ساخت بال هواپیما با آلیاژی که حافظه دارد
محققان ناسا قطعه جدیدی از جنس آلیاژ دارای حافظه را مورد آزمایش قرار دادند که قرار است به منظور تا کردن بالهای یک هواپیمای پیشرفته مورد استفاده قرار گیرد.
خبرگزاری میزان -
تولید این قطعه آخرین مرحله از پروژهای موسوم SAW است که در آن ناسا قصد دارد اجزای پیچیده مکانیکی و هیدرولیکی بالهای هواپیما را با قطعات سادهای از جنس آلیاژ دارای حافظه جایگزین کند.قطعات ساخته شده با این نوع آلیاژ در اثر یک محرک خارجی مانند گرما، کار خود را انجام میدهند و نیازی به موتور ندارند. برای مثال اگر فنری از این نوع آلیاژ ساخته و شکل آن را تغییر دهید تا به صورت یک قطعه فلزی به هم پیچیده درآید، با گرم کردن فنر میتوان آن را به شکل اولیه باز گرداند.
محققان ناسا در آزمایش اولیه این میل گاردان توانستند بال هواپیما را با سطح بالایی از کنترل به میزان ۹۰ درجه به بالا و پایین خم کند. این قطعه بال هواپیما را در مانوری که برای پارک کردن آن روی ناوهواپیمابر مورد استفاده قرار میگیرد، به بالا خم کرد. همچنین توانست بال هواپیما را در شرایطی مشابه آنچه در پرواز واقعی رخ میدهد، به سمت پایین خم کند.به گفته ناسا قرار است آزمایشهای هواپیمای F/A-۱۸ تا چند ماه دیگر ادامه یابد تا امکان نصب موتوری با گشتاور ۲۲۶۰ نیوتن متر و انتقال نیرومحرکه آن به بالها فراهم شود.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، این قطعه جدید که در واقع یک میل گاردان از جنس نیکل، تیتانیوم و هافنیوم است، جایگزین مکانیزم مورد استفاده برای خم کردن بال جنگنده مافوق صوت F/A-۱۸ Hornet خواهد شد. این قطعه قادر است گشتاوری معادل ۵۶۴ نیوتون متر ایجاد کند.
تولید این قطعه آخرین مرحله از پروژهای موسوم SAW است که در آن ناسا قصد دارد اجزای پیچیده مکانیکی و هیدرولیکی بالهای هواپیما را با قطعات سادهای از جنس آلیاژ دارای حافظه جایگزین کند.قطعات ساخته شده با این نوع آلیاژ در اثر یک محرک خارجی مانند گرما، کار خود را انجام میدهند و نیازی به موتور ندارند. برای مثال اگر فنری از این نوع آلیاژ ساخته و شکل آن را تغییر دهید تا به صورت یک قطعه فلزی به هم پیچیده درآید، با گرم کردن فنر میتوان آن را به شکل اولیه باز گرداند.
محققان ناسا در آزمایش اولیه این میل گاردان توانستند بال هواپیما را با سطح بالایی از کنترل به میزان ۹۰ درجه به بالا و پایین خم کند. این قطعه بال هواپیما را در مانوری که برای پارک کردن آن روی ناوهواپیمابر مورد استفاده قرار میگیرد، به بالا خم کرد. همچنین توانست بال هواپیما را در شرایطی مشابه آنچه در پرواز واقعی رخ میدهد، به سمت پایین خم کند.به گفته ناسا قرار است آزمایشهای هواپیمای F/A-۱۸ تا چند ماه دیگر ادامه یابد تا امکان نصب موتوری با گشتاور ۲۲۶۰ نیوتن متر و انتقال نیرومحرکه آن به بالها فراهم شود.
منبع: ایرنا
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *