«دابیان»؛ بزرگترین شاسی بلند جهان
خبرگزاری میزان _ روزنامه خراسان نوشت: دابیان، بزرگ ترین شاسی بلند جهان با ۱۰ چرخ و طراحی عجیب و غریب، به یک شیخ اماراتی تعلق دارد.
این کشور میزبان خودروهای کلکسیونی عجیب و غریبی است که در هیچجای دیگر پیدا نمیشود یا حداقل در کمتر جایی میتوان آن را پیدا کرد. در کشوری که از خودروی ساحلی زاروق سندریسر 518 اسب بخاری گرفته تا احتمالاً اولین خودروی جادهای مبتنی بر انرژی خورشیدی در آن جولان میدهند، کلکسیونرهای خودرو برای این که نامی برای خود دست و پا کنند، کار سختی در پیش دارند؛ حتی شیخ حمد بن حمدان آل نهیان که به خاطر مجموعه خودروهای مرسدس بنز کلاس S خود با انواع رنگها، «شیخ رنگینکمانی» لقب گرفته است.
آن طور که گجت نیوز نوشته، خودروی 10 چرخ 10.5 متری «دابیان» در این بین بیشک به چشم میآید و تا الان هم طرفداران پر و پا قرص و همچنین بدگوهای فراوانی داشته است.
هر نام قابل تصوری را روی این خودرو گذاشتهاند؛ از کشتی صحرایی تا یک شیء عجیب و غریب بیمصرف. چه مردم دابیان را شاهکاری بدانند که هزینه نجومی برای آن شده و چه فکر کنند که خودروی بیپایه و اساسِ زیادهخواهانهای با شلوغکاری بیش از حد در طراحی است، همه بر سر یک موضوع توافق دارند: دابیانِ شیخ حمد با توجه به مالکیت شهری و قابلیت آفرود، تقریباً با اطمینان بزرگ ترین شاسی بلند یا اس یو وی جهان به شمار میرود.
این شاسی بلند غول پیکر، نتیجه ترکیب چندین خودروست. مهندسان این پروژه جیپ رانگلر، دوج دارت، فورد سوپر دیوتی و مهمتر از همه تراک نظامی اوشکوش M1075 را با یکدیگر ادغام و با افزودن طراحیهای خود شیخ به کار، این هیولای 10 چرخ را خلق کردهاند.
بخش عمده بزرگ ترین شاسی بلند جهان از جمله پیشرانه و پنج محور آن بر پایه M1075 ساخته شده و در آن همان پیشرانه دیزل 15.2 لیتری کاترپیلار این خودروی نظامی به کار رفته است که توانایی تولید 600 اسب بخار قدرت را دارد.
قسمتهای زیادی از این خودروی غیرعادی، به عبارتی تزیینی در نظر گرفته میشوند. کابین راننده عمدتاً از جیپ رانگلر، بخش عقب تا حدودی از دوج دارت و چراغهای جلو و نمادهای دیگر بخش جلو از فورد سوپر دیوتی و یک تراک بینام از دهه 40 میلادی قرض گرفته شدهاند.
محصول نهایی هم بیشتر از این که یک خودروی واقعی باشد، کانسپت یا طرح مفهومی به حساب میآید. دابیان از زمان ساختش بیشتر از جاده در نمایشگاهها و موزههای خودرو به سر برده است. با این حال، بزرگ ترین شاسی بلند جهان همچنان یک خودروی قابل استفاده است که با قاطعیت از پس آسفالت خیابان و شن و ماسه بیابان بر میآید.
- بیشتر بخوانید:
- کروکیهای آنلاین چگونه کشیده میشوند؟
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.