موانع صادراتی محصولات نیرو محرکه را بشناسیم/ از کمبود نقدینگی تا اعمال تعرفههای سنگین
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با توجه به ظرفیتی که کشور در تولیدات صنعتی دارد میتواند از این ظرفیت برای ارزآوری کشور استفاده کرد.
گروه خودرو و نیرو محرکه از زیرمجموعه صنعت کشور است که با کمی برنامه ریزی مناسبتر و هدفگذاری مشخص و تعیین کشورهای هدف صادراتی میتواند نقش مهمی در ارزآوری برای کشور داشته باشد.
در چهارماهه نخست امسال صادرات در گروه خودرو و نیرو محرکه با ارزشی بالغ بر ۱۹۶ میلیون دلار، به وزن ۱۳.۵ هزار تن، نشاندهندۀ رشد ارزشی ۵۷۱ درصدی و ۸۰ درصدی وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
اما آنچنان که باید این بخش نتوانسته در بخش صادرات رشد چشمگیری داشته و موفق باشد که عوامل مختلفی در این مورد دخیل هستند.
کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش صاحبان صنایع در بخش انواع خودرو یکی از این عوامل است که میتوان با پرداخت تسهیلات به کمک این بخش آمد.
علت دیگری که نقش مهم در سر راه صادرات محصولات این بخش دارد عدم رقابت با محصولات مشابه خارجی است به نوعی که این مشکل را در سایر بخشهای صنعتی کشور نیز شاهد هستیم و اکثر صنایع کشور محصولات خود را فقط برای عرضه در بازار داخل تولید میکنند.
همچنین در این میان میتوان به مشکلات نقل و انتقال ارزی، هزینه بالای حمل و اعمال تعرفههای سنگین بر واردات محصولات ایرانی در برخی از کشورها به عنوان دلایل سد راه صادرات محصولات این بخش یاد کرد که با کمی تدبیر و حمایت از بخش خصوصی میتوان این موانع را برطرف کرد و شاهد رشد این بخش از صنعت کشور در زمینه صادرات باشیم.