حاتمی کیا: از واکنش مردم سوریه به فیلمم خوشحالم/ وقتی حاج قاسم به وقت شام را دید، ترسیدم!
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی فیلم سینمایی به وقت شام، ابراهیم حاتمی کیا در ابتدای نشست خبری فیلم سینمایی به وقت شام در کشور سوریه که با حضور گسترده رسانههای سوری همراه بود گفت: بنده قبل از اینکه جنگ در سوریه آغاز شود دو بار به اینجا آمده بودم و فضای سوریه را تا حدی میشناختم. آنچه که در سوریه رخ داده است، این است که کسانی که در اینجا درحال جنگ هستند همه مدعی دین هستند و مدعی اینکه با نگاه اسلامی در حال جنگند، که همین مسئله باعث پیچیدگی موضوع میشود و به نظرم سینما میتوانست بخشی از این موضوع را باز کند.
از واکنش مردم سوریه به فیلمم خوشحالم
وی در ادمه افزود: خدا را شاکرم قبل از وقوع فاجعه در بوسنی، من فرصت پیدا کردم در روزهایی که هنوز جنگ به اتمام نرسیده بود فیلمی داستانی از شرایط موجود در آنجا بسازم، که متاسفانه هرگز موفق به دیدار با افراد بوسنیایی و مشاهده واکنش آنها نسبت به فیلمم نشدم. ولی در مقابل بسیار خوشحالم که موفق به دیدن واکنش مردمان سوری نسبت به دیدن فیلم به وقت شام شدم.
این کارگردان ادامه داد: من از جهت فیلمسازی مایل بودم که کاملا صفر تا صد این فیلم را در سوریه بسازم و شرایط به گونهای بود که امکان ساختن فیلم در اینجا (مثلا در شهر تدمر) از ما صلب شد.
ابراهیم حاتمی کیا در خصوص استفاده از بازیگران سوری در این فیلم اظهار داشت: قاعدتا بنده برای انتخاب بازیگرها در فیلم همیشه از کمک بازیگردان استفاده میکنم. برای این فیلم هم سعی کردم از کسی استفاده کنم که شناخت نسبتا دقیقی نسبت به این محیط و بازیگرانش دارند.
وی در خصوص فیلمسازی فیلمنامه فیلم سینمایی به وقت شام و انتخاب موضوع گفت: من اولین فیلمساز ایرانی نیستم که در سوریه فیلم ساخته است و قبل از بنده آقای سیف الله داد فیلم بازمانده را در سوریه ساخت و فیلمهای متعدد دیگری در حوزههای مختلف هنری مشاور فیلم نامه من کسی بود که در شهرک سینمایی در نزدیکی شهر تدمر مشغول به کار سینمایی بوده است.
داستان فیلم به وقت شام زاییده تخیل من است
حاتمی کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا داستان خلبان ایرانی در فیلم واقعی است و یا اینکه واقعا برای یک رزمنده ایرانی در سوریه همچین اتفاقی افتاده است؟ اظهار داشت: من برای تحقیقاتم نزدیک به یک ماه در سوریه بودم، موضوعی که پیش آمده مثل یک تابلوی نقاشی است که بنده قطعات آن را کنار هم چیده و کلاژی را ایجاد کردم که طبق تحقیقات بنده قطعه قطعه این کلاژ واقعی است و کل این موضوع یعنی داستان فیلم زاییده تخیل بنده است.
امیدوارم مخاطب این فیلم مردم خاورمیانه باشند
گارگردان فیلم سینمایی به وقت شام در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه مخاطب این فیلم چه اشخاصی میباشند و اینکه آیا شما این فیلمنامه را برای بیننده سوری نوشته اید گفت: بنده در تحقیقاتم با افرادی که سوری بودند همکاری داشتم، من امیدوارم مخاطب این فیلم مردم خاورمیانه، از کشور خودم، کشور شما و همه کشورهای همسایه باشند و سعی کردیم که شخصیتهایی را وارد فیلم کنیم که مثلا از کشورهای به غیر از خاورمیانه و قار ه.های دیگر باشند.
به دنبال سینمای جشنواره پسند نبودم
حاتمی کیا در ادامه این نشست رسانهای تصریح کرد: من یک سینماگر قصه گو هستم، جذلبیت داستان برایم مهم است و هرگز مایل نبودم فیلمی بسازم که جنبه هنری و جشنوارهای داشته باشد و دوست دارم که طیفهای مختلفی از مردم فیلمم را مشاهده کنند و در صدر به عنوان فیلم، لذت کافی را ببرند. در کل به عنوان اصل اول دوست داشتم که فیلم بسازم و این اصل هم برای بنده مهم بود.
وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: به عنوان مثال باند فرودگاه تدمر نزدیک به ۱۰۰۰ متر میباشد ولی برای من اصلا مهم نبود که به این موضوع فکر کنم که آیا در واقعیت هواپیمایی مثل هواپیمای در فیلم میتواند در آن فرود بیاید یا نه. مهم برای ما این بوده و است که در ساختار فیلم شما و یا مخاطب باور کند که همچین موضوعی ممکن است اتفاق بیفتد.
این کارگردان سینما در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: در جواب اینکه دوربین من در این فیلم دنبال چه چیزی بوده باید بگویم که دنبال آدم ها، احساسات و عواطف آنها، شادی و غم هایشان که در این موضوع درگیرند هستند.
در فیلم جنگی به دنبال صلح میگردم
در ادامه این نشست دو ساعته حاتمی کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه چیزی در فیلمهای جنگی هست که شما را جذب میکند و شمارا به ساختن فیلم در این زمینه سوق میدهد؟ توضیح داد: من در ایران مشهور به کارگردانی هستم که فیلمهای جنگی زیادی ساخته است. برای من موقعیتهایی که بیم مرگ و زندگی است جذاب است، چون خودم در این چنین فضاهایی حضور داشتم و به همین دلیل دوست داشتم و تعقیب گر صلح و وجوه انسانی جنگ بودم. آژانس شیشهای سیاسیترین فیلم تاریخ سینمای ایران تلقی میشود.
حاتمی کیا در خصوص وجهه سیاسی فیلم به وقت شام گفت: منظور من از سیاسی نبودن فیلم این است که این فیلم بیانیه سیاسی نیست. به نظر من اینکه فرد سیاسی وجود ندارد، کذب محض است. مشهورترین فیلم من که آژانس شیشهای است، سیاسیترین فیلم تاریخ سینمای ایران تلقی میشود.
قرار بود بازمانده را من بسازم!
کارگردان به وقت شام در پاسخ به سوال «اگر جنگ نبود آیا شما باز هم رغبت میکردید که در رابطه با سوریه فیلمی بسازید؟ و اگر میساختید در چه حوزهای بود؟» نیز تاکید کرد: حرف درستی است، اگر جنگ نبود امکان نداشت که من فیلمی درباره سوریه بسازم و فقط برای زیارت به اینجا میآمدم. لازم به ذکر است که در ابتدا قرار بود فیلم بازمانده آقای داد را بنده بسازم، اما به جهت بروز برخی مسائل شخصی قبول نکردم.
اسراییل دشمن مشترک ایران و سوریه است
وی در ادامه این نشست خبری افزود: ما سعی میکنیم در همه جا نقاط مشترک با خودمان را پیدا کنیم. هر کشوری ممکن است با کشور دیگر نقاط مشترک داشته باشد مثل دشمن مشترک کشور سوریه و ایران که اسراییل است.
حاتمی کیا ادامه داد: کشور سوریه تاریخ بسیار مهمی دارد و امکان ندارد که بتوان با آن شوخی کرد و به نظر من حرفهای شنیدنی زیادی دارد.