاد برای ایجاد هم‌افزایی تشکیل شده است.

معاون گردشگری گفت: مشکلاتی که در حوزه راه‌های کشور احصا شده است از سوی مردم و گردشگران مطرح شده و باید با نگاه تخصصی در سازمان راهداری موردبررسی قرار گیرد، ستاد خدمات سفر باید خروجی مفید داشته باشد.

وی افزودد: باید نقاط محوری و کلیدی شناسایی و معرفی شود چراکه معرفی همه نقاط کشور با توجه به منابع محدود وجود ندارد، باید توجه کنیم که زیرساخت‌های حوزه گردشگری با توجه به شرایط و فضای موجود ایجاد شود.

محب‌خدایی پیشنهاد داد: سامان‌دهی وضعیت فروش بلیت در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان میراث‌فرهنگی و سازمان راهداری اجرایی و عملیاتی می‌شود.

معاون گردشگری ادامه داد: فرهنگ‌سازی سفر نیز باید به یکی از موضوعات مهم ستاد تبدیل شود و دستگاه‌های مربوط به این بخش باید پیگیری‌های لازم را برای آموزش و فرهنگ‌سازی ایمنی سفر انجام دهند.

وی افزود: باید با پیگیری ایجاد شرح وظایف مشترک، قوانین مشترک ایجاد کنیم، سازمان‌هایی که در این حوزه احساس نیاز می‌کنند باید قوانین مشترک موردنظر را به ستاد اعلام کنند تا پس از بررسی‌های لازم این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

محب‌خدایی گفت: با توجه به آمار، بیشترین تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها اتفاق می‌افتد پیشنهاد ما این است که ایستگاه ۳۰ با ارائه چای و قهوه به رانندگان در ورودی شهر‌ها ایجاد شود تا شاهد کاهش تصادفات باشیم.

معاون گردشگری ادامه داد: در مورد بحث سرویس‌های بهداشتی شاید سازمان راهداری توان مالی کافی برای انجام این کار را در سطح کشور نداشته باشد و ما باید با استفاده از توان بخش خصوصی این معضل را رفع کنیم، همچنین اصلاح منظر‌های بین‌راهی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با تداوم جلسات و با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های عضو شاهد ارتقای سطح بهره‌وری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر باشیم.

عبدالهاشم حسن‌نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این نشست گفت: سازمان راهداری آمادگی همکاری با سازمان میراث‌فرهنگی را دارد، تشکیل کارگروهی با حضور کارشناسان سازمان راهداری و سازمان میراث‌فرهنگی برای بررسی مشکلات و ارائه راهکار‌های مناسب برای رفع آن‌ها می‌تواند در این حوزه مؤثر و مفید باشد.

مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی در این نشست گفت: در استان پنج راه مهم و اصلی در حال اجراست که این پروژه‌ها با کمک سازمان راهداری و بخش خصوصی در حال انجام است.

وی  تصریح کرد: موضوع آموزش در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر باید در اولویت قرار گیرد، فوت‌شدگان در تصادفات متأسفانه در کشور بسیار زیاد هستند، عامل بیش از ۹۰ درصد تصادفات، اشتباهات رانندگان است.

خدابخش افزود: تشویق به سفر باید همراه با آموزش و رعایت مسائل ایمنی در جاده‌ها باشد، خوشبختانه یکی از فواید ستاد هماهنگی، همکاری دستگاه‌ها برای سفر‌هایی ایمن و خاطره‌انگیز است.

فریدون محمدی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در این نشست گفت: حمل‌ونقل جاده‌ای حدود ۹۰ درصد از تردد‌ها در کشور را به خود اختصاص داده است، کار‌های بزرگی در این بخش انجام شده، اما مشکلات بسیاری نیز وجود دارد.

وی  ادامه داد: مشکلات این بخش از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در ۲۱ بند احصا شده است، عدم وجود راه‌های مواصلاتی مناسب در سایت‌های تاریخی، استاندارد نبودن جاده‌ها و مسیرها، ضرورت ایمن‌سازی مسیر‌های مخاطره انگیز، کمبود استراحتگاه‌های بین‌راهی، کمبود سرویس‌های بهداشتی در جایگاه‌های سوخت، نامطلوب بودن راه‌های ارتباطی، تکمیل مسیر‌هایی که فاقد تابلو‌های هشداردهنده، نظارت بر پمپ‌بنزین‌های بین‌راهی، پیگیری و واگذاری مجتمع‌های بین‌راهی به بخش خصوصی، انجام خط‌کشی در نقاط تصادف خیز، استقرار سیستم آنلاین برای گرفتن بلیت و تهیه بروشور‌هایی برای معرفی راه‌ها ازجمله این مشکلات است.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: ۱۸۳ مورد نقطه حادثه‌خیز در استان آذربایجان شرقی شناسایی شده است، همچنین عدم وجود تابلو‌های راهنمایی و استراحتگاه‌های بین‌راهی مردم و گردشگران را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

داریوش امانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری گفت: بیش از ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس در کشور فعال است، نزدیک به ۲۵۰ میلیون جابه‌جایی مسافر و ۵۸۰ میلیون تن جابه‌جایی کالا سال گذشته صورت گرفته است، ۱۵۰۰ شرکت در بخش مسافری و ۴۵۰۰ شرکت در حوزه باربری در کشور فعال هستند.

امانی ادامه داد: بیش از ۴۰۰ هزار نفر راننده مسافربری و ۱۸ هزار راننده در بخش باربری فعالیت می‌کنند، از سال‌های گذشته بحث استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در دستور کار قرار گرفته است، تمام سیستم‌های نرم‌افزاری در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای آنلاین است، ثبت تخلفات، صدور بارنامه و تابلو‌های هشداردهنده همگی آنلاین فعالیت می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته ۳ میلیون نفر جابه‌جایی برون‌مرزی بوده است، ۲۴ پایانه مرزی در کشور وجود دارد، مهران، بازرگان و شلمچه مهم‌ترین پایانه‌های مرزی کشور هستند، در موضوع ستاد اربعین هم سازمان راهداری فعالیت بسیار زیادی دارد، سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر در این مرز تردد داشته‌اند.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری افزود: «با توجه به شرایط ایجادشده در حوزه ارزی، سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای نیز دچار مشکلاتی شده است، ما خواستار استفاده از تسهیلاتی هستیم که برای حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است، ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی یکی از بخش‌هایی است که باید از این تسهیلات استفاده کند.

امانی افزود: هیچ یارانه خاصی برای حمل‌ونقل جاده‌ای در نظر گرفته نمی‌شود و بخش خصوصی در این حوزه بیشترین فعالیت را دارد، در این شرایط حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای نیازمند حمایت و پشتیبانی است.

قربانی مشاور ریاست سازمان در امور ترافیک در این نشست گفت: تجاری‌سازی حمل‌ونقل موضوعی است که امروز در دنیا موردتوجه قرار گرفته، در کشور ما بنا بر اقتضائاتی که وجود دارد تجاری‌سازی حمل‌ونقل مسیر درستی را طی نکرده است.

وی تصریح کرد: ما سعی داریم با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی منابع در حوزه زیرساخت‌ها و نگهداری راه‌ها درست عمل کنیم، وضعیت زیرساخت‌ها در قیاس با کشور‌های همسایه قابل دفاع است.

قربانی ادامه داد: بررسی وضعیت مسیر‌ها و مناطق نمونه گردشگری در بحث راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌تواند کمک بیشتری به حل مشکلات و موانع کند.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *