پایش ۴۴ اقدام استراتژیک مسافری در دفتر ارزیابیهای اقتصادی
با توجه به افزایش استفاده از خودروهای شخصی در کشور و روز افزون شدن خودرو محوری حتی در شهرهای جدید، باید اقدامات مهمی برای استفاده از حمل و نقل مسافر در بخش عمومی صورت گیرد تا در این راستا گردشگری در کشور افزایش یابد و از طرفی شاهد کاهش تلفات جادهای که بخش اعظم آن مربوط به خودروهای شخصی است، باشیم.
خبرگزاری میزان -
در این رابطه گفت و گویی انجام دادیم با مرضیه باریکانی سرپرست دفتر ارزیابیهای اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل و نقل که در ادامه میخوانید:
میزان: چه اقداماتی در زمینه حمل ونقل در بحت بار و مسافر در وزارت راه صورت گرفته است؟
باریکانی: از ۴۴ اقدام استراتژیک ابلاغ شده بخش حمل و نقل کشور در بحث بار و مسافر به سبب اهمیت موضوع در نظر داریم تمام اقدامات استراتژیک را در ۴ سطح (در معاونت حمل و نقل) پایش نماییم در این راستا اقدامات استراتژیک در ۴ سطح پایش خواهد شد که شامل اقدامات استراتژیکی است که صرفا در معاونت حمل و نقل در سطح دوم داخل وزارت راه و شهرسازی، سطح سوم بین وزارتخانهها و سازمانهای دیگر و در سطح چهارم آندسته از اقدامات استراتژیکی پایش خواهد شد که عزم ملی را میطلبد.
میزان: چه تعداد از این استراتژیها تماما مربوط به بخش مسافری است؟
باریکانی: از ۱۰۴ اقدام استراتژیک مصوب، دفتر ارزیابیهای اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل ونقل ۵۵ اقدام عملیاتی مربوط به حوزه مسافری را دنبال کرده، زیرا این دفتر تماما موضوعات مسافری را دنبال میکند.
میزان: در حوزه گردشگری چه اقداماتی در معاونت حمل و نقل وزارت راه صورت گرفته است؟
باریکانی: بررسی مشکلات حوزه گردشگری با رویکرد حمل و نقل بعنوان یک موضوع فرا سازمانی و فرامدی در دستور کارهای دفتر ارزیابیهای اقتصادی و مدیریت بهرهوری قرار گرفته است؛ در این راستا قرار است طی ایجاد ارتباطات و برگزاری جلسات مستمر با سازمان گردشگری، سایر شرکتها و سازمانهای حمل و نقلی متبوع وزارت راه و شهرسازی و نماینده بخش خصوصی، تصمیمگیری و برنامهریزیهای لازم در جهت بهبود صنعت گردشگری با رویکرد حمل و نقل مورد بررسی قرار گیرد، البته در اولین کارگروه مسافری که چند هفته پیش برگزار شد مشکلات توسط سازمان گردشگری محب خدایی از معاونان سازمان گردشگری" و بخش خصوصی را ارائه و تحلیل شد و مقرر شد راهکارهای لازم برای توسعه این بخش در دو برنامهریزی کوتاهمدت با هدف حل مشکلات فعلی و بلند مدت تهیه و برای تصویب به شورایعالی هماهنگی ترابری ارائه گردد.
میزان: در زمینه TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی) چه اقداماتی صورت گرفته است؟
باریکانی: توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی چندین سال هست که در وزارت راه وشهرسازی در دستور کار قرار دارد که خوشبختانه با همکاری متخصصان دو حوزه شهرسازی و حمل و نقل توانستیم با همراه و همگام و به اصلاح همدغدغه شویم. در حال حاضر متاسفانه به دلیل عدم ارتباط همسو وجود یک فاصله عمیق بین حوزه حمل ونقل و شهرسازی شاهد مشکلات عدیدهای در حوزه حمل ونقل در شهرسازی هستیم که نتیجه آن شکلگیری شهرهای خودرومحور است، عمدتا طرحهای توسعه عمران ما با رویکرد خودرومحوری تهیه میشده که اگر هم نگاه حمل ونقل همگانی بوده بسیار کم بوده و جامعیت نداشته، ما برای بسترسازی و تعییر نگرش در این خصوص در این زمینه همایشها و سمینارهای متعددی برگزار و سعی کردیم در این زمینه در حد شعار باقی نمانیم، تلاش کردیم سند و راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را هفته گذشته در فضایی کاملا مثیت بین جامعه شهرسازیان و حمل و نقلیها در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب برسانیم.
در زمینه اجرا نیز فعلا شهرهای قزوین و شهر جدید پرند از جمله پایلوتهای جدی ما هستند که در کمیته علمی همایش TOD قرار است مورد بررسی قرار بگیرند همچنین در حال بررسی شهرهای دیگر همچون تبریز و اصفهان هستیم و اینکه همایش TOD در زمستان سال جاری برگزار خواهد و طرحهای شهرهای مذکور در چهارمین همایش TOD رونمایی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با توجه به افزایش استفاده از خودروهای شخصی در کشور و روز افزون شدن خودرو محوری حتی در شهرهای جدید، باید اقدامات مهمی برای استفاده از حمل و نقل مسافر در بخش عمومی صورت گیرد تا در این راستا گردشگری در کشور افزایش یابد و از طرفی شاهد کاهش تلفات جادهای که بخش اعظم آن مربوط به خودروهای شخصی است، باشیم.
در این رابطه گفت و گویی انجام دادیم با مرضیه باریکانی سرپرست دفتر ارزیابیهای اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل و نقل که در ادامه میخوانید:
میزان: چه اقداماتی در زمینه حمل ونقل در بحت بار و مسافر در وزارت راه صورت گرفته است؟
باریکانی: از ۴۴ اقدام استراتژیک ابلاغ شده بخش حمل و نقل کشور در بحث بار و مسافر به سبب اهمیت موضوع در نظر داریم تمام اقدامات استراتژیک را در ۴ سطح (در معاونت حمل و نقل) پایش نماییم در این راستا اقدامات استراتژیک در ۴ سطح پایش خواهد شد که شامل اقدامات استراتژیکی است که صرفا در معاونت حمل و نقل در سطح دوم داخل وزارت راه و شهرسازی، سطح سوم بین وزارتخانهها و سازمانهای دیگر و در سطح چهارم آندسته از اقدامات استراتژیکی پایش خواهد شد که عزم ملی را میطلبد.
میزان: چه تعداد از این استراتژیها تماما مربوط به بخش مسافری است؟
باریکانی: از ۱۰۴ اقدام استراتژیک مصوب، دفتر ارزیابیهای اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل ونقل ۵۵ اقدام عملیاتی مربوط به حوزه مسافری را دنبال کرده، زیرا این دفتر تماما موضوعات مسافری را دنبال میکند.
میزان: در حوزه گردشگری چه اقداماتی در معاونت حمل و نقل وزارت راه صورت گرفته است؟
باریکانی: بررسی مشکلات حوزه گردشگری با رویکرد حمل و نقل بعنوان یک موضوع فرا سازمانی و فرامدی در دستور کارهای دفتر ارزیابیهای اقتصادی و مدیریت بهرهوری قرار گرفته است؛ در این راستا قرار است طی ایجاد ارتباطات و برگزاری جلسات مستمر با سازمان گردشگری، سایر شرکتها و سازمانهای حمل و نقلی متبوع وزارت راه و شهرسازی و نماینده بخش خصوصی، تصمیمگیری و برنامهریزیهای لازم در جهت بهبود صنعت گردشگری با رویکرد حمل و نقل مورد بررسی قرار گیرد، البته در اولین کارگروه مسافری که چند هفته پیش برگزار شد مشکلات توسط سازمان گردشگری محب خدایی از معاونان سازمان گردشگری" و بخش خصوصی را ارائه و تحلیل شد و مقرر شد راهکارهای لازم برای توسعه این بخش در دو برنامهریزی کوتاهمدت با هدف حل مشکلات فعلی و بلند مدت تهیه و برای تصویب به شورایعالی هماهنگی ترابری ارائه گردد.
میزان: در زمینه TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی) چه اقداماتی صورت گرفته است؟
باریکانی: توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی چندین سال هست که در وزارت راه وشهرسازی در دستور کار قرار دارد که خوشبختانه با همکاری متخصصان دو حوزه شهرسازی و حمل و نقل توانستیم با همراه و همگام و به اصلاح همدغدغه شویم. در حال حاضر متاسفانه به دلیل عدم ارتباط همسو وجود یک فاصله عمیق بین حوزه حمل ونقل و شهرسازی شاهد مشکلات عدیدهای در حوزه حمل ونقل در شهرسازی هستیم که نتیجه آن شکلگیری شهرهای خودرومحور است، عمدتا طرحهای توسعه عمران ما با رویکرد خودرومحوری تهیه میشده که اگر هم نگاه حمل ونقل همگانی بوده بسیار کم بوده و جامعیت نداشته، ما برای بسترسازی و تعییر نگرش در این خصوص در این زمینه همایشها و سمینارهای متعددی برگزار و سعی کردیم در این زمینه در حد شعار باقی نمانیم، تلاش کردیم سند و راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را هفته گذشته در فضایی کاملا مثیت بین جامعه شهرسازیان و حمل و نقلیها در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب برسانیم.
در زمینه اجرا نیز فعلا شهرهای قزوین و شهر جدید پرند از جمله پایلوتهای جدی ما هستند که در کمیته علمی همایش TOD قرار است مورد بررسی قرار بگیرند همچنین در حال بررسی شهرهای دیگر همچون تبریز و اصفهان هستیم و اینکه همایش TOD در زمستان سال جاری برگزار خواهد و طرحهای شهرهای مذکور در چهارمین همایش TOD رونمایی خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *